Volvo Pentan diesel- ja sähkömoottorit samaan voimalinjaan yhdistävä hybridi on ollut jo tovin kaupallisella puolella koekäytössä, muun muassa Hurtigruten Svalbard -varustamon 15-metrisessä Marell M15 maisema- ja luontoristeilyaluksessa. Ensimmäisen demokäyttöön tuleva huvivene rakennetaan yhdessä Groupe Beneteaun kanssa.
Beneteaun laajasta merkki- ja mallivalikoimasta kohdeveneeksi on valikoitunut Jeanneau NC 37. Se varustetaan hybridipropulsiolla, joka koostuu kahdesta 320-hevosvoimaisesta D4-dieselmoottorista, Aquamatic DPI -perävetolaitteista, niiden väliin tulevista sähkömoottoreista sekä sähkömoottoreita ruokkivista kahdesta ajoakustosta. Dieseltankkikin luonnollisesti tarvitaan. Rinnakkaishybridijärjestelmässä sähkö- ja dieselmoottoreita voidaan käyttää yhdessä tai erikseen, eli järjestelmä mahdollistaa täyssähköajon ajoakuston kapasiteetin puitteissa.
Demovene valmistuu kevääksi ja sijoitetaan Volvo Pentan tuotekehityskeskukseen Krossholmeniin Göteborgiin. Tulevan kauden aikana demovenettä esitellään sekä lehdistölle että yritysasiakkaille, mutta myös valikoiduille loppukuluttajille, jotka pääsevät ensimmäistä kertaa kulissien taakse ja kokeilemaan sekä antamaan palautetta Volvo Pentan vielä tuotekehitysvaiheessa olevasta tuotteesta.
Samalla Volvo Penta ja Groupe Beneteau haluavat demonstroida uuden tekniikan mukanaan tuomia ominaisuuksia ja mahdollisuuksia, sekä varmistua tekniikan toimivuudesta ennen lopullista päämäärää eli hybriditekniikan laajempaa lanseerausta kuluttajamarkkinoille.
– Me näemme hybriditekniikan yhtenä tulevaisuuden avaintekijänä. Siksi tiekarttaamme kuuluu uuden, ympäristöystävällisen tekniikan nopea omaksuminen ja hybriditekniikan laaja kaupallistaminen eri venesegmenteissämme, lupaa Groupe Beneteaun moottoriveneistä ja -jahdeista vastaava johtaja Erik Stromberg.