Venevalmistajan kokoa voi mitata monella tapaa. Yleisimmät ovat vuosittain valmistettujen veneiden lukumäärä, työntekijöiden pääluku tai yrityksen liikevaihto.
Tässä keskitytään viimeksi mainittuun, joka antaa toimijan suuruudesta ehkä parhaan ja kiistattomimman kuvan. Joissain tapauksissa venevalmistajan liikevaihtoa voi tietysti kartuttaa muutkin liiketoimet kuin pelkästään veneiden valmistus ja myynti.
Sivutoimet voivat olla venealaan kiinteästi liittyviä, kuten vaikkapa käytettyjen veneiden talvisäilytys ja kunnostus, tai jotain aivan muuta, kuten Bustereita valmistavan Inhan Tehtaiden kiskonkiinnitystarvikkeiden valmistus. Pääsääntöisesti Suomen eturivin veistämöt ovat kuitenkin keskittyneet pelkästään venevalmistukseen.
Tähän listaukseen on nostettu mukaan liikevaihdoltaan yli miljoonan euron kokoluokkaan nousevat yritykset. Taloustiedot on toimittanut Taloussanomille Suomen Asiakastieto Oy.
Jahtivalmistajat suurimpina
Suomen veneteollisuuden ylpeyden aiheet ovat Pohjanmaalla valmistettavat luksusjahdit, Balticit ja Nautorin Swanit. Kumpaakaan ei tosin ehkä voida lukea varsinaisesti venevalmistajiksi, sillä etenkin Balticin kohdalla liikevaihto kertyy valtaosin huvivenedirektiivin ylittävistä, yli 24-metriä pitkistä super- ja megajahdeista.
Suomen kannalta on ehkä hiukan kiusallista, että molemmat luksusbrändit ovat jo aikaa sitten myyty ulkomaalaisomistukseen. Balticilla on saksalainen, Nautorilla italialainen omistaja. Hyvää on tietysti se, että tuotanto on säilynyt Suomessa.
Taloudellisesti kovemmassa vauhdissa kaksikosta on Baltic, jonka liikevaihto oli viime vuonna 44,7 miljoonaa euroa. Voittoa viivan alle jäi 0,7 miljoonaa. Nautorin tulos oli tukevasti yli viisi miljoonaa euroa pakkasella, vaikka liikevaihtoa kertyi muhkeat 38,7 miljoonaa euroa.
Kolmas yli miljoonan euron liikevaihtoon yltävä suomalainen pursivalmistaja on Riihikoskella Varsinais-Suomessa toimiva Nauticat Yachts, joka jää kuitenkin selvästi Pohjanmaan kaksikkoa pienemmäksi. Nauticatin liikevaihto oli viime vuonna 2,8 miljoonaa euroa ja tulos 300 000 euroa miinuksella.
Moottorivenevalmistus toimialana suurempi
Purjevenevalmistajien kärki on Suomessa kova, mutta toimiala on suppea. Moottorivenevalmistuksessa kärki on laajempi ja toimiala kokonaisuutena selvästi purjevenevalmistusta suurempi.
Liikevaihdoltaan yli miljoonan euron ylittäviä moottorivenevalmistajia on Suomessa alun toistakymmentä ja niiden yhteenlaskettu liikevaihto kohoaa pitkälti yli 200 miljoonaan euroon. Kansainvälisellä tasolla se tosin vastaa melko tarkkaan yhden suuren englantilaisen moottorivenebrändin vuotuista liikevaihtoa.
Venealalla viime ja tämän vuoden suurimmat otsikot syntyivät yrityskaupoista. Niihin liittyen japanilainen Yamaha hankki omistukseensa kaksi Suomen suosituinta moottorivenemerkkiä eli Busterin ja Yamarinin. Vuosikymmenet venealalla vahvasti vaikuttanut Kesko puolestaan jatkoi strategiansa mukaista keskittymistä ydinliiketoiminta-alueisiinsa ja vetäytyi venealalta.
Pääsääntöisesti Suomen suurimmilla moottorivenevalmistajilla meni tunnuslukujen perusteella viime vuonna hyvin. Valtaosan liikevaihto kasvoi ja liiketoiminnan tulos oli plussalla.
