Helsingin Uivassa venenäyttelyssä on tänä vuonna mukana lähes 300 venettä pienistä jollista ja soutuveneistä suuriin jahteihin ja palloa kiertäneisiin purjeveneisiin.

Uusia purjevenemalleja on Uivassa tällä kertaa viisi, mutta neljä niistä on sitäkin suurempia. Huomio kiinnittyy Uivassa ensimmäistä kertaa Suomessa nähtävään 46-jalkaisten kolmikkoon, jonka muodostavat Beneteau Oceanis 46.1, Hanse 460 ja Lagoon 46. 

Niistä Beneteau ja Hanse ovat keskenään kilpailevia malleja noin 15 metrin pituus- ja noin 500 000 euron hintaluokassa, joten "parivertailulle" on hyvät lähtökohdat. Vaikka sekä Beneteau että Hanse tarjoavat kerrassaan hulppeat ulko- ja sisätilat, näyttää katamaraanirunkoinen Lagoon konkreettisesti sen, kuinka paljon tilat kasvavat, kun leveys alkaa olla suomalaisittain normaalin perhepurren pituuden luokkaa. Samalla toki tuplaantuu hintakin, Lagoonin hinnat kun alkavat vajaasta miljoonasta.

Sähköistyviä pienveneitä

Pien- ja moottoriveneissä Uivan uutuustarjonta ulottuu niin sanotusti jollista jahteihin. Soutuveneiden luokkaan Uivassa esitellään oikeastaan kokonaan uudenlainen konsepti, kun 6T Solutions tuo yleisön eteen pienelle sähköperämoottorille optimoidun Castello eSoutu -veneen. Se on perinteiseen tapaan suippoperäinen ja kevyesti soutaen tai moottorilla kulkeva, mutta eräänlaisen katamaraanirungon ansiosta sen luvataan olevan soutuveneeksi poikkeuksellisen vakaa.

Pienveneluokissa kevytkulkuisuus on päivän sana, sillä se avaa mahdollisuuksia sähköistymiseen. Särki 411 R:ää voi hyvin kuvailla tietyllä tapaa jopa vanhanaikaiseksi pieneksi pulpettiveneeksi, mutta kevyesti kulkevana se yltää liukunopeuksiin jo alle 10 hevosvoiman koneteholla. Uivassa Särki 411 R esitellään sähköversiona, jonka moottorina on Mercuryn noin kuusihevosvoimainen Avator 35e -sähköperämoottori, joka saa virtansa kahdesta 2,3 kilowattitunnin akusta.

ESB – Electric Solar Boats – on aiemman E-Boatin raunioille rakentuva uusi venemerkki, jonka ensimmäisellä mallilla on tuttu SynnyCat nimi. 5,45 metriä pitkä ja 2,35 metriä leveä katamaraanirunkoinen täyssähkövene hyödyntää ajokatoksen katolla olevia viittä 200 watin aurinkopaneelia ajoakun latauksessa, millä on luonnollisesti suotuisa vaikutus toimintamatkaan ja -aikaan. Moottorina on joko 3- tai 6-kilowattinen (4 tai 8 hv) ePropulsion Navy -sähköperämoottori. Sopiva matkanaopeus on neljä solmua, millä toiminta-ajan lupaillaan venyvän parhaimmillaan jopa 14 tuntiin. Se kuinka aurinkoista keliä suoritukseen vaaditaan, on vielä epäselvää.

Vaikka sähköveneiden tarjonta hiljalleen kasvaakin, on niiden osuus moottoriveneiden kaupasta hyvin marginaalinen. Veneissä polttomoottorit jylläävät vielä pitkään.

Suosikkiluokan avoveneet

Rekisteröintivelvoitteen täyttävissä moottoriveneissä suosituin kokoluokka on noin viisimetriset pulpettiveneet. Uivassa tähän luokkaan ensiesitellään kolme ennen näkemätöntä uutuutta.

Suomi-moottoriveneiden valmistus ja markkinointi siirtyivät viime vuonna uudelle omistajalle, jonka aloitti oitis malliston uudistamishankkeen. Sen tuloksena syntyivät Suomi 44 ja Suomi 47, joista suurempi esitellään Uivassa. Suomi 47:n saa joko peräpenkiltä ajettavana sivu- tai keskipulpettiversiona tai keskipulpetilla ja erillisituimella varustettuna. Moottoripaletti tulee Tohatsulta ja käsittää 30–60-hevosvoimaiset vaihtoehdot.  Hinnat asettuvat hyvinkin kilpailukykyisen tuntuisesti 15 000 euron molemmille puolille.

