Ympäristöministeriö selvittää kyselytutkimuksilla käytöstä poistettujen ja hylättyjen lasikuituveneiden määrää Itämeren rannikkokunnissa. Hankkeessa selvitetään lisäksi veneiden keräyksen ja jätteenkäsittelyn vaihtoehtoja ja pohditaan ohjauskeinoja hylättyjen veneiden saamiseksi jätehuollon piiriin.

Hylätyt rikkinäiset veneet ovat uhka ympäristölle ja niillä voi olla myös taloudellisia vaikutuksia. Pidä Saaristo Siistinä ry:n (PSS) mukaan hylätyt rikkinäiset veneet hajoavat ajan myötä aina vain pienemmiksi palasiksi ja nämä kappaleet voivat levitä mikromuovina läheisiin vesialueisiin.

Hylätyt veneet laskevat lisäksi alueen virkistyskäyttöarvoa, millä voi olla negatiivinen vaikutus alueen turismiin sekä alueen asukkaiden hyvinvointiin.

Romuveneistä sementin raaka-ainetta

Saaristomeren venekeräyksessä kerätyt sekä Lounais-Suomen Jätehuollon (LSJH) lajitteluasemilla vastaanotetut lasikuituveneet toimitetaan Kuusakoski Oy:n Hyvinkään toimipisteeseen, jossa niistä valmistetaan raaka-ainetta sementin valmistukseen.

Hyvinkäällä valmistettu raaka-aine hyödynnetään Finnsementin Lappeenrannan sementtitehtaalla. Sementtiuunissa lasikuidusta saadaan hyödynnettyä puolet raaka-aineena ja puolet polttoaineena. Veneiden sisältämä lasikuitu korvaa prosessissa muun muassa neitseellistä kalkkikiveä ja energiana hyödynnettävä muovi fossiilista polttoainetta, joten menetelmällä saavutetaan merkittävät CO2-päästövähennykset.

LSJH ja PSS:n järjestämässä venekeräyksessä saatiin viime vuonna saaliiksi 47 romuvenettä.

Osallistu kyselyyn käytöstä poistetuista tai hylätyistä veneistä täällä. Osallistumalla voit voittaa paukkuliivit.

Lue lisää Ympäristöministeriön sivuilla.