Kun kanadalainen Rotax-moottoreita, Sea-Doo-vesijettejä, Ski-Doo- ja Lynx-moottorikelkkoja sekä kolmi- ja nelipyöräisiä Can-Am -vapaa-ajan ajoneuvoja valmistava BRP ilmoitti kaksi vuotta sitten toukokuussa lopettavansa Evinrude-perämoottorien valmistuksen, se korosti, ettei ole kuitenkaan poistumassa vapaa-ajan vesikulkuneuvojen markkinoilta, vaan aikoo valjastaa Evinrudesta vapautuvat voimavarat innovatiivisten ja uudenlaisten tuotteiden kehittämiseen.
Ensimmäinen sellainen oli Yhdysvalloissa tälle kaudelle lanseerattu ja ensi vuonna Euroopan markkinoille saapuva Sea-Doo Switch, eräänlainen vesijetin ja ponttoniveneen yhdistelmä. Toinen on uudenlainen propulsiojärjestelmä, joka on toistaiseksi tunnettu vain projektinimellä Ghost.
Koska mitään virallista, saati edes epävirallista, tietoa Ghost-projektista BRP:ltä ei ole tihkunut, on alan sisälläkin oltu arvailujen varassa. Yksi yleinen veikkaus on ollut sähköinen vesijettipropulsio. Nyt tiedetään, ettei sen aika ole vielä.
BRP piti 15. kesäkuuta sijoittajille ja osakkaille suunnatun nettikonferenssin, jossa se avasi tulevaisuuden näkymiään ja käynnissä olevan Mission 25 -viisivuotissuunnitelman etenemistä. Samalla paljastui ensimmäistä kertaa tarkempia tietoja Ghostista, jonka varaan BRP tuntuu laskevan paljon. BRP odottaa, että Ghostin avulla sen venemerkit Manitou, Alumacraft ja Quintrex saavuttavat merkittävää kilpailuetua ja kasvua, ja sen myötä myös muut venevalmistajat kiinnostuvan uudenlaisesta perämoottorista.
Niin, perämoottorista. Loppujen lopuksi pitkään odotettu Ghost on siis uudenlainen perämoottori. Se asennetaan veneen peräpeiliin perinteisen perämoottorin tapaan, mutta varsinainen moottoriosa on sijoitettu vesitiiviiseen koppaan pikemminkin rikin taakse kuin päälle. Näin moottorista on saatu matala, ja veneen kantta tai uimatasoa voidaan jatkaa moottorin päälle. Vesiurheilu- ja retkiveneisiin voidaan siis toteuttaa vaikkapa laaja, yhtenäinen uimataso ja kalaveneisiin kalastustaso, joita perämoottori ei ole häiritsemässä.
Ghost tuodaan markkinoille BRP:n moottoreihin erikoistuneella Rotax-tuotemerkillä. Ehkäpä suurin yllätys on pitäytyminen jo olemassa olevassa ICE-polttomoottoritekniikassa. BRP:n esityksessä mainitaan Ghosteissa käytettävän Rotaxin kaksitahtisia E-Tec-moottoreita eli tekniikka voi olla hyvinkin tuttua jo Evinrude-perämoottoreista tai Sea-Doo-jeteistä.
Virallisesti Rotax Project Ghost lanseerataan elokuussa. Sähköistymisen aika tulee vuosina 2024–2026, jolloin polttomoottorien rinnalle saadaan modulaarinen sähkömoottori, jota BRP aikoo hyödyntää kaikissa kulkuneuvoissaan. Pienenä sivujuonteena mainittakoon, että sähköistymisen myötä BRP laajentaa kulkuneuvovalikoimaansa myös kaksipyöräisiin.