Menestyksen veturina on viime vuosina toiminut vientikauppa. Kotimaanmyynnistä kasvua ei ole saatu. Monella valmistajalla viennin osuus on vuosittain 75–90 prosenttia.
- Oy Botnia Marin Ab (Targa), 33,7 M€
Targoja Pohjanmaalla valmistavalla Botnia Marinilla on mennyt viime vuodet lujaa. Sen liikevaihto on kasvanut kolmessa vuodessa 10 miljoonalla eurolla ja tulos on samassa ajassa tuplaantunut kolmeen miljoonaan euroon.
Myös veneilevän maailman vientimarkkinoilla Targa lienee se tunnetuin ja arvostetuin suomalainen moottorivenemerkki.
Targa 30.1
- Konekesko Oy Marine (Yamarin, Yamarin Cross, Suvi, Palta), arvio yli 30 M€
Konekesko luopui tämän vuoden alussa veneliiketoiminnasta myymällä Yamarinin ja Yamarin Crossin Yamahan omistamalle Inhan Tehtaat Oy:lle sekä Suvin ja Paltan niiden toimivan johdon perustamalle yritykselle.
Konekeskolla ei ollut omaa venevalmistusta, vaan se valmistutti venemerkkiensä veneet sopimusvalmistajilla. Viime vuoden liikevaihtoarvio perustuukin Yamarineja ja Yamarin Crosseja valmistaneiden Fenix Marinin (Valkeakoski), Seliö Boatsin (Sammatti) ja Campnoun (Ähtäri) sekä Suvi- ja Palta-veneiden tuotannosta Savonlinnan seudulla vastanneiden Ra-Veneen ja OH-Marinin yhteenlaskettuun liikevaihtoon, jota luonnollisesti kasvattaa vielä Konekeskon veneiden eteenpäin myynnistä keräämä kate.
Yamarin Cross 64 BR
- Inhan Tehtaat Oy Ab (Buster), 30,0 M€
Takavuosien kestomenestyjä Buster on joutunut viime vuosina puolustusasemiin sekä talouden että markkina-aseman suhteen. Viime vuosi näytti kuitenkin talouden osalta jo positiivisemmalta, sillä vaikka liikevaihto pieneni lähes viidellä miljoonalla 30 miljoonaan euroon, kertyi liiketoiminnasta miljoonan euron voitto. Aiemmilta vuosilta pohjalla onkin miljooniin nousevat tappiot.
Valtaosan Bustereista Ähtärissä valmistava Inhan Tehtaat siirtyi alkuvuodesta 2016 Fiskarsilta Yamahan omistukseen. Lujitemuovikannella varustetut E-sarjan Busterit Inhan Tehtaat on teettänyt sopimusvalmistajalla (J.W. Slepsk) Puolassa.
Vuotta myöhemmin Yamaha osti Keskolta myös Yamarin- ja Yamarin Cross -liiketoiminnan, joka liitettiin Inhan Tehtaiden hallintaan. Yrityskauppojen myötä Inhan Tehtaat nouseekin selvästi Suomen suurimmaksi venevalmistajaksi arviolta 50–60 miljoonaan euroon nousevalla liikevaihdollaan.
Buster Super Magnum
- Bella-Veneet Oy (Aquador, Bella, Falcon, Flipper), 27,8 M€
Inhan Tehtaiden tavoin myös Bella-Veneet on tehnyt viime vuosina miljooniin nousevat tappiot, mutta viime vuosi käänsi kurssin. Hieman alle 28 miljoonan euron liikevaihdolla syntyi lähes kahden miljoonan euron voitto. Bellalla on tuotantolaitokset kotipaikallaan Kuopiossa sekä Pohjanmaalla Larsmossa.
Aiempien vuosien tulokseen on epäilemättä vaikuttaneet rajut investoinnit mallistojen uudistamiseen. Malliston kehittäminen jatkuu yhä, sillä Bella tuo markkinoille mallivuodelle 2018 täysin uuden alumiinirunkoisten avoveneiden malliston Falcon-tuotemerkillä.
Flipper 640 DC
- Oy Finn-Marin Ltd (Finnmaster, Finnmaster Husky, Grandezza), 27,7 M€
Finn-Marinin liikevaihtoa kartuttaa etenkin arvokkaiden Grandezza-matkaveneiden suosio sekä Finnmasterien hyvä menekki Skandinavian markkinoilla. Liikevaihto on noussut kolmessa vuodessa kymmenellä miljoonalla eurolla ja viime vuonna viivan alle jäi miljoonan euron tulos.
