Daycruiser- ja bowrider-tyyppiset veneet muodostavat luontevasti samalle rungolle rakentuvan malliparin, jotka poikkeavat yleensä toisistaan vain keulan osalta. DC-malleissa on keulakansi ja sen alla kahden maattava matala kajuutta, BR:ssä taas avoin etuavotila.
AMT-Veneet Oy on valmistanut veneitä pitkään ja paljon. Alkuun se valmisti ja kehitti Keskolle Yamaha-perämoottorien pariksi Yamarin veneitä, mutta vuonna 2006 se lanseerasi markkinoille oman brändin ja malliston. Yksi ensimmäisiä AMT-malleja oli 200 DC, joka sai myöhemmin rinnalleen 200 BR:n.
Parin viime vuoden aikana AMT-mallisto on alkanut siirtyä toiseen mallisukupolveen. Viime vuonna 200 DC:n seuraajaksi esitelty 210 DC otti tuoreeltaan osaa Venemestari-lehden numerossa 10/2019 julkaistuun DC-vertailuun, ja nousi sen voittajaksi. Pöytä on katettu hyvin 210:n nyt koeajossa olevalle avokeulaiselle BR-versiolle.
AMT:n moottoripartnerina on toiminut alusta asti Honda, mutta ero tuli viime syksynä. Yksi ympyrä tavallaan sulkeutui, kun AMT ja Yamaha ilmoittivat uudesta kumppanuudesta. Jatkossa kaikki AMT:t varustetaan jo tehtaalla Yamaha-moottoreilla.
Ensiaskeleet ovat varsin lupaavat. 210 myydään joko 150- tai 200-hevosvoimaisella moottorilla. Yamahalla kyseiset koneet rakentuvat samalle perusrakenteelle, ja jo F150:n tiedetään olevaan varsin väkevä teholuokassaan. Koeajoveneen 200-hevosvoimainen Yamaha tekeekin 210 BR:stä sitten jo luokkansa ripeimpiä kulkupelejä: huippunopeudeksi mitattiin yli 47 solmua.
Ajettavuus on hyvinkin menohalujen mukainen. Vielä maksiminopeudellakin 210 BR on vakaa ja hyvin hallittavissa, vaikka luonnollisesti ihan mihin tahansa aaltoon täyttä vauhtia ei tietenkään voi ladata.
Mottoritrimmin käyttöalue on laaja, joten venettä saa tilanteen mukaan istutettua tiukemmin veteen tai kulkua kevennettyä. Vaikka aallonkorkeus nousee yli puoleen metriin, löytyy 210 BR:stä luonnetta sekä mukavuutta että urheilullisuutta painottavaan ajotapaan. Ohjaustuntuma on hyvä ja kaarroskäytös yllätyksetöntä, vaikka rattia riuhtoisi tiukempiin väistöliikkeisiin.
Trimmitasot ovat lisävaruste, ja moni ne varmasti valitsee, mutta koeajoveneestä ne oli jätetty pois. Käytäntö osoitti, että 210 BR:llä pärjää hyvin ilmankin. Toki mahdollisuus justeerata kulkuasentoa esimerkiksi tuuleen nojaamisen kompensoimiseksi tuo paljon ajavalle sen viimeisen silauksen ajomukavuuteen.
Paljon ajavaa ilahduttaa myös taloudellisuus. Kevytkulkuisen 210 BR:n ja tehokkaan Yamahan yhdistelmä tarkoittaa, että tavanomaisilla matkanopeuksilla moottorin kuormitus on vähäistä. 25 solmun nopeudella meripeninkulma taittuu 0,7 litralla, mikä on koko- ja teholuokan parhaimmistoa. Huippunopeutta kiiruhtaen kulutus tuplaantuu, mutta litran raja meripeninkulmalla rikkoutuu vasta selvästi yli 35 solmun nopeudessa.
Melutaso on numeroarvojen valossa tavanomaisella tasolla, mutta AMT:lle hiukan tyypilliseen tapaan runkoääniä kuuluu runsaan puoleisesti. Toinen AMT:lle tuttu piirre on tukevan rungon ja suljetun kansimuotin päälle tulevat, kojelaudan ja apukuskin pulpetin muodostavat ohjaamon sisämuotit, jotka elävät etenkin terävässä aallokossa ajettaessa tuntuvasti ja nähtävästi. Haittaa ominaisuudesta ei ole, mutta se saattaa häiritä tai sitten ei.
