AMT:n ensimmäisen sukupolven daycruiserit 200 DC ja 230 DC esiteltiin vuosina 2006 ja 2012. Siirtyminen täysin uuteen toiseen sukupolveen alkoi mallivuodelle 2019 esitellyllä 210 DC:llä ja jatkuu nyt 240 DC:llä. Tavanomaiseen tapaan uudistumisen yhteydessä myös veneen koko kasvaa. Uusi 240 DC on edeltäjäänsä 40 senttiä pidempi.
Pituuskasvusta huolimatta liikutaan yhä samassa, noin seitsemän metrin kokoluokassa. Monesta muusta pohjoismaisesta valmistajasta poiketen AMT ei ole ottanut daycruisereillaan tai ylipäätään mallistollaan askelia kohti selvästi suurempia kokoluokkia. Aika näyttää, mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
240 DC muodoissa on tuttua ja ripaus uutta. Melko perinteisen näköinen keula, tasainen keulakansi, tuuli- ja sivulasien muoto sekä kulmikkaan korkeat peräkulmat ovat AMT:lle ominaisia piirteitä, mutta kajuutan runkoikkunoissa on tehty ilmeinen irtiotto: vallalla oleva ja 210 DC:ssäkin omaksuttu isojen ja yhtenäisten runkoikkunoiden trendi on 240 DC:ssä korvattu kolmella erillisellä pystyikkunalla per puoli. Ne voivat tuoda mieleen yhtä hyvin sekä hain kidukset että saksalaisen urheilutekstiilimerkin – tai veneisiin palatessa vaikkapa Windy 29 Cohon.
AMT on tehnyt moottorivalinnan yksinkertaiseksi, sillä moottoripartneri Yamahan valikoimista on poimittu vain yksi vaihtoehto. Se on 300-hevosvoimaisen V6:n valkoiseksi maalattu, sähköisellä kaukohallintalaitteella (DBW) ja moottoriin integroidulla DES-sähköohjauksella (SBW) varustettu huippumalli.
Kulku- ja käsiteltävyyspuoli onkin sen myötä kunnossa. Vaikka 240 DC on edeltäjäänsä 250 kiloa painavampi, on suorituskyky ja taloudellisuus vähintäänkin ennallaan. Siihen on auttanut 240 DC:n uusi runko, jossa peräosassa hyödynnetään pienemmän 210 DC:n tavoin kaksoispalleratkaisua. Käytännössä 240 DC kelluu paikallaan ollessa ja kulkee uppoumanopeuksilla ulomman palteen varassa, mutta nousee liukunopeuksilla sisempien palteiden varaan. Ratkaisu parantaa sekä vakautta että tehokkuutta.
Numeroarvot ovatkin mainiot. 240 DC yltää 49,5 solmun huippunopeuteen, mutta pihistelee 20–30 solmun matkanopeusalueella meripeninkulman parhaimmillaan vain 1,1 litralla. Molemmat ovat 240 DC:n luokassa erinomaisia saavutuksia.
Erinomaista on myös ajettavuus ja käsiteltävyys. Trimmaustuntuma on tarkka ja välitön, minkä ansiosta optimaaliseen kulkuasento löytyy helposti. Ohjaustuntuma on jopa vielä parempi. AMT:n asetuksilla Yamahan käyntinopeuden mukaan säätyvä sähköohjaus on kevyt mutta tunnokas, ja kaikkiin tilanteisiin luontevan nopea.
Kaarroksiin 240 DC taittuu nätisti. Potkuri pitää hyvin sekä kirraavissa että äkkinäisesti alkavissa kaarroksissa, eikä kohtuullinen aallokkokaan häiritse vakautta. Runko halkoo aaltoja asiallisesti, eikä koeajopäivän 30 sentin korkuinen aallokko aiheuttanut tarvetta minkäänlaiselle ylimääräiselle ohjailulle. AMT:llä ajaminen on yhtä aikaa hauskaa ja mukavaa, koska kokonaispaketti on hyvin hallussa.