Faster tuo Uivassa suuren yleisön eteen mallivuoden 2025 uutuuksiin kuuluvan 465:n, joka korvaa suositun 460:n Fasterin aloituskokona. Runkoon ei ole tehty suurempia muutoksia, eikä tarvetta siihen ole ollutkaan: Faster 460 on todettu monessa yhteydessä luokassaan erinomaiseksi ajettavaksi.

Sisätiloissa on sen sijaan enemmän uutta. Ehkäpä merkittävin asia on uusi pulpetti, jonka saa 465:ssä asennettua joko laitaan tai keskelle. Suuremmasta 495-mallista lainattu pulpetti on tyylikäs ja ergonominen, ja istuu hyvin myös pykälää pienempään runkoon. Uutta on myös 465:n kiinteä, alumiininen peräpenkki, jonka sisällä on aiempaa suurempi säilytystila. 465:n pakettihinnat 40- tai 50-hevosvoimaisella Hondalla julkaistaan Uivassa.

Fasterin ohella mallivuoden 2025 kenties kaupallisesti tärkeimpiin Uivan uutuuksiin lukeutuu Yamarinin alumiinirunkoisen Cross-sarjan 55 BR. Se avaa Crossille uuden tyylisuunnan, joka viitoittaa tietä muillekin tuleville malleille. Ulkonäköön vaikuttaa ainakin aiempaa korkeampilaitainen alumiinirunko, joka yhdistyy sivuprofiilissa entistä matalampaan lujitemuovikanteen.

Noin 5,5-metriä pitkä Cross 55 on 2,24 metriä leveä. mikä tuo tiloihin volyymia ja ominaisuuksiin vakautta. Etenkin takaosan tilaratkaisua on mietitty monikäyttöiseksi. Uimatasot, kookas takapenkki ja sen irrotettava selkänoja tekevät perästä sekä helposti kuljettavan että eri harrasteissa kuten vesiurheilussa tai kalastuksessa tehokkaasti hyödynnettävän. 

Crossin tuulilasi on perinteiseen BR-tyyliin läpikuljettava, mutta pulpetit keskenään eri kokoa. Kapeampi apukuskin pulpetti jättää tilaa leveälle kulkuväylälle, vaikka ohjauspulpetti on puolestaan normaalia leveämpi. Ohjauspulpetin leveys mahdollistaa monitoiminäytön asennuksen ratin oikealle puolelle, missä se on hyvin nähtävillä ja kosketeltavissa ilman, että kojelaudasta tulee tolkuttoman korkea. Ratkaisulla on haettu parempaa näkyvyyttä myös mukavasti istuen ajettaessa.

55 BR:ään sopii 90–115-hevosvoimainen moottori, vaihtoehdot tulevat Crossin tapauksessa Yamahalta, joka omistaa Crossien lisäksi Bustereita ja Yamarineja valmistavan Inhan Tehtaat. Buster-mallistosta Uivassa esitellään muun muassa mallivuoden 2025 Magnum ja SuperMagnum, jotka saavat lisää tehoa. Perus-Magnumin suurimmaksi vaihtoehdoksi tulee aiemman 225-hevosvoimaisen sijaan Yamahan 250-hevosvoimainen V6, ja SuperMagnumiin saa jatkossa 300-hevosvoimaisen sijaan 350-hevosvoimaisen Yamahan.

Magnumille hyvän vertailuparin saa mallivuoden 2024 uutuuksiin kuuluvasta Silver Seahawk BRX:stä. Se ehdittiin ensiesitellä helmikuussa Vene 24 Båt -messuilla, mutta on luonnollisesti nähtävillä myös Uivassa.

Mukavasti säältä suojassa

Yhteys-, kohde- ja retkiveneilyyn sopivien pienten ja keskikokoisten hyttiveneiden luokassa on ollut uutuuksien osalta vilkas vuosi. Helmikuussa Vene 24 Båt messuilla ensiesittelyssä olivat muun muassa Terhi 480 Cabin, Willy's X62, Silver Seahawk Cabin, Aluykin C 770, Nordkapp Coupe 830 sekä Axopar 29 Cross Cabin ja ne kaikki ovat mukana myös Uivassa. Mutta lisääkin uutta tulee.