Umpinaisen kansimuotin eduksi voidaan puolestaan lukea AMT:n uppoamaton ”aina rantaan rakenne”. Sen ansiosta veneen voi ajaa vielä omalla moottorilla rantaan, vaikka pohjaan tulisi isokin reikä ja pilssi täyttyisi vedellä.
Ohjaamon ergonomia on korkealuokkaista, vaikka muutama hienosäädön vara löytyy. Aloitetaan kuitenkin kehuista. Korkeaselkänojallinen penkki on mukava ja tukeva. Yleisestä valtavirtauksesta poiketen AMT:ssä on vastaava erillisistuin myös kartturille. Monessa kilpailijassa kartturin paikka on tehty sohvan päätyyn, mikä ei yleensä tarjoa vastaavaa istumamukavuutta. Istumamukavuutta kohentavat myös mainiosti sijoitettu ja kookas kyynärtuki sekä jalkatuki.
Kojelaudan järjestelyssä AMT on hyvällä tavalla omilla linjoillaan, sillä se on päätynyt sijoittamaan kojelaudan vain sormen ojennuksen päähän ratista. Käytännössä se tarkoittaa, että monitoimimittarien nappuloille ja plotterin kosketusnäytölle yltää ilman kurottelua: jos käsi on ratin kehällä, riittää kun ojentaa sormea. Kääntöpuoli on siinä, että ratin paksu kehä peittää tavanomaista suuremman siivun kojelaudasta.
Tuulilasin tarjoama viimansuoja on hyvä, mutta kojelaudan alahelma saisi olla korkeammalla tai jalkatuki syvemmällä poterossa, mikä parantaisi polvi- ja jalkatiloja.
Taka-avotilan ja perän osalta 210 BR ei poikkea DC:stä. Matkustamona ja oleskelutilana toimii avara u-sohva, jonka keskelle saa lisävarusteena pöydän ja täytepatjan. Uimatasoille askelletaan avotilasta peräsohvan selkänojaan integroidun kuomutallin yli, mutta kun kynnys on ylitetty, on perätasoilla hyvä toimia. Molemmat uimatasot ovat riittävän kookkaat ja yhdessä tasossa. Puolelta toiselle siirtymistä helpottaa moottorikaivon askeltaso.
Säilytystilaa 210 BR:ssä on valtavasti. Perän u-sohvan jokaisen kolmen sivun uumenissa on tilaa isommillekin esineille. Lastaus on sujuvaa, koska luukut aukeavat isosti.
Edempää löytyy yhtäläisen kookkaat, etuavotilan laitasohvien alle jatkuvat säilytystilat pulpettien sisältä. Molempiin tiloihin pääsee kahta kautta, joko pulpetin ovista tai laitasohvien luukuista. Jälkimmäiset saa tosin auki vain istuin- ja selkänojapehmusteet irrottamalla.
Epätavanomaisempi lisä pääsäilytystilojen kirjoon on korotetun keulaturkin luukun alla oleva syvä ruuma. Ankkuriboksi löytyy veneen joka nurkasta ja ohjaamon erillisistuimien alla on juurikin lepuuttimien mentävät lokerot. Pientavaroille on hyvin tilaa kannellisessa hansikaslokerossa ja laitalokeroissa, jotka on varustettu myös virtapistokkeilla.
Etuavotilaa on mietitty lähinnä kulkemisen ja olemisen kantilta. Ensin mainittua korostavat esimerkilliset askelmat ja kaiteet, jotka helpottavat kulkemista. Oleskelumukavuutta kohottaa puolestaan vakiovarustukseen kuuluva istuinpehmustesarja, johon kuuluu myös selkänojatyynyt. Lisävarustelistalta löytyy täytelevy ja -patja, joilla keulaankin saa muodostettua yhtenäisen loikoilutason.
AMT:n kaikki pehmusteet ovat vettäläpäisevää Dryfeel-vaahtomuovia. Sen väljä avosolurakenne päästää sadeveden valumaan läpi, joten patjan pitäisi tuntua kuivalta sateen jälkeenkin.
Aivan kuten daycruiserien luokassa, myös bowriderien sarjassa on paljon päteviä vaihtoehtoja. AMT 210 BR:n päävastustajat kotimarkkinoilla ovat Bella 600 BR, Finnmaster R6, Silver Tiger BRZ ja Yamarin 63 DC. AMT ei ole ryhmän halvin, mutta ominaisuuksia siinä on rahan arvoisesti.
AMT kulkee määrätietoisesti omia polkujaan. Sen yleisilme on jokseenkin arkinen, mutta ominaisuuksin ja yksityiskohtiin paneutuminen on tapissa. Lopputuloksena on salakavalan hyvä vene.