Uudet 3,4L V6 FourStroke -perämoottorit julkaistiin samanaikaisesti helmikuussa sekä Miamin että Helsingin venemessuilla. Totalvene uutisoi lanseerauksen tuoreeltaan, mutta nyt koneita on päästy myös ajamaan.

Malliston perustana on mallimerkinnän mukaisesti 3,4-litrainen V6 -moottori, josta on kolme tehoverisota. Moottori on vapaasti hengittävä, mikä tässä tapauksessa on maininnan arvoista, sillä uutuus korvaa Mercuryn mallistossa etenkin nelisylinteriset, mekaanisesti ahdetut Veradot, joiden iskutilavuus oli vain 1,7 litraa.

Käytännössä Mercury toteuttaa siis vanhaa amerikkalaista viisautta, jonka mukaan "mikään ei korvaa iskutilavuutta".

Vapaasti hengittävään moottoriin iso iskutilavuus tuo etenkin lisää vääntöä, joka on venemoottoreissa tärkeää. Silti suureen iskutilavuuteen pitää pystyä tänä päivänä yhdistämään myös taloudellisuus ja keveys, jotka ovat harvemmin ison moottorin hyveitä.

Mercury onnistuu kuitenkin yhtälössä, sillä 3.4L V6 -moottorit ovat iskutilavuudeltaan teholuokkansa suurimpien joukossa, mutta 215 kilosta alkavalta painoltaan keveimpiä.

Käytännössä se tarkoittaa sitä, että isommasta iskutilavuudesta ja lukuisemmista sylintereistä huolimatta Mercury on kevyempi kuin Yamahan ja Suzukin nelisylinteriset ja alle kolmelitraiset 175–200-hevosvoimaiset koneet, tosin alle 10 kilon erolla vain melko marginaalisesti. 225-hevosvoiman teholuokassa V6 FourStroken painoetu käy jo merkittävämmäksi, sillä kilpakumppanit painavat noin 35–50 kiloa enemmän.

Kokeiltavista V6-koneista ensimmäisenä ajovuoroon saatiin 200-hevosvoimainen sekä Zodiac Pro 7 -ribiin että Quicksilver Activ 675 Open -lujitemuoviveneeseen asennettuna. Niiden jälkeen päästiin käsiksi vielä kahdella 225-hevosvoimaisella uutuuskoneella varustettuun XO 270 Cabiniin.

Kaikissa tapauksissa uusi V6 teki erinomaisen vaikutelman. Moottori käy erittäin hienostuneesti eli hiljaisesti ja värinättömästi. Silti kun kaasuun koskee, niin tapahtuu. Erityisesti tunnustusta täytyy antaa vahvalle kaasuun reagoinnille vielä liukunopeuksillakin sekä hyvälle kaarrospidolle. Vanhaa, vähän karkeakäyntistä, nelisylinteristä "pikku-Veradoa" ei jää ikävöimään.

Suomeen hinnasto koostuu yli kahdestakymmenestä V6-versiosta. Niistä valtaosa on FourStroke-malleja, joissa on vakiona näyttävän kulmikkaasti mutta hillitysti teipattu ja tutulla Phantom Black -sävyllä mustaksi maalattu kuosi. Kaikissa on vakiona sähköinen DTS-kaukohallintalaite.

Versioita syntyy kolmesta rikipituudesta (175 hv vain L ja XL, 200 ja 225 hv myös XXL), vastakkaiskiertomalleista (ei 175 hv) sekä tonnilla saatavasta Cold Fusion -sävyisestä valkoisesta maalauksesta (ei 175 hv).

FourStroke-vakiomallien rinnalle saadaan myös pari erikoismallia. F175 Pro XS -malli on etenkin kevyisiin ja nopeisiin veneisiin tuunattu sporttimalli, joka tuodaan suomeen mekaanisella kaukohallintalaitteella varustettuna. Teho-hintasuhde on sen myötä kunnossa.

Pro XS:ää ei ensimmäisessä koeajotilaisuudessa päästy kokeilemaan, mutta päivän rajuimman kyydin tarjosi ammattikäyttöön monilta yksityiskohdiltaan jykevöitetty 200-hevosvoimainen SeaPro-malli. Niitä oli asennettu kevyeen kahdeksan metriseen ribiin kaksinkappalein, ja meno oli sen mukaista. Tarkoitus oli kuvata kyydistä XO:ta, mutta eihän siitä mitään tullut, kun veneen italialaiskippari revitteli ihan tosissaan.

Hinnoiltaan koko V6-mallisto on puristettu aika tiukkaan mutta hyvin kilpailukykyiseen nippuun. Hinnasto alkaa F175 FourStroken 20 990 eurosta. 25 lisähevosvoimaa maksaa seuraaviin teholuokkiin hypätessä aina tonnin eli F225 FourStroke maksaa mustana 22 990 ja valkoisena 23 990 euroa. Erikoismallin lisähinta vastaavan tehoiseen FourStroke-malliin on 500 euroa, eli F175Pro XS on hinnaltaan 21 490 € ja F200 SeaPro 22 490 €.