Edeltävä 460-malli on niittänyt mainetta etenkin erinomaisena keliveneenä.
Se on ajo-ominaisuuksiltaan varmasti yksi kokoluokkansa mukavimpia ja merikelpoisimpia venemalleja. Rungon osalta suurille muutoksille ei siis ole ollut tarvetta – eikä niitä ole tehtykään. Uusi 465 rakentuu samalle, Fasterille tyypillisesti nousulistattomalle ja pohjakulmaltaan 18-asteiselle, rungolle kuin edeltäjänsä.
Kun painonjakaumakin on kutakuinkin ennallaan, ei lopputuloksessa ole ajettavuuden osalta vieläkään valittamista: runko halkoo mukavasi aaltoja, tottelee moottoritrimmiä peräpenkiltä ajettavaksi pulpettiveneeksi oikein hyvin ja pysyy hyvin kuskin hanskassa myös tiukemmissa kaarroksissa. Kovin paljon enempää mitä tarjolla on ei ole 4,6-metriseltä veneeltä oikein realistista edes odottaa.
Ehkäpä eniten parantamisen varaa jää vakauteen: 465 noteeraa melko selvästi sekä toispuolisen painon jakautumisen että sivutuulen.
Faster 465 – Mainio lainapulpetti
Suurimmat muutokset on kohdistettu sisätiloihin. Silmiinpistävin niistä on kokonaan uusi pulpetti ja siihen integroitu tuulilasi. Tältäkin osin noustaan kokoluokan kärkeen. Pulpetti on iso, ergonomialtaan hyvä ja moderni, suoraan kuin kokoluokkaan suuremmasta veneestä. Ja niin se itseasiassa onkin. Sama pulpetti on käytössä viime vuonna uudistetussa Faster 495:ssä.
Suuremman mallin pulpetti istuu sujuvasti myös 465:een. Pulpetin saa 465:ssa asennettua joko keskelle tai styyrpuurin laitaan. Jälkimmäisessäkään se tosin ei ole aivan laidassa kiinni. Laita-asennuksen yhteyteen pulpetin ja paapuurin laidan väliin voi valita sivuoven, joka parantaa peräpenkillä matkaavien viimansuojaa. Tämäkin ratkaisu on tuttu pykälää suuremmasta 495:stä.
Pulpetti erottuu 465:n kokoluokassa selkeästi edukseen. Siinä on hyvin tilaa plotterille, kannellisen hansikaslokeron ansiosta huomattavasti keskivertoa paremmin pientavaratiloja sekä näppärä sulaketaulu, jossa päävirtakytkin on hyvin käsillä ja käytettävissä.
Tuulilasin muotoilu ja kaiteettomuus lisäävät nykyaikaista ilmettä. Jälkimmäisen korvaa luontevasti tuulilasin kehys, joka on muotoiltu tarttumiskelpoiseksi. Pulpetin etukulmiin on muotoiltu askelmat, joilta on kylkiparkkitilanteissa hyvä jatkaa varalaidan kautta korkeammalla laiturille. Pulpetin etureunassa on kisko, johon saa kiinnitettyä Fasterin lisäkalustevalikoimasta tuttuja kalusteita istuinlaatikoista ja klaffipenkeistä erilaisiin köysi- ja ankkurilaatikoihin.
Etuavotilan on tilava ja muodoltaan selkeä. Vakiokalustuksena on vain keulapenkki, jonka luukun alla on säilytystila. Keulakaiteet ovat käytännöllisen korkeat ja keulatasolle on luonteva astua. Varsinaista köysi- tai ankkuriboksia keulatason alle ei ole.
Faster 465 – Suurempi penkki
Pulpetin ohella toinen oleellinen ero vanhaan 460:een on peräpenkki. 465:ssä se on kiinteä ja tehty alumiinista. Istuma-asento on entistä korkeampi ja penkin alla on aiempaa enemmän tavaratilaa.
Istuinosa on päällystetty vakiona pehmeällä eva-turkkipinnoitteella, mikä parantaa mukavuutta etenkin viileissä olosuhteissa, eikä lisävarusteena ostettava pehmustesarja ole välttämättömyys. Peräpenkin kansi on 465:ssa varustettu kaasujousella, mikä helpottaa säilytystilalla asiointia. Uudenlainen lukitussalpa on erinomaisen näppärä käyttää ja valovuoden iänikuisia perussalpoja edellä. Sen parina on kiinteä Abloy lukko. Tämäkin on paljon irtonaista munalukkoa näppärämpi ja tyylikkäämpi ratkaisu – muttei varmastikaan halvempi.
Peräpenkin ja pulpetin ergonomiat osuvat muuten hyvin yhteen, mutta niiden välinen etäisyys on liian suuri. Kuski joutuu istumaan penkin etureunalla, eikä selkänojasta saa tukea. Seisomaan pulpetin ja penkin välissä mahtuu hyvin, mutta pienveneessä se ei ole sen enempää luontevaa kuin ergonomista.
Peräpenkin takana moottorikaivon molemmilla puolilla on korkealla olevat perätasot. Ankkuribokseja niiden alla ei ole, mutta moottorikaivon puoleisilla sivuilla on pienet avolokerot köysille. Uimaportaat kuuluvat vakiovarusteisiin mutta vedestä nouseminen korkealle perätasolle ei vaikuta olevan ihan helpoimmasta päästä.
Faster 465 – Arvovarusteita vakiona
Faster 465:n vakiovarustelussa on pari selkeää kohokohtaa, jotka eivät yleensä tässä koko- ja teholuokassa vakiovarustuksen piiriin kuulu. Ne ovat 9-tuumainen, laadukas karttaplotterilla ja kaiulla varustettu monitoiminäyttö (Raymarine Axiom+ ) ja hydrauliohjaus. Molemmista iso plussa.
Moottorivaihtoehtoina on 40- tai 50-hevosvoimainen Honda. Niiden välinen hintaero on sen verran pieni (500 €), että pienempi jäänee harvinaiseksi. Molempien konevaihtoehtojen ominaisuuksiin kuuluu uistelunopeuden säätö.
50-hevosvoimaisella Hondalla Faster 465 nousee liukuun reippaasti ja saavuttaa 30 solmun huippunopeuden. Taloudellisin liukunopeusalue alkaa hyödyllisen alhaalta 14–15 solmun nopeudesta ja yltää noin 23 solmuun. Tuolla nopeusalueella kulutus jää maltillisesti 0,4 litraan meripeninkulmalla. Huippunopeudella jokaisella meripeninkulmalla palaa kaksi ja liukukynnyksellä kyntäessä kolme desilitraa enemmän.
Uudistuksesta ja uudesta arvonlisäverokannasta huolimatta Faster on saanut pidettyä uuden 465:n hinnan hyvin kurissa, sillä edeltävään 460-malliin nähden hinnat ovat maltilliset 500 euroa korkeammat. BF50:llä varustettuna 465:n pakettihinta on 22 490 euroa, mikä varustelu ja ominaisuudet huomioiden edustaa hyvinkin kilpailukykyistä tasoa.