Ohjaushyttiveneissä Uivan uutuusantiin kuuluvat Silacraft Mursu 715 AC, Sting 725 Pro Cabin XL, MS Boat CWA 800 WT sekä Navan C30. Lisäksi ruotsalaisen Arronetin Arrofoil 25 Cabin on aivan oma lukunsa. 

Näistä Silacraft Mursu ja MS Boat 800 ovat todellisia kuormajuhtia, jotka useimmiten päätyvät vähintäänkin jonkinasteiseen ammattikäyttöön, mutta molemmat ovat omiaan myös raskaaseen yhteysajoon, jossa vaikkapa saaressa olevaan rakennuskohteeseen tarvitsee saada kulkemaan tavanomasta enemmän tavaraa. Molemmissa tapauksissa veneen tilaaja pystyy vaikuttamaan lopputulokseen huomattavan paljon. 

Mursu tehdään ronskisti lujitemuovista, ja sen runkomuoto on eräänlainen trimaraani- ja V-rungon yhdistelmä. Takahyttiversion hinnat alkavat ilman moottoria ja perusvarustein noin 50 000 eurosta. Moottorin tehoalueskaala on laaja, alkaen 80 ja ulottuen aina 300 hevosvoimaan saakka. 

Puolalainen MS Boat palaa Uivassa Suomen markkinoille uuden maahantuojan voimin. Keularampilla ja erilaisista hyttivaihtoehdoista pienimmällä ympärikuljettavalla hytillä varustetun CWA 800:n hinnat alkavat noin 120 000 eurosta, jolloin pakettiin kuuluu 225-hevosvoimainen perämoottori. MS Boat hitsaa veneensä kokonaan alumiinista.

Sting 725 Pro on kahta edellämainittua mallia astetta sarjavalmisteisempi, mutta siihenkin voi valita pienemmän tai suuremman ohjaushytin. Uivassa nähdään suurempi XL-hytti, mikä tarkoittaa henkilöautomaista, etu- ja takapenkkien tilaratkaisusta muodostuvaa viiden hengen matkustamoa. Hytti on reilusti korkeiden laitojen suojassa ympärikuljettava, mutta liukuovi Stingissä on vain styyrpuurin puolella.

Stingin rakenne ja viimeistely on pidetty verrattain pelkistettynä ja moottorin tehoalue maltillisena (100–150 hv), mitkä osaltaan auttavat pitämään hintaa kurissa. Käytännössä Stingin hinnat asettuvat moottori- ja varustevalinnoista riippuen 60–75 000 euron alueelle.

Maailman suurimman venealanakonsernin Brunswickin uusi venemerkki Navan iskee suoraan Axoparin kehittämään seikkailullisten jokakelin retkiveneiden luokkaan. Kymmenmetrinen C30 varustetaan yhdellä tai kahdella perämoottorilla. Suurimmalla 600 hevosvoiman yhteisteholla 50 solmun rajapyykki rikkoutuu helposti.

Vaikka kyse on katetusta ohjaushyttiveneestä, on Navanissa myös avotilat valjastettu oleskelukäyttöön. Etukannella on mukava, ylösnostettavilla selkänojilla varustettu pötköttelytaso, ja takakannella pentterilipasto ja sohva. Hyttiä saa avattua takaikkunan, kattoluukun ja leveiden sivuovien avulla. Liukuovet on keksitty asemoida laidoilleen hieman epäsymmetrisesti, millä kulkuyhteyksistä on saatu huomattavan toimivat. Navanin hinnat alkavat hieman alle 200 000 eurosta.

Heittämällä eniten huomiota Uivan ohjaushyttiveneistä lankeaa kuitenkin Arrofoil 25 Cabinille. Se on kahdeksan metrinen yhteysvene, joka on varustettu kantosiivillä ja tavallisella perämoottorilla. Tähän saakka kantosiipiteknologiaa on nykyaikaisissa huviveneissä hyödynnetty lähinnä muutamissa erikoisissa ja kalliissa sähköveneissä, kuten Uivassa tänäkin vuonna nähtävässä Candela C-8:ssa.

