Jos vilkuilee vaikkapa 60–70-jalkaisia Hatterasin, Bertramin tai Vikingin kalaveneitä tai pykälää-paria suurempia liukuvarunkoisia huvijahteja, on hyvin todennäköistä että konehuoneesta löytyy kaksi V12-dieseliä. Niiden tehot ovat hiipineet viime vuosina 1 500 hevosvoimasta ylöspäin, kun kolme markkinoita hallitsevaa konevalmistajaa ovat nokitelleet toisiaan. Hevosvoimilla vain on merkitystä, vaikka niitä olisi ennestäänkin paljon.
Saksalainen MTU hilasi riman pari vuotta sitten 1 920 hevosvoimaan 26,8-litraisen 12V 2000 -sarjan M96-versiolla. Maanmies MAN vastasi 24,2-litraisen V12-sarjansa uudella 1 900-hevosvoimaisella versiolla, joten Atlantin toisella puolella ei voitu hyytyä: Caterpillar esitteli 32-litraisesta V12-dieselistään 1 925-hevosvoimaisen C32A-version. Viime syksynä kisa kiihtyi, kun MAN nosti rajan tasan 2 000 hevosvoimaan V12-2000:lla.
Nyt on taas Caterpillarin vuoro. Se kertoo C32B:n olevan A-sukupolveen nähden sylinterilohkoa lukuun ottamatta täysin uusi moottori, missä lienee mukana vahvaa markkinointipaatosta. Joka tapauksessa tehoa on puristettu 100 hevosvoimaa lisää, mikä nostaa määrän siis 2 025:een.
Saksalaiskilpailijoista poiketen Caterpillar on luottaa polttoaineen annostelussa common rail -yhteispaineruiskutuksen sijaan sähköiseen pumppusuutinjärjestelmään. Caterpillarin mukaan sen etuihin kuuluvat korkea ruiskutuspaine, hiljainen käyntiääni ja luotettavuus. Toisin kuin yhteispaineruiskutuksessa, ei yhden ruiskupumpun vikaantuminen tai rikkoontuminen vielä lamaannuta konetta tyystin.
Edeltävään C32A-malliin nähden B:ssä on viisi prosenttia enemmän tehoa. Paino on kuitenkin noussut vain kahdella prosentilla, joten tehopainosuhde on hiukan parantunut. C32 on silti painavampi kuin sirommat kilpakumppaninsa. C32B:n kuivapaino (ilman kytkintä) värähtää 3 075 kiloon, kun MTU:lle ilmoitetaan 2 830 ja MANille vain 2 380 kiloa. Catilla saa kuitenkin luukuttaa maksimi kierroksilla (2 300 r/min) kahdeksan prosenttia ajasta, mikä Caterpillarin mukaan on kolme prosenttia kilpailijoita enemmän.