Tuotantolaitokset Finnmarinilla on Kokkolassa ja Kalajoella, minkä lisäksi se on valmistuttanut pienemmän pään mallejaan alihankintana Seliö Boatsilla Sammatissa. Tänä syksynä Finn-Marin julkisti rakennuttavansa uuden venetehtaan Puolaan.
Grandezza 28 OC
- Axopar Boats Oy (Axopar), 20,1 M€
Axoparit ovat ihastuttaneen veneilymaailmaa vasta vuodesta 2014, mutta niistä on kehkeytynyt todellinen menestystarina. Yrityksen liikevaihto on vuosi vuodelta tuplaantunut, ja viime vuonna rikkoutui jo 20 miljoonan euron raja. Voittoakin kertyi mukavat 2,4 miljoonaa euroa.
Axoparilla ei ole omaa valmistusta, vaan se valmistuttaa veneensä sopimusvalmistajalla (J.W. Slepsk) Puolassa.
Axopar 28 AC
- Terhitec Oy (Silver, Terhi), 10,5 M€
Kuuden suurimman venevalmistajan jälkeen muihin tulee selvä pesäero, sillä Terhejä Rymättylässä ja Silvereitä Ähtärissä valmistavan Terhitecin liikevaihto on ollut viime vuosina pienenemään päin. Merkkejä paremmasta on kenties kuitenkin ilmassa, sillä viime vuonna liiketoiminnan tulos jäi enää niukasti tappiolle.
Jos suuruuden mittarina oli vuosittain valmistettavien veneiden lukumäärä, olisi Terhitec kaiketi Suomen suurin, sillä Terhien valmistusmäärät ovat tiettävästi omalla tuhatluvullaan Suomessa.
Terhi 475 BR
- Oy Sarins Båtar Ab (Sargo), 9,5 M€
Sargot tunnettiin vuoteen 2015 saakka Minoreina, jotka kuuluvat Pohjanmaan arvostettuihin "merten maastureihin". Tunnuslukujen valossa kokkolalaisen veistämön toiminta on sujunut viime vuosina vakaasti: voittoa tuottaen ja liikevaihtoa vuosi vuodelta hiukan kasvattaen.
Sargo 31 Explorer
- XO Boats Oy (XO), 8,1 M€
XO-veneiden toiminta on järjestetty pitkälti samoin kuin Axoparin, jopa perustajat ja puolalainen sopimusvalmistaja ovat samat. Menestyksessä ja kasvussa XO on kuitenkin jäänyt Axoparista selvästi jälkeen.
Huonosti ei silti mene XO:llakaan, sillä liikevaihto kasvoi viime vuonna toissa vuoteen verrattuna kolmella miljoonalla ja liikevoitto nousi yli miljoonaan euroon.
XO 360
- AMT-Veneet Oy (AMT), 6,7 M€
Joensuun kupeessa Kontiolahdella veneitä valmistava AMT on vakiinnuttanut kymmenessä vuodessa paikkansa eturivin venemerkkien joukossa. Kasvu on ollut maltillisen tasaista ja toiminta voitollista.
Ennen oman AMT-venemalliston lanseerausta vuonna 2006 AMT-Veneet toimi Yamarin-veneiden sopimusvalmistajana Konekeskolle.
AMT 190 BR
- Linex-Boat Oy (Nord Star), 6,7 M€
Lähinnä Targan ja Sargon kanssa markkinoilla kilpailevan Nord Starin liikevaihto on vaihdellut viiden viime vuoden aikana 5–10 miljoonan euron välissä, lähinnä vientimyynnin tilauskannan mukaan. Tuloksellisesti toiminta on ollut vuodesta toiseen niukasti plussalla.
Kuluvan ja seuraavien vuosien liikevaihdon voi odottaa kasvavan, sillä Nord Star esitteli mallistoonsa uuden 47-jalkaisen ja noin miljoonan maksavan lippulaivan, joka on suurin Suomessa sarjavalmistettava moottorivenemalli.
Nord Star 47 SCY