Uusi alus kulkee veistämön muiden mallien tavoin sähköllä ja niin sanotuilla foileilla eli kantosiivillä. Testijakson alkaessa vesibussista tulee 30:n solmun huippunopeudellaan maailman nopein sähköpropulsiolla toimiva matkustaja-alus.
– Tukholmassa jo käytössä olevat muut pendeleöintialukset ovat hyvin suosittuja ja houkuttelevat jatkuvasti uusia julkisen liikenteen käyttäjiä. Niiden ongelmaksi muodostuu kuitenkin korkeat käyttö- ja ylläpitokustannukset. Lisäksi niiden negatiiviset ympäristövaikutukset ovat melko suuret, niin päästöjä kuin aallonmuodostustakin tarkasteltaessa, sanoo Tukholman saaristoalueen kehittämisestä vastaavan lautakunnan varapuheenjohtaja Gustav Hemming.
Candela P-12:n voimansiirto perustuu veistämön omaan Candela C-Pod -sähkömoottoriin. Veistämön mukaan P-12 on hiilikuidusta rakennetuille kantosiivilleen noustessa jopa 500 prosenttia energiatehokkaampi kuin yksikään muu vastaavankokoinen moottoroitu vesikulkuneuvo. Sähköpropuliso ja kantosiivet mahdollistavat yhdellä latauksella jopa 60 merimailin toimintasäteen kovemmillakin nopeuksilla ajettaessa.
Candela P-12:a luonnehditaan innovaatioprojektina, johon osallistuvat Candelan lisäksi Tukholman kaupunki ja paikallinen liikennelaitos. Candela tunnetaan kenties paremmin meillä Suomessa yksityiskäyttöön suunnitelluista sähkömoottoriveneistään. Candela Seven (myöhemmin C-7) esiteltiin vuonna 2019 ja uusin huvivenemalli, C-8, näki päivänvalon aiemmin tänä vuonna. Candela on kuitenkin rinnakkain huviveneiden kanssa kehitellyt erilaisia malleja julkiselle ja puolijulkiselle liikenteelle. P-12:a lisäksi veistämöltä on luvassa Venetsian kanaville taksiveneeksi kaavailtu P-8.
Candelan insinöörien mukaan 30-paikkaisessa P-12:ssa ei tule merisairaaksi. Aluksen sensorit ja ohjelmisto “lukee” aaltoja ja tuulta, syöttäen kerätyt tiedot vakausjärjestelmään joka päivittyy peräti 100 kertaa sekunnissa. Ruotsalaisessa hävittäjässä Jas 39 Gripenissä on vastaava systeemi.
– Järjestelmän kehittämiseen on kulunut vuosia, mutta kun kaikki on valmista, matkustamisesta tulee huomattavasti aiemmin koettua mukavampaa, kertoo Erik Eklund, Candelan kaupallisia aluksia rakentavan yksikön johtaja.
Kauttaaltaan hiilikuidusta valmistettava P-12 rakennetaan syksyllä Candelan uudessa tehtaassa Tukholman edustalla Rotebrossa.