Itävaltalaisen Steyr Motorsin dieselit tunnetaan etenkin monoblock-rakenteesta. Se tarkoittaa, että moottori on yhtä valua, eikä siinä ole irrotettavaa sylinterikantta.
Rakenteen ansiosta Steyrin koneita pidetään luotettavina ja kestävinä. Ainakaan sylinterikannesta tai sen tiivisteestä ei tule ongelmia. Toisaalta moottorin isompi avaaminen vaatii eritystaitoja ja -välineitä.
Uusi nelisylinterinen SEC-moottoriperhe perustuu Steyrin jo pitkään käyttämään 2,1-litraiseen sylinterilohkoon. Tekniikan osalta merkittävin uudistus on polttoaineen jakelutavan vaihtuminen pumppusuuttimista yhteispaineruiskutukseen (common rail). Steyr lupailee muutoksen vähentäneen sekä moottorin kulutusta että melutasoa.
Mitoiltaan uutuuskone on aiempien Steyrien tapaan kompakti. Moottorin kuivapaino on vain 234 kiloa. Tehovaihtoehtoja on neljä, 80, 120, 150 ja 175 hevosvoimaa. Mallimerkinnät ovat samassa järjestyksessä SEC84E34, SEC124E33, SEC154E40 ja SEC184E41.
Mallimerkintöjen numerot kertovat paitsi itävaltalaisesta mielikuvituksesta ja järjestelmällisyydestä myös tehon hevosvoimina (yksi nolla poistettuna ja lähimpään kymmeneen pyöristettynä), sylinteriluvun ja suurimman käyntinopeuden (kaksi nollaa poistettuna).
Teknisen toteutuksen lisäksi Steyr on halunnut panostaa myös uutuuden designiin. Moottori onkin saanut ympärilleen muovikuoret, joita saa erivärisinä.