Ranskalainen Beneteau ja yhdysvaltalainen Brunswick ovat veneteollisuuden jättejä. Etenkin Brunswick tekee kuitenkin myös paljon muitakin tuotteita kuin veneitä. Kun etsitään maailman suurinta venevalmistajaa, pitää mennä hieman pintaa syvemmälle.
Brunswick on kokonaisuudessaan noin 4,5 miljardin euron firma. Sillä on kolme tukijalkaa: moottorit ja voimansiirtojärjestelmät, varusteet ja tarvikkeet sekä veneet. Lisäksi Brunswick valmistaa biljardipöytiä ja kuntosalilaitteita, mutta jälkimmäisistä se on hankkiutumassa eroon. Urheiluvälineiden osuus Brunswickin kokonaisliikevaihdosta on vajaa miljardi.
Beneteau tekee pääasiassa veneitä, mutta silläkin on sivubisnes, vapaa-ajan mökit. Niiden osuus Beneteau-konsernin liki 1,3 miljardin euron liikevaihdosta on 15 prosentin luokkaa.
Beneteaulla on kaikkiaan 19 tuotantolaitosta, 14 Ranskassa, kaksi Puolassa, kaksi USA:ssa ja yksi Italiassa. Kuvassa Les Herbiersin tuotantolaitoksia Ranskassa.
Työntekijöitä Brunswickilla on yli 15 000, Beneteaullakin yli 7 000. Molempien kokonaisliikevaihto oli viimeksi päättyneellä tilikaudella kasvussa, Beneteaulla 11 ja Brunswickilla 7 prosentilla. Toiminta on molemmilla myös kannattavaa: Brunswickin käyttökate oli 233 ja Beneteaun 153 miljoonaa euroa. Huimia lukuja.
Beneteaun veneportfolio kattaa kaksitoista brändiä, purje- ja moottoriveneet, isot ja pienet, yksi- ja kaksirunkoiset. Tuotemerkit ovat Beneteau, Monte Carlo Yachts, Jeanneau, Prestige, Lagoon, Excess, CNB, Delphia, Four Winns, Glastron, Wellcraft ja Scarab.
Brunswick on aloittanut veneilybisneksen moottoreista, joista se on laajentanut veneisiin ja varusteisiin. Siinä sivussa siitä tuli maailman suurin venevalmistaja.
Brunswick on keskittynyt pelkästään moottoriveneisiin, mikä tietysti on maailman suurimmalle venemoottorien (Mercury, Mariner, MerCruiser, Mercury Diesel) valmistajalle ihan luontevaa. Brunswickillakin on 12 venemerkkiä, jotka se on valjastanut kolmeen kategoriaan. Ne ovat vapaasti käännettynä alumiiniset makeanvedenveneet (Aluminium Freshwater Boats), lujitemuoviset huviveneet (Recrational Fiberglass Boats) ja suolaisten vesien kalaveneet (Saltwater Fishing Boats).
Ensimmäiseen ryhmään kuuluu Pohjois-Amerikan markkinoilla erittäin suositut kala- ja ponttoniveneet. Niitä Brunswick valmistaa tuotemerkeillä Lund, Lowe, Crestliner, Princecraft, Harris ja Cypress Cay. Lujitemuovisten huviveneiden ryhmän muodostavat Sea Ray, Bayliner, Quicksilver, Uttern ja Rayglass. Boston Whaler muodostaa oikeastaan yksinään Brunswickin merikalastusveneiden divisioonan.
Alumiinirunkoiset ponttoniveneet ja kalaveneet myyvät Yhdysvalloissa hyvin.
Liikevaihdolla mitattuna Brunswickin suurin veneyksikkö on yli 540 miljoonan euron alumiiniset makeanvedenveneet. Lujitemuovisia huviveneitä Brunswick myi viime tilikaudella hieman alle 430 miljoonalla eurolla ja merikalastusveneitä lähes 320 miljoonalla eurolla.
