Kaksi vuotta sitten koronapandemian keskelle perustettu Quarken kuuluu Axoparin ja Saxdorin kanssa uuden aallon suomalaisiin venemerkkeihin, jotka tähyävät ensisijaisesti maailmalle. Siksi mallistokin poikkeaa siitä, mitä Suomen – tai sanotaanko Pohjoismaiden – markkinoilla on totuttu näkemään.

Quarken-mallisto korkattiin kahdeksanmetrisellä ja keulakajuutallisella 27-sarjalla, johon kuuluvat Open- ja T-Top-avomallit sekä ohjaushytillinen Cabin. Kaikissa on daycruiser-tyyppinen, parivuoteella ja avotoiletilla varustettu keulakajuutta, ja 300-hevosvoimainen perämoottori. Avomalleihin on tarjolla kaksi erilaista avotilan tilaratkaisua.

Pohjoismaissa ja varsinkin Suomessa keulakajuutallisten daycruiserien ja ohjaushyttiveneiden kauppa keskittyy vahvasti 6–7 metrin ja 115–200 hevosvoiman luokkaan. Quarkenin aloituskoko on siihen ylikokoinen ja -hintainen, eikä pienempää ole välttämättä edes tulossa. Mutta isompaa on.

Hyppäys tapahtuu 35 jalan eli noin 10,5 metrin kokoluokkaan, johon on alkuun esitelty 35 Cabin. Syksyllä on hiljattain julkistetun 35 T-Top -version vuoro.

Quarken 35 Cabinin maailman ensiesittely tapahtui tammikuussa Düsseldorfin venemessuilla. Suomen markkinoille vene lanseerattiin helmikuussa Helsingin Vene 24 Båt -messuilla. Totalvene ehti testata uutuuden jo ennen sen lanseerausta talvisissa tunnelmissa vuoden vaihteessa, ennen kuin vene rahdattiin Düsseldorfiin.

Quarken 35 Cabin – Ei pelkästään koppivene 

Quarken ei ole, eikä yritäkään olla maailman suurin ja tilavin 35-jalkainen. Esimerkiksi runko on suhteellisen matala ja tilat on rakennettu yhteen tasoon, eli ohjaamon tai kansisalongin alla ei ole makuukajuuttaa, saati edes pistopunkkaa. Tämähän on sinänsä ihan tuttua jo Axopareista ja Saxdoreista.

Pituudeltaan, koneteholtaan ja kansiratkaisultaan Quarken 35 Cabin osuu mielenkiintoisesti molemmilta laidoilta yhtäläisesti ympärikuljettavan Axopar 37 XC:n ja läpikuljettavan Saxdor 320 GTC:n väliin.

Kahdella 300-hevosvoimaisella perämoottorilla liikkuva Quarken 35 on 300- tai 350-hevosvoimaisilla koneilla varustettavaa Axoparia 70 senttiä lyhyempi ja 30 senttiä 225- tai 300-hevosvoimaisilla koneilla kaupattavaa Saxdoria pidempi. Kansiratkaisultaan Quarken on epäsymmetrinen. Styyrpuurin laidalla on syvä ja leveä kulkuväylä sekä sivuliukuovet, paapuurin puolella kapeampi ja perinteisempi varalaidan päällä oleva sivukansi.

Käytännössä Quarkenin tilaratkaisu ja tilankäyttö osoittautuvat tehokkaiksi ja taitavaksi, ja se tuntuu tiloiltaan mainittuja verrokkeja eheämmältä kokonaisuudelta. Osaltaan kyse on 3,5 metrin leveydestä, joka on 40 senttiä Saxdoria ja 15 senttiä Axopariakin mittavampi.

Ulkotilat ovat paljon monipuolisemmat kuin pohjoismaiselta ohjaushyttiveneeltä on perinteisesti totuttu odottamaan. Keulakannelle saa lisävarusteena mukavasti kolmen loikoiltavan divaanipatjan, jota ei tarvitse mukana tulevan suojapeitteen ansiosta käyttöä varten sen kummemmin koota ja purkaa.