Matkustusmukavuuden kannalta ainoat petrauksen paikat liittyvät runkoääniin ja Yamahan äänensävyyn noin 3 700 r/min käyntinopeudella. Vaikka runkoäänistä ei ainakaan koetuissa olosuhteissa ollut todelliseksi häiriöksi, voisi niitä olla vähemmänkin. Yamahan kopan alla tapahtuu sen sijaan mainitulla käyntinopeudella jotain, jonka kernaasti voisi eliminoida. Karkea käyntiääni esiintyy onneksi vain hyvin kapealla käyntinopeusalueella, joten siitä pääsee eroon ajonopeutta hieman muuttamalla.
AMT 240 DC – Väljä mutta suojaisa avotila
AMT ei ole tavannut venyttää veneitään ylettömän pitkillä uimatasoilla. Linja jatkuu myös 240 DC:n kohdalla, vaikka siinä on reilummin takaylitystä kuin edeltäjässään. Uimatasoa voikin hyvin kuvata harkitun kokoiseksi. Se on kulkemisen ja toimimisen kannalta sopivan kokoinen, muttei haukkaa tolkuttoman suurta osaa veneen kokonaispituudesta.
Uimatasolta avotilaan siirrytään styyrpuurin nurkassa olevaa kulkuväylää. Se ylittää korkean, kuomukotelon ja vakiovarusteisiin kuuluvan ajokuomun sisällään pitävän selkänojan, mutta sopivien porrasaskelmien ansiosta kulku on sujuvaa.
Avotila hyödyntää tehokkaasti 240 DC:n leveyden, minkä ansiosta tunnelma on U-sohvasta huolimatta varsin väljä. Samaan aikaan avotila on syvällä korkeiden laitojen suojassa. Sohvan selkänojatkin ovat mukavan korkeat.
Sohvien alla on runsain mitoin säilytystilaa, ja luukuissa AMT:lle tyypilliseen tapaan kiinteät Abloy-lukot. Pöytä ja petausmahdollisuus aurinkotasoksi tai varavuoteeksi kuuluvat DC-luokan tyypillisiin muunneltavuuksiin, joista ensin mainittu on AMT:ssa vakiona ja jälkimmäisen saa lisävarusteena. Ruskeanharmaa laminaattiturkki on vakiona, synteettistä mutta aidolta tiikiltä tuntuvaa ja näyttävää Flexiteekiä saa lisävarusteena vajaan viiden tonnin hintaan.
Vakiovarustukseen kuuluvalle vetolaatikkojääkapille on paikka sohvan paapuurin puoleisessa etupäädyssä. Pesuallas on puolestaan piilotettu uimatasolle johtavaan askelmaan. Lisävarusteena saa kookkaamman pentterimoduulin, johon mahtuu tilavampi kaappimallinen jääkaappi ja liesi, mutta pentterimoduulin myötä menettää eurojen lisäksi myös yhden istumapaikan sohvalta.
Apukuskia hemmotellaan 240 DC:ssä kuskin penkin veroisella erillisistuimella. Paikka onkin kaikin puolin mukava, ja huomattavasti parempi kuin monessa kilpailijassa, joissa kartturi istuu sohvan päädyssä. Kartturin, kuten myös kuskin penkin voi kääntää ympäri kohti avotilaa.
Ohjaamossa korkeaselkänojallinen istuin tukee hyvin, ja ajoasennosta saa vaivatta luontevan. Kosketusnäyttö on lähellä rattia, joten sitä yltää sormeilemaan luontevasti ja ilman kurottelua myös istuessa. Kojelaudan tummista pinnoista huolimatta ohjauspulpetin valkoiset sivut haijastuvat toisinaan tuulilasiin, aiheuttaen pientä häiriötä. Muutoin kuskilla ei ole valittamista.
Keulakannelle käydään tutusti aukeavan tuulilasin läpi. Kannelle johtava portaikko on loiva ja isoaskelmallinen. Portaikon molemmilla puolilla on kaiteet ja kiiltäväksi viimeistelty rosterinen tuulilasin kehyskin on jämäkkä tarttua, joten kulkeminen on keskimääräistä sujuvampaa – kunhan kajuutan liukuovi on kiinnisalvattu.