Arronet ajattelee kuitenkin toisin, ja pyrkii kantosiivillä parantamaan polttomoottorilla varustetun liukuvarunkoisen veneen taloudellisuutta ja sitä kautta vähentämään myös päästöjä – ja onnistuu siinä. Arrofoil tarvitsee vain 115-hevosvoimaisen Suzukin yltääkseen reilun 20 solmun foilinopeuksiin, jolloin meripeninkulma taittuu vain noin puolen litran kulutuksella. Vastaavan kokoiset (ja painoiset) perinteiset liukuvarunkoiset veneet tavataan varustaa nykyisin 300-hevosvoimnaisella perämoottorilla, jolla niiden kulutus matkanopaudella asettuu tyypillisesti jonnekin 1,5 litraan meripeninkulmalla. Arrofoilin taloudellisuusetu on siis merkittävää luokkaa.

Avoimempaan menoon

Avo-ohjaamollisen daycruiserien kauppa on tänä vuonna ollut tahmeaa, ja suosituimmissa kokoluokissa uutuudet antavat vielä odotuttaa itseään. Sen sijaan vähän suurempien ja asuttavampien sportcruiserien luokkaan saadaan Uivassa pari ensiesittelyä.

Quicksilver Activ 805 Cruiser nähdään Uivassa ensimmäistä kertaa Suomessa, vaikka mallilla on jo useampi vuosi ikää. Se asettuu kahdeksan metrin kokoluokassaan asuttavampien DC-veneiden luokkaan. Kannen alta löytyy neljä makuupaikkaa ja erillinen toiletti, avotilasta mukava ja muunneltava sohva, pöytä ja pentteri. Hinnat on puristettu alkamaan alle 100 000 eurosta. Lähimmät verrokit Uivassa ovat Yamarin 80 DC ja Silver Raptor DC. 

Askeladden esittelee Uivassa ensimmäistä kertaa Suomessa nähtävän C91 Cruiserin. Sen majoituskannelta löytyy kaksi kunnollista parivuodetta sekä kookas toiletti, jossa on alle kymmenen metrin kokoluokassa harvinaisesti märkä- ja kuivatilat erikseen. Suihkun ottaminen ei siis kastele koko huushollia, mikä varmasti helpottaa aamu- ja ilta-askareita.

Avotila toimii luonnollisesti sekä oleskelu- että matkustuspaikkana, sohvien ollessa muokattavissa sekä istumasuunniltaan että -tavoiltaan tilanteen mukaan sopiviksi. Pentterikin täyttää paitsi retki- myös matkaveneilyvaatimukset. Moottoriksi valitaan yksi tai kaksi tehokasta perämoottoria, yhdellä Mercuryn 400-hevosvoimaisella V10:llä C91 hinnat alkavat noin 300 000 eurosta. Siihen rahaan tulee mukaan kattava TopLine-varustepaketti, joka sisältään muun muassa keulapotkurin, lämmityslaitteen, laajan audiojärjestelmän sekä valtavan, 22-tuumaisen monitoiminäytön.

Hyviä vertailukohteita matkaveneluokkaan kurottavalle Askeladdenille on useita, ja samaa kohderyhmää voi lähestyä yli venetyyppirajojen. Avo-ohjaamollisen ja kuomulla katettavan C91:n kanssa samassa kokoluokassa Uivan veneistä ovat esimerkiksi HT-katolla varustettu Aquador 300 HT ja Marex 310 SC sekä takaa suljettavalla kansisalongilla varustetut Jeanneau Merry Fisher 895 ja Grandezza 30 CA.

Mukavasti matkalle 

Suuremman pään matkaveneissä on menossa mahtava uutuusvuosi. Se käynnistyi jo alkuvuodesta esitellyillä huippumoderneilla Quarken 35 Cabinilla, Saxdor 400 GTC:llä sekä klassikkona syntyneellä Targa 41:llä. Koko kolmikko on onneksi esillä myös Uivassa, jonka matkaveneanti on kaiken kaikkiaan vahvaa.

Uivassa Suomen ensiesittelyssä oleva Jeanneau Merry Fisher 895 S2 lienee edeltäjineen luokkansa myydyin venemalli Euroopassa. Viimeisin S2-mallisukupolvi varustetaan kahdella Mercuryn 200-hevosvoimaisella V6-perämoottorilla. Tilaratkaisun vahvuuksiin kuuluu kaksi ovellista makuukajuuttaa ja kaikista suunnista suljettavissa oleva kansisalonki, mutta myös mukavasti oleiltavissa olevat ulkotilat. Yhdistelmä sopii Suomen matkaveneily ympäristöön ja olosuhteisiin loistavasti. Tarvittavalla tavalla lisävarusteltuna Jeanneaun hinta osuu 250 000 euron luokkaan.