Taka-avotilassa on vakiona kolmen istuttava peräsohva ja manuaalisesti avattavat laitaterassit molemmin puolin. Ne on varustettu patjoilla ja aukeavat istumakorkeuteen, laajentaen siten avotilan oleskeltavuutta. Terassien kupeeseen saa asetettua pienet drinksupöydät, joille on säilytyspaikka ruuman luukun sisäpinnassa.

Avotilaan saa lisää kalusteita optiolistalta. Hytin takaseinää vasten voi valita toisen, perää kohti kolmen istuttavan sohvan, ja sohvien väliin täysleveän pöydän. Laitaterassit huomioiden istumapaikkoja on kenties ilman etusohvaakin riittävästi, joten sen tilalle voi ruksia koeajoyksilön tavoin pätevän ulkopentterimoduulin. Siihen kuuluu pesualtaan ja hanan, koneistetun kylmäarkun ja sähkögrillin lisäksi kaappi- ja laskutilaa sekä muki- ja pullotelineet.

Säilytystiloja taka-avotilassa on runsaasti, sillä suuren pääruuman lisäksi käytössä on kaksi pienempää turkin alla olevaa tavaratilaa, sohvan (tai sohvien) säilytystilat sekä helppokäyttöiset laitojen peräkulmissa olevat lokerot, jotka soveltuvat etenkin kiinnitysköysien ja lepuuttimien säilömiseen.

Quarken 35 Cabin – Tavanomaisesta poikkeavat ovet

Quarkenin kansilla liikkuminen on pääosin sujuvaa. Uimatasot yltävät perämoottorien puoliväliin ja ovat auki sivuille, mikä tekee 35 Cabinista perä- ja kylkiparkkiystävällisen. Tonnin maksava vetokaari toimii uimatasoilla liikkuessa myös hyvänä kaiteena. 

Molemmilta uimatasoilta on avoin ja matalakynnyksinen kulkuväylä avotilaan. Puolen vaihtaminen tapahtuu avotilan kautta, sillä moottorikaivoa ei ole katettu kannella, vaikka moottorien ja peräsohvan välissä olisi riittävästi tilaa kulkemiseen.

Styyrpuurin kiitettävän leveä kulkukansi jatkuu avotilan kanssa samalla korkeudella aina ohjaamon kohdalle saakka. Sen jälkeen otetaan pari askelmaa ylemmäs keulakannelle, mutta kulkuväylä jää yhä selvästi varalaidan suojaan. Sen ansiosta kulkeminen tuntuu liukkaissakin olosuhteissa turvalliselta, vaikka keula- ja laitakaiteet ovat matalat.

Keulataso on reilun kokoinen ja varustettu tilavalla ankkuriboksilla, johon mahtuvat myös lisävarusteena saatavat ja veteen saakka yltävät teleskooppiuimaportaat sekä lepuuttimia ja köysiä. Luukussa on kiinnitysköysiä varten juoksu-ura. 

Keulaportaat ja keula-ankkuriteline on sijoitettu epäkeskeisesti toinen hieman keskilinjan styyrpuurin ja toinen paapuurin puolelle, joten niiden yhtäaikainen käyttö on sujuvaa, eikä ankkuri häiritse keulasta veneeseen nousua tai poistumista.

Paapuurin sivukantta ei sen sijaan mieluusti kulje. Keulasta sinne pääsee vielä varovaisuutta noudattaen siirtymään, mutta sivukannelta avotilaan laskeutuminen tai avotilasta sivukannelle nouseminen on etenkin tiellä olevan katon sivuhelman takia jo huomattavan haastavaa. 

Sisätiloihin siirrytäänkin sitten taas erittäin hyvin toteutetuista ovista. Takaovi on perinteinen ulkoreunasta saranoitu saranaovi, mutta se aukeaa poikkeuksellisesti sisäänpäin. Aukeamissuunnan ansiosta se ei ole avattunakaan missään tilanteessa tiellä. 