Tasaisella keulakannella on lähes esteetöntä kulkea, ja korkeat keulakaiteet ovat maihin tai veneeseen astuessa hyvin käsillä. Ankkuriboksista esiin taittuvat keulaportaat saa lisävarusteena.
AMT 240 DC – Vuode ja vessa
Keulakajuutta on yleisilmeeltään pikemminkin pelkistetyn muovinen kuin erityisen kotoisa, mutta mitat ja toimivuus ovat vähintäänkin asiallisella tasolla.
Monesta kilpailijasta poiketen 240 DC:ssä on valoa ja katseita läpäisevän pleksioven sijaan umpiovi. Luonnonvalo on siis runkoikkunoiden ja kansiluukun varassa, mikä tuntuisi riittävän hyvin.
Ovensuussa on esiin tai pois jaloista tarpeen mukaan liu’utettava porrasaskelma. Lattiatilaa on istumaan asettumiseen ihan riittävästi, vaikka askelma olisi esillä. Oviaukon vieressä paapuurin takanurkassa on näppärän kookas avolokero vähän isommillekin tavaroille tai kassille. Myös koko kajuutan mittaisilla laitahyllyillä ja keulakaapissa on säilytystiloja, joten vuoteen alle ei tarvitse ihan tuon tuosta tonkia.
Styyrpuurin peränurkka on varattu varsin kookkaalle wc-kasetille, jonka kannen alla on vakiovarusteena sähköhuuhtelulla varustettu vesi-wc. Asiointi on helpompaa ja mahdollista myös yöaikaan, kun pyttyäkään ei tarvitse etsiä vuoteen alta. Wc-kasetti rajaa V-vuoteen muodosta toisen haaran kärjen pois, mutta vuoteen mitat riittävät silti kahdelle aikuiselle ja lapselle.
Hinnat nousussa
Edeltävä AMT 230 DC on ollut kokoluokassaan varsin suosittu malli, eikä korvaajalta sovi odottaa vähempää. Olemukseltaan ja ominaisuuksiltaan 240 DC onkin hyvinkin onnistunut askel eteenpäin. Muotoilu on päivittynyt, tilat ovat kasvaneet, ajettavuus jalostunut ja suoritusarvot pysyneet vähintään ennallaan, vaikka kiloja ja senttejä on kertynyt entistä enemmän. Ikävämpi tosiasia on, että myös hinta on laukannut ylöspäin. Hintojen nousun kanssa tosin kipuilevat kaikki kilpailijatkin.
AMT:n tapauksessa edeltäjän kauden 2022 hinnat alkoivat 73 000 eurosta, mutta uuden 240 DC:n suositushinta lähtee 95 000 eurosta. Uudistumisen ja yleisen hintojen nousun lisäksi eroa selittää 240 DC:n edeltäjää parempi vakiovarustelu, johon sisältyy monia arvovarusteita, joita kilpailijoihin poimitaan lisävarustelistalta. Kuvaavaa on, että esittelyvene oli täysin vakiovarusteinen, mikä on tyystin normaalista poikkeavaa.
Pääkilpailijoista AMT:n hinta ja varustelu vertautuu tarkimmin Finnmaster T7:aan ja Askeladdenin uuteen C70 Cruiseriin, joissa on AMT:n tavoin vuoteesta erilleen sijoitettu vesi-wc vakiovarusteena. Myös Flipper 700 DC ja Nordkapp Noblesse 720 rikkovat seitsemän metrin pituusrajan, mutta ovat puoli pykälää pienempien ja edullisempien Silver Viper DC.n ja Yamarin 67 DC:n tavoin vakiovarustelultaan selvästi niukempia.
Laatuvaikutelmaltaan AMT on jämptisti tehty, mutta viimeistelyn yleisilme ja materiaalit ovat arkisemman näköisiä ja tuntuisia kuin norjalaiskaksikossa (Askeladden ja Nordkapp) tai vaikkapa Finnmasterissa ja Flipperissä. Ominaisuuspuntari heilauttaa kuitenkin kokonaisuuden vahvasti plussalle, joten 240 DC on luokassaan vahva vaihtoehto.