Suomen vesillä seilaa runsaasti erilaisia uppoumarunkoisia matkaveneitä, mutta uutena sellaisia ei liiemmin ole enää viimevuosina ollut tarjolla. Beneteau-konserniin kuuluva Delphia täyttää markkinarakoa. D11 Sedan on puhtaasti uppoumarunkoinen, ja voidaan varustaa kahdella tai kolmella makuukajuutalla sekä kahdella suihkullisella toiletilla tai erillisillä wc- ja suihkutiloilla. Voimalinjapuolella valittavana on eri tehoisia dieselversioita tai kolme akkukapasiteetiltaan ja latausominaisuuksiltaan erilaista täyssähköversiota. Sedan version rinnalla on olemassa myös yläohjaamollinen Flylounge.

Delhia D11:n hintakartta starttaa koko- ja tilat huomioiden varsin kohtuullisesta 300 000 eurosta, mutta budjettiin tarvitaan lisävarusteluvaraa. Perustason sähköversion (yksi akku ja hidas lataus) hinta alkaa noin 50 000 euroa dieselkoneisia ylempää.

11 metrin kokoluokassa liikkuu myös Nord Star 33+ Cruiser, josta tuodaan Uivassa yleisön eteen perämoottoriversio. Vaihtoehtoiseen kahden dieselsisäperämoottorin voimalinjaan nähden luvassa on enemmän vauhtia ja alhaisempi melutaso, mutta oletettavasti myös jonkin verran korkeampi kulutus.

Aina vaan suuremmat ja suuremmat perämoottoriveneet ovat olleet selkeä trendi maailmalla jo pidempään, ja hiljalleen peräaallot kantautuvat myös Suomeen. Uivan suurimmat perämoottoriveneet ovat tänä vuonna reippaasti yli 40-jalan kokoluokkaan. Niihin lukeutuvat jo helmikuussa Vene 24 Båt -messuilla esitellyt Saxdor 400 GTO ja GTC sekä ruotsalaisen Marellin M12. Saxdorin GTC:stä löytyy kaksi 400-hevosvoimaista Mercuryn V10:ä, mutta Marellissa on bensanhuuruisen tajunnan räjäyttävät kolme 600-hevosvoimaista V12-konetta.

Uivan suurimmat matkamoottoriveneet ovat kuitenkin yhä dieseleillä varustettuja. Täysin uuden Targa-mallin esittely on aina merkkitapaus, joten helmikuussa Targa 41 jäi vielä näkemättä, voi tilanteen korjata Uivassa. Kun vierailee ja vertailee peräjälkeen Targa 41:stä ja Saxdor 400 GTC:tä, voi Uivassa hyvin todeta kuinka erilaiset kahdet kaikista suunnista suljetulla kansissalongilla ja ohjaamolla varustetun noin 40-jalkaisen veneen ratkaisut voivat ollakaan. 

Nord Star tuo Uivaan ensikertaa yleisön eteen uudistetun lippulaivan 49+:n. Samaa kaliiberia on Suomessa ensimmäistä kertaa nähtävä Prestige F4.9. Se on 50-jalkaisten flybridge-veneiden markkinaykkösenä itseään pitävän ranskalaismerkin uuden mallisukupolven avaus, joka esittelee sekä merkin F-sarjan uutta muotoilua, sisustustyyliä että tilaratkaisua, johon kuuluu uutena elementtinä omalle kansitasolleen keulaan asemoitu omistajan sviitti. 

Reilu 15-metrinen Prestige varustetaan kahdella Volvo Pentan 480-hevosvoimaisella dieselillä ja IPS-vetolaitteilla. Hinnat alkavat 1,2 miljoonasta eurosta.

Helsingin Uiva venenäyttely 2024

Helsingin Uiva venenäyttely eli Uiva Flytande huipentaa jälleen veneilykesän HSK:n kerhosatamassa Lauttasaaressa. Uivan portit aukeavat torstaina 15. elokuuta ja näyttely on auki sunnuntaihin 18. elokuuta kello 18 saakka. Aukioloajat ovat torstaista lauantaihin klo 11–19 ja sunnuntaina klo 11–18. 

www.uiva.fi