– Tärkeä ja ajankohtainen mainos avautuu katsojalle ensisilmäyksellä, mutta tarjoaa ammennettavaa useammalle katselu- ja lukukerralle. Kollektiivinen vastuu tuodaan esiin leikkisällä tavalla, minkä ansiosta mainos ei herätä katsojassa torjuntaa tai vastareaktiota. Moneen käyttöön soveltuva kuvitus herättää ajattelemaan ja saa jopa viemään viestiä spontaanisti eteenpäin, perustelee Aikakausmedian Edit-kilpailun tuomaristo valintaansa.
Suomen roskakalat -kampanjan PSS ry:lle ovat luoneet Kuisma Väänänen ja Akseli Kouvo.
– On hienoa, että tärkeä asia saa näkyvyyttä ja tunnustusta, sekä kannustaa markkinoijia ja järjestöjä tekemään projekteja yhdessä. Kaikki meidän yhteiset projektimme ovat olleet meille merkittäviä ja tosi mukavia ja hauskoja tehdä, Kouvo ja Väänänen kertovat.
Aikakausmedian Edit-kilpailussa oli vuoden 2019 osalta 18 eri sarjaa, joista toimituksellisia sarjoja oli 15 ja mainonnallisia sarjoja 3. Kolme parasta kussakin sarjassa ja voittajan näistä valitsivat useat asiantuntijatuomaristot. Sarjoihin oli tehty pieniä muutoksia viime vuoteen verrattuna.
Kansikilpailussa voittajan äänesti suuri yleisö. Äänestys aukeasi 31.1.2020. Yleisösuosikin lisäksi ammattilaiset valitsivat Vuoden myyvimmän irtonumerokannen. Kilpailun tulokset julkistettiin maaliskuussa.