Brunswick venetoimintojen kokonaisliikevaihdoksi muodostui 1,25 miljardia euroa. Se tekee Brunswickista maailman suurimman venevalmistajan, vaikka dollarin ja euron kurssi vähän tässä käytetystä heittäisikin.
Beneteau pääsee kuitenkin lähelle. Sen veneliiketoiminnan liikevaihto oli viimeksi päättyneellä tilikaudella 1,09 miljardia euroa.
Brunswick tekee suurimman osan veneistään kotimarkkinoille. Pohjois-Amerikan osuus Brunswickin venemyynnistä oli 78 %. Euroopan osuus oli 11 ja Aasian-Tyynenmeren alueen 7 prosenttia.
Beneteaun venemyynnistä 48,5 prosenttia kohdistui Eurooppaan, 30 % Pohjois-Amerikaan ja 5 % Aasian-Tyynenmeren alueelle. Moottoriveneitä ja purjeveneitä Beneteau valmisti ja myi suhteessa 55/45 %.
Beneteau on maailman suurin purjeveneiden valmistaja. Uusista veneistä merkittävä määrä myydään charter- eli vuokravenekäyttöön.
Purjeveneissä Beneteau on määritellyt charter- eli vuokraveneiden myynnin yhdeksi markkina-alueeksi, jonka osuus kokonaisuudesta oli 7,5 prosenttia. Se tarkoittaa, että Beneteau toimitti maailman venevuokraamoille uusia (purje)veneitä viime tilikaudella yli 80 miljoonalla eurolla.
Molempien jättien venetuotanto on kasvussa ja kannattavaa. Brunswickin veneliikevaihto kasvoi kuudella prosentilla ja jätti 88 miljoonan euron käyttökatteen. Beneteaun tulosraportti ei erittele venedivisioonan käyttökatetta, mutta kertoo sen tulokseksi ennen veroja 73 miljoonaa euroa.
Veneteollisuuden jättien tuloskunto on siis hyvä, ja se osoittaa, ettei maailmalla ole Suomen kaltaista pitkää notkahdusta ollutkaan, vaan venekauppa on jo noussut uuteen huippuunsa. Sinne se palautui isojen moottoriveneiden ja -jahtien voimin, mutta viime vuosina kasvun vetureina ovat olleet etenkin perämoottoriveneet, joista on tosin jatkuvasti tullut suurempia ja suurempia.
Esimerkiksi Beneteaun liikevaihto kipusi vuosina 2006–2007 noin 850 miljoonan euron tasolle, mutta romahti vuoden 2008 finanssikriisin myötä noin 450 miljoonaan. Viimeisen vuosikymmenen aikana nousukiito on liikevaihdon yli tuplaantuessa ollut jyrkkä.
Tulevaisuuteen Beneteau ja Brunswick katsovat mitä ilmeisemmin hiukan eri tavalla, ja se saattaa lähivuosina vaikuttaa myös kamppailuun maailman suurimmasta venevalmistajasta. Siinä missä Beneteau pyrkii laajentamaan veneliiketoimintaansa, on Brunswickin toimet olleet viime vuosina lähinnä päinvastaisia. Beneteau osti viime vuonna slovenialaisen Seascapen ja puolalaisen Delphia sekä perusti uuden katamaraanimerkin Excessin.
Brunswick puolestaan laittoi venemerkkiensä kruununjalokiven Sea Rayn julkisesti myyntiin, muttei lopulta katsonut saavansa Sea Raysta sen arvolle sopivaa hintaa ja perui myyntiaikeet. Kaikkien merkkien kohdalla aikeita ei ole pyörretty, sillä viimeisen kymmenen vuoden aikana Brunswick on joko myynyt tai lopettanut kymmenkunta aiemmin omistamaansa venemerkkiä. Viimeisin peliliike on parin kuukauden takaa, jolloin Brunswick luopui suomalaisen Bella-Veneet Oy:n vähemmistöosuudesta.
Beneteaun julkisena tavoitteena on nousta vuoteen 2020 mennessä noin 1,5 miljardin liikevaihdolla maailman suurimmaksi venevalmistajaksi.