Yamarin on osasyyllinen siihen, että pienet bowriderit ovat nykyisin Suomen suosituin moottorivenetyyppi. Se oli yksi niistä valmistajista, joka alkoi vuosituhannen vaihteessa lokalisoimaan eli muokkaamaan alunperin yhdysvalloissa suosioon noussutta bowrider-venetyyppiä suomalaiseen makuun ja käyttötapoihin sopivaksi.
Ensimmäinen, tai ainakin yksi ensimmäisistä, Suomi-bowridereista oli Yamarin 5150 Big Ride, jonka tänä vuonna 50-vuotisjuhliaan viettävä Yamarin esitteli vuonna 1998. Sitä seurasi vuonna 2001 facelift-versio 5220, sekä vuonna 2006 esitelty täysin uusi 53 Bow Rider ja sen vuorostaan vuonna 2014 korvannut, yhä mallistossa jatkava 56 Bow Rider.
Viime vuosina Yamarinin bowrider-valtikkaa ovat heiluttaneet etenkin alumiinirunkoiset Yamarin Crossit, jonka viisimetriset Cross 49 BR ja Cross 53/54 BR esiteltiin vuosina 2013 ja 2012/2015. Ne olivat viime vuonna, kuten monena aiempanakin, Yamarinin myydyimpiin malleihin Suomessa.
Uusi Yamarin 50 Bow Rider yrittää monistaa Crossien menestyksen lujitemuoviveneiden luokkaan. Siihen on lainattu sellaisenaan tilat määrittävä Cross 49 BR:n lujitemuovinen kansimuotti, mutta sovitettu sen alle uusi lujitemuovirunko.
Yamarin 50 BR – Ajettavuus kunnossa
Cross 49:ään nähden Yamarin 50 BR:n runko on perän pohjakulmaltaan pari astetta loivempi ja keulasta pystympi. Lopputulos on pienveneeseen onnistunut kompromissi.
Terävä keula halkoo koeajopäivänä koettua 30 senttistä aallokkoa mukavasti, kunhan keulan pitää vasta-aallokossa moottoritrimmillä riittävä alhaalla. Perä kantaa hyvin ja trimmaustuntuma on välitön ja tarkka.
50 BR on kokoisekseen miellyttävän vakaa. Se tulee ilmi sekä ajossa että paikallaan ollessa. Sivuaallokkoajossa 50 BR:n liikkeet ovat miellyttävän rauhallisia ja kaarroksissa se kallistuu maltillisesti. Kovavauhtisissa kaarroksissa, suunnan muutoksissa ja väistökokeissa ensimmäisenä loppuu potkurin pito, varsinkin jos konetta on yhtään trimmattu ylös.
Loivemman pohjan ansiosta 50 BR kulkee hyvin. 60-hevosvoimaisella moottorilla se nousee kevyellä kuormalla kepeästi liukuun ja saavuttaa yli 31 solmun huippunopeuden. 50-heppaisella vakiomoottorivaihtoehdollakin tulee varmasti toimeen.
Ajaminen ei paljoa maksa, sillä kulutus pysyy pääosin puolessa litrassa tai alle meripeninkulmalla. Vain liukukynnyksen kohdalla 7–9 solmun nopeudessa kulutus liippaa lähelle litraa meripeninkulmalla. Huippunopeudella palaa 0,7 litraa meripeninkulmalla.
50 BR on varustettu Cross 49:stä poiketen kiinteällä polttoainesäiliöllä, jonka tilavuus on 64 litraa. Tankillinen riittää hyvinkin yli 100 meripeninkulman toimintamatkaan. Melutaso pysyttelee matkanopeuksilla pienille avoveneille mukavasti alle 80 desibelissä.
Yamarin 50 BR – Toimivat tilat
Cross 49 BR:stä periytyvä tilaratkaisu on kestänyt hyvin aikaa ja kilpailijoiden haasteita. Kokonaisuus on yhä toimiva ja kilpailukykyinen.
Matkustamona luontevin on taka-avotila, mihin mahtuu ohjaamon erillisistuimille ja takapenkille 4–5 henkilöä. Keulassa on kolme istumapaikkaa, joiden tärkeämpi tehtävä on toimia hyvinä kulkuväylien askelmina. Keulapenkkien ja peräsohvan alla on riittoisasti kuivaa säilytystilaa. Ankkurilaatikoita löytyy yksikeulasta ja toinen perästä. Vapaata turkkitilaa kuormalle on enemmän keulassa kuin perässä.
Kuskilla ja apukuskilla on mukavat kippi-istuimet ja hyvä ergonomia. Korkeatuulilasi, pulpetit ja väliovi suojaa hyvin ajoviimalta ja pulpetin alareunassa on asialliset jalkatuet. Apukuskin paikalla mukavuutta parantaa hyvin käsillä olevat kaiteet.
Takaosan kattavan ajokuomun saa lisävarusteena. Kuomutallia ei ole, mutta kuomu ja kaaret on mitoitettu laskostumaan siististi peräpenkin selkänojan taakse.
Turkille ja asekelmille saa lisävarusteena Softdeck-pinnoitteen, mikä tuntuu jalan alla pitävältä ja mukavan pehmeältä – ja lisäksi näyttää hyvältä.
Yamarin 50 BR – Hinta kohdillaan
Yamarin 50 BR:n pakettihinnat alkavat 20 500 eurosta, jolloin koneena on 50-hevosvoimainen Yamaha. 60-hevosvoimainen kone, ajokuomun ja 10-tuumaisen Q-kosketusnäytön sisältävä Premium-paketti sekä Softdeck-turkki nostavat hinnan 25 000 euroon, jolloin käsissä on jo hyvinkin valmis paketti yhä kohtuulliseen hintaan.
Halvempiakin vaihtoehtoja on, kuten Terhi 480 BR ja Suvi 50 Duo joiden hinnat jää alle 20 000 euroon, mutta molemmissa joutuu tinkimään jostain verrattuna Yamariniin: Terhissä etenkin tiloissa ja Suvissa kaksikuorirakenteesta ja sen mukana tuomasta viimeistelystä.
Tiukimman taiston Yamarin 50 BR joutuu käymään AMT 165 BR:n kanssa. Se on samoilla tehoilla ja varusteilla tonnin verran Yamarinia kalliimpi, mutta myös ainakin inauksen tilavampi ja ajettavampi. Alumiinirunkoiseen Cross 49 BR:ään ja sen pääkilpailijoihin (AMT 165 BRf, Buster Lx, Faster 495, Silver Fox BR) varrattuna lujitemuovirunkoinen Yamarin 50 BR on 3 000–5 000 euroa edullisempi, minkä luulisi laittavan tosissaan puntaroimaan alumiinirungon tarpeellisuutta.