Oven parina on kookas, yläreunasta saranoitu takaikkuna. Molemmat avattuina käytännössä koko takaseinä ”katoaa” ja sisä- ja ulkotilojen fuusio tuntuu konkreettiselta.

Styyrpuurin syvän kulkukannen parina on luonnollisesti ohjaamon sivuliukuovi. Se on leveä ja korkea, ja koska taka-avotilan, ohjaushytin ja kulkukannen lattiat ovat keskenään samalla korkeudella, on ohjaamon ja kulkukannen välissä vain mieto kynnys, mikä tekee ovesta kulkemisesta poikkeuksellisen sujuvaa.

Quarkenilla on kulkuyhteyksien suhteen takataskussa vielä yksi jippo, ja se on taaempi sivuliukuovi. Eteenpäin eli ohjaamon sivuliukuoveen nähden vastakkaiseen suuntaan avautuvasta takaovesta pääsee pujahtamaan esteettömästi suoraan takapenkille. Takaovi on hyvä keksintö, mutta takapenkiltä käsin sen operoitiin, lähinnä kiinni vetämiseen, tarvitsisi kahvan, mikä koeajoyksilöstä vielä puuttui.

Quarken 35 Cabin – Monipuoliset sisätilat

Iso ohjaushyttivene mielletään Suomessa ensisijaisesti yhteysveneeksi, mutta jo sosiaalisesti etevät ulkotilat tekevät Quarken 35 Cabinista myös toimivan retkiveneen, jossa viihtyy myös oleskelumielessä. Sama monipuolisuus jatkuu sisätiloissa.

Matkustamona 35 Cabinin ohjaushytissä on kuusi mukavaa istumapaikkaa, joissa kaikissa istutaan katse ajosuuntaan. Ikkunalinjaan nähden istumakorkeus on kaikilla paikoilla erinomainen ja näkymät ulos mainiot.  Ohjaushytin yleisilme on muutenkin avara, valoisa ja siten viihtyisä.

Matkustamo muuntuu oleskelutilaksi vaivatta, siihen tarvitaan vain ohjaamon peripenkin selkänojan taitto etuasentoon. Sen jälkeen ohjaamon penkistä, takasohvasta ja niiden välissä olevasta sähköisesti korkeussäädettävästä pöydästä muodostuu mukava kansisalonki, joka soveltuu niin ruokailuun kuin viileämmissä olosuhteissa oleskeluunkin. 

Salonkiin kuuluu myös vakiovarusteena paapuurin laidalla oleva sisäpentteri, johon joutuu tosin valitsemaan joko diesel- tai sähkölieden lisävarustelistalta. Kunnon 65-litrainen jääkaappi on vakiovaruste, ja sijoitettu pentteriä vastapäätä ohjaamon penkin jalustaan. Pentterin selkein puute on lieden ja pesualtaan käytössä ollessa laskutilan puute, mutta pöytä on onneksi lähellä.

Katossa on vakiona kiinteä ikkuna, mikä erittäin lämpimissä tai kylmissä maissa on ykkösvaihtoehto. Se eristää parhaiten lämmitetyn tai ilmastointilaitteella viilennetyn sisätilan ulko-olosuhteista. Lisävarusteeksi on tulossa kattoikkunaa suurempi sähkötoiminen liukukattoluukku, joka toteutetaan haitarimallisena kangaskattoluukkuna.

Keulakajuutassa on hiukan enemmän tilaa kuin ennalta odottaisi. Vaikka täyttä seisomakorkeutta ei ole, on kajuutassa asiointi varsin sujuvaa. 

Keulimmaisena on tavanomaiseen tapaan kolmiomallinen parivuode, jonka seinustat on miellyttävästi verhoiltu ja varustettu käytännöllisillä tavarahyllyillä. Myös vuoteen avattavan päädyn alta paljastuu riittoisasti säilytystilaa. 

Vuoteen kupeelle pyritään normaalisti sijoittamaan jonkinlainen pukeutumispenkki tai minisohva, mutta Quarkenissa tila on riittänyt ihan kunnolliselle sohvalle, jolla on mukava istua tai notkua ihan oleskelumielessäkin. Sohvan eteen sää lisävarusteena pöydän, ja yöksi sohva on selkänojalla levitettynä pedattavissa teinille tai parille pienemmälle lapselle riittäväksi vuoteeksi.

