Ranskalainen Jeanneau tähtää NC-mallisarjalla etenkin Pohjois-Euroopan matkavenemarkkinoille. Uuden mallisukupolveen NC:t alkoivat siirtyä aiemmin tänä vuonna kymmenmetrisen NC 33:n myötä. Seuraavaksi tulee reilua metriä pidempi NC 37.

Se lanseerataan ensiviikolla Cannesin ja Southamptonin venemessuilla. Suomen ensiesittely tulee tapahtumaan ensi helmikuussa Helsingin venemessuilla.

NC 37 edustaa perinteisten cabincruiserien luokkaa, mutta kaikkia nykyisiä suunnittelusuuntauksia mukaillen. Käytännössä se tarkoittaa esimerkiksi epäsymmetrisiä sivukansia (styyrpuurin sivukansi on paapuurin vastaavaa leveämpi ja upotettu laidan suojaan), ohjaamon sivuliukuovea ja suurta liukukattoluukkua, jonka saa lisävarusteena myös sähkötoimisena (8 960 €).

Tilat on jaettu selkeästi kahteen kokonaisuuteen, matkustamiseen ja päivä-aikaiseen oleskeluun kansitasolla sekä kannen alla oleviin asumis/yöpymismukavuuksiin.

Ulkotilojen oleskelumukavuuksiin kuuluvat esimerkiksi lisävarustelistalta löytyvä keulakannen muhkea ja ylös nostettavilla selkänojilla varustettu aurinkopatja (4 495 €) sekä muunneltava avotilan sohva (4 165 €). Siinä on pienemmän NC 33:n tavoin etäisyyssäätö sekä aurinkotasoksi alas taittuva selkänoja ja ulosvedettävä istuinosa. Avotilan pöydänkin (2 880 €) joutuu ruksaamaan lisävarustelistalta. Sieltä löytyy myös vaihtoehtoja avotilan kattamiseen, kokokuomusta joko manuaaliseen tai sähkötoimiseen aurinkokatokseen.

Takaseinä aukeaa laajasti, joten avotila ja kansisalonki sulautuvat kauniilla säällä lähes saumattomasti yhteen. Kansisalongin L-sohva aukeaa perään pain ja kunhan taitto-ovi on avattu voi sisä- ja ulkosohvien väliin asettaa irtojakkaran. Toisella laidalla tilavan pentterin päätyyn avautuu mukavalta vaikuttava baaritiski.

Oleskelutilojen sulautuminen yhdeksi yhteiseksi tilaksi ei jää NC 37:ssa vain
mainospuheiksi.

Kannen alla on tässä kokoluokassa harvinaisempi kolmen makuukajuutan tilaratkaisu. Tai oikeastaan vakiona on kaksi kajuuttaa ja varastohuone, mutta makuukajuutaksi se muuttuu 740 euron patjasarjalla. Perhe- ja kimppaomistusveneilyä ajatellen kolmen makuukajuutan versiossa on runsaasti hyviä puolia.

Toinen matkaveneilymukavuutta korostava tilaratkaisu on wc:n ja suihkun sijoittaminen eri tiloihin ja omien oviensa taakse. Näin ollen suihkussa käynti ei este wc:n käyttöä.

Kolmesta makuukajuutasta tilavin on perinteiseen tapaan keulassa, mutta myös molemmissa keskikajuutoissa on seisomakorkeudelliset eteistilat ja vaatekaapit. Pukeutumispenkki löytyy vain paapuurin puoleisesta "kakkoskajuutasta", joka muutenkin on hiukan styyrpuurin "kolmoskajuuttaa" tilavampi.

Konehuoneessa on paikka kahdelle dieselkoneelle. Perustason muodostavat Volvo Pentan 220-hevosvoimaiset D3:t. Niillä kulutus asettunee noin 3,5 litraan meripeninkulmalla. Jos varusteita ja kuormaa on yleensä mukana paljon, kannattaa varmasti harkita noin kymppitonnin lisäpanostusta. Sillä moottoreiksi vaihtuu 260-hevosvoimaiset D4:t. Molempia moottorivaihtoehtojen yhteyteen saa lisävarusteena joystick-satamahallintalaitteen.

Hinnat alkavat esimerkiksi hiljattain esiteltyyn Grandezza 37 CA:han nähden verrattain edullisesti 325 000 eurosta, mutta Jeanneaun kohdalla lisävarusteisiin saa helposti kulumaan 10–20 prosenttia päälle.

Osa lisävarusteista on käytännössä suorastaan välttämättömyyksiä (kuten vessan käsienpesuallas, elektroniikkapaketti, lämmityslaite ja trimmitasot), mutta mukana on myös paljon käytännöllisyyttä ja toiminnallisuutta parantavia varusteita, joiden ehkä olettaisi olevan mukana jo vakiona, joten lisävarustelistan kahlaaminen ajatuksella läpi kannattaa.

Lukuisista lisävarustevalinnoista huolimatta NC 37:n hinta pysyy Grandezzaan nähden kilpailukykyisenä, joten 11,5-metristen cabincruiser-tyyppisten matkaveneiden luokassa on juuri nyt vahvasti Suomi-Ranska maaottelun henkeä. Samalle viivalle sopii tosin hyvin myös puolalaisen Galeonin 370 HTC.