Muutamalla moottorivalmistajalla on jo tovin ollut joissakin malleissaan käytössä täysin sähköinen ohjaustehostin, mutta yleensä perämoottorien sähköisen ohjaustehostimet ovat tarvinneet rinnalleen hydraulijärjestelmän pumppuineen, nesteineen ja työsylintereineen. Niin myös Dometicin eli entisen Seastarin Optimus EPS, jota on asennettu etenkin Hondan, Suzukin ja Yamahan 250–350-hevosoimaisilla perämoottoreilla varustettuihin veneisiin.

Nykyisessä järjestelmässä sähköohjauksen komento eli ratin kääntäminen kulkee johtoa pitkin sähköiselle ohjausyksikölle, joka käyttää pumppua, joka pumppaa hydraulinesteet letkuja pitkin hydraulisylinterille moottorin kääntämiseksi. Käytännössä kyse on siis sähköavusteisesta hydrauliohjausjärjestelmästä.

Uusi sähköinen eActuator-ohjaussylinteri korvaa koko hydraulijärjestelmän eli pumpun, letkut ja nesteet sekä sylinterin. Tilalle tulee vain sähköinen eActuator-ohjaussylinteri, joka liikuttaa moottoria ohjausliikkeiden mukaan. Kaikki tarvittava keskusyksikköä myöten on integroitu sähköiseen ohjausylinteriin.

Nykyiseen sähköhydrauliseen ohjausjärjestelmään verrattuna täyssähköjärjestelmä on vähäosaisempana huomattavasti helpompi ja nopeampi asentaa ja sen huollontarve on vähäisempi. Myös käyttöominaisuuksien voi odottaa hioutuvan entistäkin paremmiksi. Dometic lupailee entistäkin tarkempaa tuntumaa ja monipuolisempaa säädettävyyttä. Optimus eActuatorin toimitukset vene- ja moottorivalmistajille alkavat joulukuussa.

www.dometic.com