Toiletti on sijoitettu sohvaa vastapäätä aivan paapuurin laidalle, ja sen lattia on selvästi keulakajuutan lattiaa korkeammalla. Käytännössä siitä ei ole haittaa, sillä toiletissa on joka tauksessa vain istumakorkeus, joka on kuitenkin riittoisa: wc-istuimelle tai sen päällä olevalle suihkuistuimelle mahtuu asettumaan luontevasti. Pesualtaan ja hanan lisäksi vakiovarustukseen kuuluu käsisuihku, lämminvesijärjestelmä tulee mukaan Weekend-varustepaketin myötä.

Quarken 35 Cabin – Kovaa mutta hiljaa

Nykyisin alkaa olla jo niin, että valtaosassa yli kahdeksanmetrisistä markkinoille uusina pullahtavista perämoottorivenemalleista on porraspohja, ja niin on 35 Cabinissakin. Suunnittelupartnerina Quarkenilla on helsinkiläinen R2 Marine.

Pienemmän 27:n tavoin myös 35:ssä portaat ovat melko edessä ja vene asettuu liu’ussa tymäkästi portaiden varaan. Yhdessä pitkän kölilinjan ja terävän keulan kanssa se antaa 35 Cabinin ajettavuudelle omanlaisenset piirteet.

Esimerkiksi kulkuasennon puolesta liukukynnystä ei käytännössä ole, vaikka kulutuskäyrässä se kyllä erottuu. Liukuun kiihdytettäessä Quarkenin keula ei kuitenkaan missään kohtaa nouse juurikaan normaalia liukunopeuksien kulkuasentoa ylemmäs. 

Myöskään moottoritrimmillä ei ole paljonkaan vaikutusta kulkuasentoon. Trimmaamisen tarvetta se ei kuitenkaan täysin poista, sillä vaikka kulkuasennon muutosta ei oikein huomaakaan, on trimmaamisella pieni, mutta selvästi suotuisa vaikutus suoritusarvoihin. Paras huippunopeus ja taloudellisin matkanopeus löytyvät, kun moottoreita trimmaa suhteellisen maltillisesti ylös. Liika trimmaus vie tuloksia taas väärään suuntaan, vaikka potkureissa vielä pitoa tuntuisi riittävänkin.

Suuntavakaudeltaan 35 Cabin on vakuuttava. Se menee luotisuoraan sekä uppouma- että kaikilla liukunopeuksilla ilman, että rattia tarvitsee kaitsea. Ja mikä hienointa, ei suuntavakaus tunnu rajoittavan lainkaan kääntymistä: Quarken lähtee hitaissakin nopeuksissa kaarroksiin nöyrästi ja nopeasti, ja liukunopeuksilla jopa siinä määrin halukkaasti, että se saa kokonaisuuden tuntumaan ketterältä ja hyvällä tavalla kokoaan pienemmältä.

Quarkenin keulan yläosan muoto on vaikkapa Axoparia ja Saxdoria hillitympi, mutta rungon osalta myös siitä löytyy aaltoja mukavan tehokkaasti leikkaavaa terävyyttä. Kunnon aallokkoa ei testipäivälle suotu, mutta nypyttävän pienen aallonvireen ja omat peräaallot 35 Cabin selätti vaivatta. Edes omaan peräaaltoon tiukasti kaartaminen ei tuonut esiin häiritseviä aaltojen iskuja palteisiin.

Väistökokeen, jossa tehdään äkillinen 90 asteen käännös molempiin suuntiin, 35 Cabin suorittaa mallikelpoisesti ja kuin kiskoilla 30 solmun nopeuteen saakka, mikä lähentelee kiitettävää suoritusta. 35 solmun nopeudesta oikealle väistettäessä liikkeisiin alkaa tulla kuitenkin matkustajat yllättävää äkkinäisyyttä, kun rungon pito loppuu ja vene pääsee heilahtamaan.

