Suomen kautta aikojen myydyimmästä venetyypistä ei ole kahta sanaa. Suippoperäiset, alunperin puusta ja 1960–70-luvuilta lähtien lasikuidusta valmistetut niin sanotut savolaistyyppiset eli suippoperäiset soutuveneet ovat jo vuosikymmenten ajan hallinneet maamme rannoilla, niin järvillä kuin merelläkin.

Castello eSoutu – Kova kilpailu

Savolaismalliset soutuveneet ovat monella tapaa houkuttelevia. Ne ovat suuntavakaita ja kevyesti soudettavia veneitä, joita saa lähimmästä rautakaupasta halvimmillaan noin tonnilla. Niihin mahtuu koko pieni perhe, sillä kantavuus on tyypillisesti 3–4 henkilöä. Lisäksi veneet painavat alle sata kiloa, joten niitä on varsin helppo käsitellä.

Suippoperäisten soutuveneiden haittapuolena on niiden kiikkerä luonne. Mutta vaikka venetyyppi on vuodesta toiseen osallisena tapaturmissa, se pysyy myyntitilastojen kärjessä.

Tästä lähtökohdasta Castellon pääsuunnittelija Tuukka Hakanen alkoi laatia uutta, turvallisempaa soutuvenettä. Hakanen lähestyi haastetta käytännönläheisesti: jos yksirunkoinen vene on kiikkerä, sen saa vakaammaksi lisäämällä toisen rungon. Näin syntyi katamaraanirungolle rakennettu soutuvene Castello eSoutu.

Castello eSoutu – Savolaismallisia lukuja

Sivusta, edestä tai takaa tarkasteltaessa mikään ei paljasta, että eSoutu on katamaraani. Asia hahmottuu vasta, kun näkee veneen sisätilat ja kahden rungon väliin muodostuvan tunnelin. Silmiinpistävää on myös veneen mataluus, joka tuo väistämättä mieleen kanootin.

Katamaraanirakenne ei tee eSoudusta leveämpää (1,33 m) kuin sen savolaismalliset serkut. Pituus ja paino ovat myös savolaismallisia lukuja. Itse asiassa eSoudun 63 kiloa tekevät siitä kevyemmän kuin useimmat yksirunkoiset kilpakumppaninsa. Castellon kantavuus on kolme henkilöä; yksi perässä, yksi keskellä ja yksi keulapiikissä. 

Matalasta profiilistaan huolimatta eSoutu tuntuu hyvin vakaalta. Tämä huomaa jo, kun työntää veneen rannasta ulos. Vene ei sorru puolelta toiselle, kuten kevyemmät yksirunkoiset usein tekevät.

Vedessä eSoudun mataluus korostuu entisestään. Pienimmillään, veneen keskiosassa, varalaitaa on vain 20 senttiä, joka onkin CE-testien vähimmäislaitakorkeus maksimikuormalla. Vene ei kuitenkaan niiaa merkittävästi, kun painon siirtää toiselle laidalle. Painon heijaaminen puolelta toiselle ei sekään keikuta venettä niin paljon kuin voisi olettaa. Tämä olettamus perustuu suurilta osin savolaismallisiin soutuveneisiin, jotka vastaavissa tilanteissa saattavat keikkua jopa vaarallisen tuntuisesti.

Castello eSoutu – Parannettavaa ergonomiassa

Castellon keskituhdolla istuu mukavasti, mutta vaikka soutaminen on kevyttä ja suuntavakaata, se ei suju aivan vaivattomasti, ainakaan lähes 190 senttiä pitkältä henkilöltä. Ongelmana on katamaraanirunkoisen veneen mataluus.

Kun turkin ja reelingin välinen korkeusero on vain noin 40 senttiä, airot osuvat ajoittain polviin. Tämä tapahtuu siitä huolimatta, että koeajoveneessä on asennettuna lisävarusteena saatavat korokekaiteet hankaimille.

Vaikka asento ei olekaan paras mahdollinen, soutaminen on kuitenkin oikeiden liikeratojen löytyessä melko soljuvaa. Castellolla ergonominen haaste on havaittu, ja kesän 2024 aikana soutuasentoa ollaan kehitetty monella tapaa säädettävämmäksi. 

Castellon kanoottimaisuus korostuu siinä, että veneen melominen perä- ja keulatuhdolta tuntuu luontevalta. Veneellä olisi hauska liikkua joella myötävirrassa ja palata yläjuoksulle moottorilla ajaen. Sähkömoottoritkin voisivat olla harkinnassa, mutta niiden osalta vaarana on, että akku hyytyy ennen kuin pääsee perille vastavirtaan ajettaessa.

Castello eSoutu – Optimoitu sähkömoottorille

“Tasaisella” ajaessa sähkömoottori päihittää kuitenkin fossiilisen mennen tullen, mikä ei ole sen suurempi ihme – onhan eSoutu alkujaan optimoitu juuri sähkömoottorille. Ja hyvä niin, sillä pienet sähkömoottorit peittoavat käyttöominaisuuksiltaan pienimmät polttomoottorit mennen tullen. Sähkömoottori on soutuveneeseen järkevä valinta, kunhan ajetut reitit ja etäisyydet mahtuvat valitun moottori-akku-yhdistelmän kantamaan.

Testatun eSoudun Motorguide R3-30 -sähkömoottorilla vene lipuu 2–3 solmun marssinopeudessa varsin luontevassa kulkuasennossa. Kuskin lisäksi myös naapurusto ja luonto kiittävät hiljaisuudesta.

Castello eSoutu – Sijoitus turvallisuuteen

Castello eSoudussa on kiistattomat etunsa, mutta voiko se syrjäyttää suomalaisten rakastaman savolaismallisen soutuveneen? Tässä vaiheessa se vaikuttaa epätodennäköiseltä, mutta tilanne ei välttämättä ole mahdoton. Ratkaisevassa asemassa ovat markkinointi, turvallisuus ja hinta.

Markkinointi on korkein vuori kiivettäväksi. Suomalainen veneilijä on melko konservatiivinen, eikä helposti vaihda luottoratsuaan moderniin vaihtoehtoon. Toinen haaste on jakelukanavien laajentaminen niin, että myös syrjäseutujen potentiaaliset asiakkaat voivat nähdä ja kokeilla uutuutta ennen ostopäätöksen tekemistä.

Turvallisuuden osalta Hakanen tiimeineen on tehnyt erinomaista työtä. Kaksirunkorakenteensa ansiosta eSoutu on huomattavasti vakaampi kuin perinteinen savolaismallinen vene, niin rannalta tai laiturista lähdettäessä kuin vedessäkin. Lisäturvaa tuovat reelingin alle jäävät "hyllyt", joilla voi säilyttää kalastusvälineitä, limupulloja ja muuta sälää, jotka tavallisessa soutuveneessä usein jäävät pyörimään jalkoihin. Myös airot lepäävät hyllyillä, mikä tuo omalta osaltaan selkeyttä veneessä liikkumiseen.

Castello eSoudun mallivuoden 2025 suositushinta on 1 790 euroa, mikä on enemmän kuin halvimpien savolaismallisten, joita saa noin tuhannella eurolla. Toisaalta halvimmat savolaismallit ovat juuri niitä kevyimpiä ja kiikkerimpiä, ja jos mielii vakaampaa savolaismallista, nousee niiden hinnat yli 2 000 euroon. Niinpä muutaman sadan euron lisäkustannus voitaneen helposti perustella sijoituksena turvallisuuteen.