Uusi 465 Coupe on samaan aikaan sekä luontevaa jatkumoa Nimbuksen matkaveneperimälle että uuden aikakauden avaus. Veneessä oleskelun viihtyisyyteen ja pidempikestoiseen asuttavuuteen soveltuvaan käytännöllisyyteen tähtäävässä konseptissa on samaa henkeä kuin nykyisissä Coupe-malleissa ja Nimbuksen taannoisessa Commander-mallisarjassa. Muotoilullisesti ilme on kuitenkin sen verran tuore, ettei 465 Coupea Nimbukseksi oitis tunnistaisi, ellei tietäisi.

Mitoiltaan uusi 465 Coupe ottaa luontevan stepin 30–40-jalan kokoluokkaan asettuvaa nykymallistoa ylemmäs. Joihinkin kilpaileviin design-trawlereihin verrattuna silmä hyväksyy Nimbuksen muodot helposti. Noin 15-metrisen 465 Coupen tiloja ei ole ryhdytty maksimoimaan tolkuttomalla leveydellä tai korkeudella.

Silti tilaa vaikuttaisi pohjapiirroksien ja renderikuvien perusteella olevan. Kokoluokka huomioiden ehkä kompaktein tila on yläkansi, jota ei ole venytetty äärimmilleen. Toisaalta flybridgen etupuolella on kookas lasikattoluukku ja takana tilaa aurinkopaneelille. Silti mukaan on mahtunut ohjaamon erillisistuimet, pöydällinen kulmasohva ja loikoilutaso. Vain pentterikaappi puuttuu.

Keulakannelle on piirretty mukavan oloinen oleskelutrila, jossa voi loikoilla säädettävillä selkänojilla varustetulla aurinkotasolla tai istuskella pöydän ääressä. Auringonsuojaksi saa viritettyä kevytkatoksen.

Sivukannet ovat melkein symmetriset, mutta pääasiallinen kulku tapahtunee styyrpuurin puolella, jossa kulkuväylä on pidemmältä matkalta syvä. Paapuurin puolella on haukkarimallisesti avautuva sivuikkuna, styyrpuurissa leveä ja huomaamattomasti ylärakenteen seinään upotettu liukuovi. Se asemoituu sisäohjauspisteen taakse, ja sopii siten myös yleisemmäksi kulkuväyläksi eikä vain kipparin käytettäväksi. Styyrpuurin kulkureittiä täydentää sopivasti liukuoven kohdalla oleva laitaportti.

Takakannella on kookas paapuurin laidassa kiinni oleva kulmasohva. Avotilan saa suljettua takaseinän muodostavalla, ylös kattoon taittuvalla kookkaalla ikkunalla ja kuomuseinämillä. Suuri uimataso on hydraulinen ja erkanee laskeutuessaan hyvän matkaa irti perästä. 

Laitojen peräkulmissa olevat köysiohjurit, pollarit ja käysivinssit on piilotettu avattavan kannen alle, joten kylkilinja säilyy eheänä perään saakka. Toinen merkillepantava muotoiluelementti on kansisalongin pyöristetyt peräkulmat, ja kulmien yli kaartuvat ikkunat. 

Takaseinä aukeaa tuttuun tapaan laajasti, ei kuitenkaan koko leveydeltään. Pentteri on sijoitettu kansisalongin takaosaan, joten takaseinä avartuna kulmapentterin takareuna muodostaa esimerkiksi aamiaistarjoiluun mainion avotilan suuntaan antavan tiskin.

Varsinaiset sisäoleskelutilat on sijoitettu sisäohjaamon ympärille. Paapuurin puolella on etummaisena mukavalta näyttävä loikoilutaso ja sen takana ruokapöydällä varustettu U-sohva. Lisäksi styyrpuurin laidalle jää sivuoven taakse sohva, jonka istuinosat voi siirtää jakkaroiksi pöydän ääreen.

Alakerran majoituskannella on aina keskiveneeseen sijoitettu omistajan sviitti ja keulan vipkajuutta. Toiletit on keskitetty vierekkäin ja rinnakkain paapuurin laidalle. Styyrpuurin puolella vapaaksi jäävään tilaan voidaan kalustaa joko monitoimikonttori tai kerrosvuoteellinen makuukajuutta. Majoitustilat vaikuttavat paperilla toki tilavilta, mutta pikemminkin asiallisen mukavilta kuin henkeäsalpaavilta. Tässä tullaan myös jo edellä mainittuihin muotoilullisiin mittaseikkoihin, joissa hyvänä verrokkina toimii esimerkiksi italialaisen Absoluten Navetta 48.

Ajan myötä Nimbus tuo 465 Coupeen useita propulsioratkaisuja, mutta liikkeelle lähdetään melko perinteisillä dieseleillä. Vakiomoottoreina on kaksi Volvo Pentan D6-IPS650 -voimalinjaa, mikä tarkoittaa 480-hevosvoimaisia D6-moottoreita, jotka on yhdistetty IPS-vetolaitteisiin.

Nimbus on sijoittanut koneet aivan rungon perälle, joten miehistöhytille ei ole jäänyt tilaa, mutta takakannen peräsohvan uumenissa on kookkaat, uimatasolle avautuvat säilytystilat. Huippunopeudeksi kerrotaan 27 ja matkanopeudeksi 20–24 solmua.

Myöhemmin kerrotaan voimalinjan sähköistymisestä, kunhan Volvo Penta julkistaa pitkään odotetut, huvivenekäyttöön tarkoitetut dieselhybridi-IPS:t. 

Sen lisäksi Nimbus tuo 465 Coupesta myös hitaampiin matkanopeuksiin rungoltaan optimoidun sarjahybridivaihtoehdon. Siinä vene liikkuu aina ajoakusta virtaa saavan sähkömoottorin voimin, mutta toimintasädettä kasvattaa ajoakkua lataava dieselgeneraattori.

Myynti alkaa dieselversiolla, jonka hinta vahvistetaan tänä keväänä kun tilauskirjat aukeavat. Hinnan voi olettaa olevan noin miljoonan euron luokkaa. Ensimmäiset veneet valmistuvat luovutettaviksi loppukesästä 2024. 

www.nimbus.se