Matka taittuu 35 Cabinilla kuitenkin erittäin sivistyneesti. Ohjaamon ergonomia ei ole este pitkällekään ajorupeamalle, ja suuntavakauden, tasapainoisen ohjauksen ja pehmeästi aaltoja halkovan rungon lisäksi kirsikkana kakussa on kiitwettävän alhainen melutaso, joka jää alle 30 solmun nopeuksissa alle 75:een eikä nouse huippunopeudellakaan yli 80 desibeliin.

Huippunopeutta saavutettiin 45 solmua, mikä mahdollistaa moottoreita liikaa kuormittamatta jatkuvan, 35 solmun matkanopeuden ylläpitämisen. Silloin moottorien kierrosluku jää 20 prosenttia alle täyden kaasun eli 4 700 kierrokseen minuutissa ja kulutus asettuu alle 3,5 litraan meripeninkulmalla.

Jos ei ole kiire, pääsee vielä huomattavasti vähemmälläkin. Tiputtamalla nopeus alle 30 solmuun, putoaa myös kulutus alle kolmeen litraan meripeninkulmalla. Taloudellisin liukunopeus löydettiin 26 solmun kohdalta, jolloin kulutus asettui 2,6 litraan meripeninkulmalla ja moottorin käyntinopeus 3 600 kierrokseen minuutissa. 5–7 solmun nopeuksilla kuluu 2,1–2,3 litraa meripeninkulmalla, joten bensakoneilla hidastaminen uppoumanopeuksille ei palkitse samalla tavalla taloudellisuutena kuin dieseleissä.

Quarken 35 Cabin – Houkuttava kokonaisuus moneen menoon

Koeajopäivän jälkeen on selvää, että Quarken 35 Cabinissa on monta puolta. Ne ovat kuitenkin aika mainiosti sovussa keskenään. Kompromisseja varmasti on, niin kuin veneissä aina, mutta ne eivät näy eivätkä tunnu mitenkään häiritsevästi. Quarkenista on vaikea löytää mitään suurempaa kritisoitavaa.

Viisaasti varusteltuna 35 Cabin on toki 350 000 euron peli. 35-jalkaiselle moottoriveneelle se on nykyisin edukas pyynti, mutta arviossa tuijotetaan silloin melko yksipuolisesti pelkkää pituutta. 

Esimerkiksi asuttavuudeltaan Quarken 35 ei vastaa Sargo 36:sta, vaan pikemminkin 31:stä. Niin toki  myös hinnaltaan. Samalla kaavalla rinnastuksia voisi tehdä myös Merenkurkun (Kvarken) muiden perinteisten hytti- ja matkavenemerkkien eli Targan, Nord Starin ja Grandezzan malleihin. Alussa mainittuihin Axopar- ja Saxdor-malleihin nähden Quarken kurottaa sekä hinnaltaan että tiloiltaan ennemmin Axoparin tontille.

Ehkä lopulta selkeämpää on kuitenkin miettiä, mitä Quarkenilla on tarjota. Se on ajamisen tarkoituksesta riippumatta erinomainen merimailien nielijä, vaikka kulutus jää perämoottoreille optimoidusta porraspohjarungosta huolimatta dieselsisäperäverrokkeja hiukan suuremmaksi. 

Monipuoliset tilat ovat kenties parhaimmillaan isommankin rytmiryhmän päiväretkikäytössä, eikä suuremman porukan siirtäminen etäisempäänkään saarikohteeseen tuota kenellekään tuskaa. Pariskunnan tai pienen perheen käytössä Quarken sopii myös viikonloppujen tai vähän pidempien venematkojenkin tekoon veneessä yöpyen, mutta satamapalveluihin tukeutuen. 

Lopulta juuri matkaveneilyssä Quarkenin rajat tulevat ensimmäisenä vastaan. Siinä saattaa jäädä kaipaamaan kahta erillistä makuukajuuttaa, monipuolisempaa pentteriä ja tilavampaa toilettia, jotka Quarkenista on tietoisena kompromissina karsittu.