Tavallaan liki 19-metrinen Grand Trawler 62 aloittaa siitä mihin Beneteaun hyvin menestynyt Swift Trawler -mallisarja päättyy. Grand Trawler on isompi ja ylellisempi, mutta muuten suunnittelun lähtökohdat ovat aika samanlaisia: matka on yhtä tärkeä kuin päämäärä eikä kiirettä ole.
Grand Trawlerin uusi runko on Beneteaun ja suunnittelutoimisto Micadin yhteistyön tulos. Jo pelkästään rungon matemaattiseen suunnitteluun ja tankkitestauksiin kerrotaan käytetyn 300 tuntia.
Tuloksena on Beneteaun mukaan uppoumarunko, joka on optimaalisessa 9 solmun nopeudessa jopa 35 prosenttia taloudellisempi kuin vastaavan kokoinen liukuva runko. Kahdeksan solmun nopeudella Grand Trawlerille luvataan jopa 900 meripeninkulman toimintasäde. Jos tilanne niin vaatii, yltää Grand Trawler parhaimmillaan noin 20 solmun huippunopeuteen. Moottoreiksi on valittu kaksi MANin 730-hevosvoimaista rivikutosta.
Muotoilusta silmä poimii ainakin pystyn ja pullean keulan, josta ankkuri sojottaa ulos. Tässä tapauksessa tarvittaessa luukun takaa esiin tuleva ankkuri olisi ehkä ollut kalliin hintansa arvoinen investointi. Yksittäisten runkoikkunoiden vastapainoksi kansisalongin sivuikkunoiden ilme on pitkä ja yhtenäinen.
Flybridge on pitkä ja leveä, pinta-alaltaan yhteensä 31 neliömetriä. Ohjaamon ja vapaasti kalustettavan/varustettavan avoimen takaosan lisäksi kiinteään kalustukseen kuuluu pentteri sekä isompi ja pienempi sohva. Optiolistalta löytyy HT-katos ja nostokraana, jolla flybridgen peräkannelle voi nostaa apuveneen tai jetin.
Keulakannella on jo totuttuun tapaan ylös nostettavilla selkänojilla varustettu aurinkopeti, joka keulapäätyyn saa muodostettua keulaa kohti istuttavan sohvan. Takakannella on perää kohti aukeava kulmasohva, josta on hyvä seurata privaatin rantaterassin eli uimatason tapahtumia. Varsinkin kun peräkannen (sekä flybridgen) takareuna on toteutettu avarat näkymät takaavana läpinäkyvänä seinämänä.
Peräkannen allekin mahtuu paljon. Vakiona on kaksi kookasta varastotilaa, joihin molempiin on oma sisään kulku. Varaston vaihtoehtona on kahden hengen miehistökajuutta tai vaikka toiletti ja suihkukomero, johon on sisäänkäynti suoraan uimatasolta.
Sisätilat ovat Nauta Designin käsialaa. Kuvissa on lisävarusteena saatava vaalea tammisisustus, vakiona on perinteisempi tumma pähkinäpuu. Varsinaisia tilaratkaisuja on kaksi, kolmen tai neljän makuukajuutan versiot. Vakiona on vähemmän kajuuttoja.
Keulimmaisena on aina lähes poikittaisella parivuoteella varustettu sviitti, joka toimii neljän kajuutan versiossa omistajankajuuttana ja kolmikajuuttaisessa vipvierashyttinä. Toiletissa ja suihkukomerossa vaikuttaisi mahtuvan pyörähtämään vallan hyvin.
Paapuurin laidalla on yleisvessa, johon kuljetaan käytävältä. Vieressä on erillisvuoteilla varustettu makuukajuutta. Keskivene varataan kolmen kajuutan versiossa kokonaan omistajan sviitille ja sen yhteydessä olevalla tilavalle toiletille. Muhkea parivuode on keskellä lukaalia, toisella laidalla on iso lipasto ja toisella puolella soffa. Nelikajuuttaisessa tila on jaettu kahteen erilliseen makuuhyttiin.
Kansitasolla sisäohjaamo on sijoitettu varsin eteen, joten sen taakse jää paljon oleskelutilaa. Ohjaamossa on yksi tai kaksi erillisistuinta sekä kolmen hengen sohva, joten kipparin työskentelyä pääsee seuraamaan lähietäisyydeltä – tai muuten vaan pitämään seuraa matkan aikana. Vieressä on portaat, jotka johtavat suoraan yläohjaamoon.
Kansisalonki on jaettu kahteen – tai oikeastaan kolmeen – tilakokonaisuuteen, ruokailutilaan, pentteriin ja salonkiin. Tilaa näyttäisi olevan. Suurelta osin avattava takaseinä pitää huolen siitä, että sisäsalongin ja takakannen oleskelutilat sulautuvat tarvittaessa ja sään salliessa yhteen.
Vakiovarustelista on pitkä mutta Beneteaun tapaan lisävarustelista on vielä pidempi. Moni pienempi ja isompi tämän jahtiluokan perusvaruste, kuten vaikkapa flybridgen jääkaappi, generaattori ja navigaatioelektroniikka löytyvät vasta jälkimmäiseltä.