Elektroniikkamerkki Lowrancen uusi aluevaltaus keulamoottoreihin oli pieni yllätys, sillä yhteistyö MotoGuiden kanssa on ollut tiivistä. Lowrancen väki ei paljastanut syytä oman moottorin valmistamiseen kuin kiertoteitse, omaansa kehumalla. Lowrance ei silti ole lopettamassa yhteistyötä MotoGuiden kanssa.
Ghostin erityispiirre on itse moottorissa. Se on harjaton ja siksi vieläkin hiljaisempi kuin MotorGuide. Harjatonta moottoritekniikkaa pidetään yleisesti myös energiatehokkaampana ja kestävämpänä kuin harjallista.
Moottori toimii joko 24 tai 36 voltin jännitteellä. Isommalla jännitteellä saadaan enemmän voimaa. Jännite valitaan kytkimellä ja lastaamalla veneeseen sopiva määrä akkuja.
Moottorin yläpää, johon kaapelit kiinnitetään, ei käänny moottorin mukana, vaan pelkästään rikin alaosa ja itse moottori kääntyvät. Siksi kaapelit eivät kierry. Moottorin päällä oleva nuoli osoittaa moottorin suunnan.
Potkuri on muotoiltu siten, että se ei kerää ympärilleen heinää, tai jos kerää niin mahdollisimman vähän.
Moottoria voi ohjata joko Lowrancen monitoiminäytöltä tai polkimella, jolla voi hallita vauhtia ja suuntaa ja muutamia muita toimintoja.
Kokeilussa Ghost Trolling Motor osoittautui erittäin hiljaiseksi. Vene kulki pehmeästi haluttuun suuntaan ja toivotulla nopeudella.
Kipin käyttö ylös ja alas vaatii vain vähäistä voimaa.
Moottoria odotellaan markkinoille syyskuussa. Sen hinnasta ei ollut vielä arvioita.
Lue lisää:
www.lowrance.com
www.opm.fi