Candelan sähkökäyttöiset kantosiipialukset on suunniteltu auttamaan liikenteenharjoittajia siirtymään kestäviin sähkökäyttöisiin aluksiin tarjoamalla lyhyempiä matka-aikoja, tiheämpiä vuorovälejä ja korkeampaa mukavuutta. Samaan aikaan käyttökustannukset pienenevät huomattavasti. Kun P-12 Shuttle saa ensiesittelynsä tänä kesänä, siitä tulee maailman nopein ja suurimmalla toimintamatkalla liikennöivä sähkökäyttöinen matkustaja-alus.
Pääsijoittajat ovat EQT Ventures yhdessä sijoittajakaksikon Joel Eklundin ja Svante Nilo Bengtssonin kanssa. Mukana on myös muun muassa Ocean Zero LLC.
– P-12 Shuttle tulee mullistamaan matkustajien vesiliikenteen. Candelasta on tulossa yritys, joka mullistaa vesikuljetusmarkkinat tarjoamalla maailman ilmastoystävällisimmät, edullisimmat ja asiakkaita ilahduttavimmat veneilykokemukset, yhteistyökumppani EQT Venturesin Lars Jörnow sanoo.
Hyvässä myötäisessä
Candela on hyvässä myötäisessä, sillä viime vuonna suuri osa tuotannosta siirrettiin Lidingöstä Tukholman pohjoispuolella sijaitsevaan Rotebroon, ja vuodesta 2021 tähän päivään mennessä työntekijöiden määrä on kasvanut 60:stä 230:een.
Nyt kerätyn rahan turvin yhtiö laittaa matkustajalautta P-12:n tuotannon uuteen vauhtiin, ja Tukholma toimii testialustana. Tukholman alueen kanssa toteutettava hanke on viivästynyt puoli vuotta, mutta useat muut vesikaupungit ovat jo saaneet vihiä ja kiinnostuneet hankkeesta.
Eikä kyse ole vain ympäristönäkökohdasta.
– Liikenteenharjoittajat yksinkertaisesti säästävät rahaa veneidemme avulla. Olemme tehneet mallinnuksia esimerkiksi Istanbulin, San Franciscon ja New Yorkin kaltaisille kaupungeille, ja usein tuloksena on 40 prosentin kustannussäästö operaattoreille, Candelan perustaja ja toimitusjohtaja Gustav Hasselskog paljastaa.
Samaan aikaan yksityisille suunnattujen C-8:en tuotanto jatkuu. Tänä vuonna on toimitettu 20 venettä ja vuoden loppuun mennessä on suunniteltu rakennettavaksi 80 uutta venettä.