Venealan koronabuumi on taittumassa. Kuluvan vuoden tammi–kesäkuussa Suomeen ensirekisteröitiin yhteensä 3 403 uutta vesikulkuneuvoa, mikä on noin 600 vähemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. Moottoriveneitä rekisteröitiin 2 483 ja vesijettejä 868. Moottoriveneissä rekisteröintimäärä pieneni 15 ja vesijeteissä 17 prosentilla. Prosentuaalisesti suurin pudotus tapahtui purjeveneissä, joita rekisteröitiin kuluneen alkuvuoden aikana vain 10, viime vuoden 16 sijaan.

Traficomin ylläpitämä vesikulkuneuvorekisteri ja sieltä poimittava uusien vesikulkuneuvojen ensirekisteröintitilasto kuvaa varsin hyvin Manner-Suomen venekaupan tilaa. Uusien veneiden rekisteröinnit painottuvat vahvasti alkuvuoteen, joten jo alkuvuoden luvut antavat varsin hyvin osviittaa venekaupan muutoksista ja voimasuhteista. 

Viime vuonna ensimmäisen vuosipuoliskon aikana rekisteröitiin noin 4 000 uutta vesikulkuneuvoa ja loppuvuoden aikana noin 1 200 lisää. Kuliuneen alkuvuoden aikana syntyneen 15 prosentin eron kuroutuminen kiinni loppuvuoden aikana on siis hyvin epätodennäköistä, pikemmin ero viime vuoteen tulee kasvamaan.

Moottoriveneissä tuttu kärki

Moottoriveneiden kauppa on keskittynyt varsin vahvasti noin kymmenelle myydyimmälle kotimaisen venemerkille. Jos Kuopiolaisen Bella-Veneet Oy:n oheiselta listalta löytyvät Falcon, Bella ja Flipper lasketaan yhteen ja kymmenenneksi merkiksi, on kymmen kärkimerkin yhteenöaskettu osuus noin 2 500 moottoriveneen kokonaismyynnistä 2 000 veneen luokkaa eli neljä viidesosaa.

Kärjessä on tutut merkit, Buster, Yamarin ja Silver. Kärkikolmikosta Yamarin on menettänyt ja Silver saavuttanut markkinaosuuksia. Kärkikymmeniköstä paras vuosi on ollut Finnmasterilla, jonka rekisteröintimäärä on noussut enemmän kuin kokonaismarkkina on laskenut. Bella-Veneet Oy:llä on sen sijaan myynnin kehityksen kannalta synkkä vuosi menossa. Falconien rekisteröintimäärä jäi 33, Bellan lähes 50 ja Flipperienkin yli 40 prosenttia viime vuotta pienemmäksi.

Tuontivenemerkeistä sekä venäläisen Vboatsin että ukrainalaisen Brigin myynti on jäänyt alkuvuoden aikana noin 20 prosenttia viime vuotta pienemmäksi. Molempien kohdalla maahantuonti on käytännössä tyrehtynyt, joten ensirekisteröinnit ovat pääasiassa muodostuneet ennen Venäjän sotatoimien alkamista maahantuotujen ja myytyjen veneiden rekisteröinneistä.

Uusien moottoriveneiden kauppa on keskittynyt vahvasti 4–7-metrisiin avoveneisiin. Alkuvuoden myydyin moottorivenemalli on ollut 104 veneen rekisteröinnillä Buster M, kannoillaan Buster L (94) ja Terhi 480 (92). Kajuutallisissa moottoriveneissä suosituin tyyppi on matalalla keulakajuutalla varustetut daycruiserit, ja niistä alkuvuoden suosituimmat mallit ovat Yamarit 63 DC (37) ja 60 DC (35).

Isojen moottoriveneiden myynti Suomeen on ollut jo pidempään hyvin maltillista, mutta kuluvasta vuodesta on tulossa jopa poikkeuksellisen harvalukuinen. Alkuvuoden aikana yli 40-jalkaisia moottoriveneitä on rekisteröity vain kaksi, 15-metrinen Fairline Targa 45 GT ja 20-metrinen Pershing 6X. 40-jalan tuntumaan yltävät Axopar 37 (8, kuvassa), Grandezza 37 (4), Targa 37 (3) sekä Marex 375 yhdellä veneellä.

Purjevenekauppa umpikujassa

Myös uusien purjeveneiden myynti on Suomessa hyvin pientä, ja kuluneena vuonna jopa poikkeuksellisen vähäistä. Uuden purjeveneen ostajia tuntuu olevan harvassa, ja vaikka ostajia olisi, ei veneitä tahdo saada, mikä lannistaa ostohaluja. Umpisolmu on valmis.

Vesikulkuneuvorekisteriin on alkuvuoden aikana merkittu 10 uutta purjevenettä, mutta yksi niistä on moottoripurreksi rekisteröity Sea-Doo -vesijetti. Jäljelle jäävät yhdeksän voi luetella merkeittäin ja malleittain: Beneteau Oceanis 30.1, Hallberg-Rassy 400, Jeanneau Sun Fast 3300, Lagoon 46, Linjett 43, Django 7.70, Oyster 595 (kuvassa), Swan 54 ja X-Yachts X4.3. 

Valikoima kattaa siis yhden perhepurren, kaksi pienemmän pään sporttipurtta, yhden katamaraanin, kolme laadukasta pohjoismaalaista matkapurtta sekä kaksi luksusjahtia.

Vesijetit yhden merkin show

Koronan aikaan helteiseksi äityneinä kesinä vauhdilla kasvaneet vesijettimarkkinat ovat kuluneen vuoden aikana kääntyneet laskuun, mutta laskusuhdanne ei ole ainakaan vielä niin jyrkkä kuin noususuhdanne oli parhaimmillaan. Mutta tänä vuonna jettien kokonaisrekisteröintimäärä tullee jäämään alle tuhanteen laitteeseen.

Markkina on tukevasti kanadalaisen BRP:n omistaman Sea-Doon hallussa. Kun muihin kategorioihin virheellisesti rekisteröidyt vesijetit otetaan mukaan, on alkuvuoden aikana Suomeen rekisteröity 787 uutta Sea-Doota. Japanilaiskilpailijoista Yamaha jäi 70 ja Kawasaki 26 rekisteröintiin. Oikaistuna vesijettien alkuvuoden kokonaisrekisteröintimääräksi muodostuu siis 884, kun huvilaitteiden lisäksi mukaan luetaan yksi Suomeen toimitettu RescueRunner -pelastusjetti (kuvassa).

www.traficom.fi