Paraikaa käynnissä olevilla Helsingin venemessuilla voi tutustua Venemestarin Telakan ohjelma-alueella kolmeen veneeseen, jotka vielä jokin aika sitten moni olisi ollut valmis lähettämään romuttamolle. Intohimoisten harrastajien käsissä nämä veneet ovat kuitenkin kokeneet täydellisen muodonmuutoksen ja saaneet uuden elämän vesillä.
Kaikki Veneelle uusi elämä -kisan finaaliin valitut yksilöt ovat pieniä moottoriveneitä, mutta niiden luonteet, käyttötarkoitukset ja valmistusmateriaalit eroavat toisistaan. Juha Parman Marino Mustang on klassinen tuulilasivene, kun taas Olli Katteluksen RO Buster on täysin alumiinista valmistettu mökin soutuvene. Sami Raittolan Tornado puolestaan edustaa vauhdikasta menoa – se on ärhäkkä pieni kilpuri 60-luvun puolivälin tienoilta. Nämä veneet ovat esimerkkejä siitä, miten menneiden vuosikymmenten kaunottaret voivat saada uuden elämän ja palata vesille entistä upeampina.
Marino Mustang 1971 – Rakkautta ensisilmäyksellä
Kun Juha Parma näki uudenkarhean Marino Mustangin vesillä kolme vuotta sitten, hän ihastui veneeseen välittömästi – se oli rakkautta ensisilmäyksellä. Ja miksipä ei olisi ollut – vene on todellinen kotimainen klassikko, jossa yhdistyvät kauniit linjat perinteiseen tuulilasiveneen automaiseen matkustusmukavuuteen. Mallina Mustangin tarina sai jatkoa, kun Marino toi sen takaisin tuotantoon vuonna 2015. Parma ei kuitenkaan halunnut uutta venettä, vaan nimenomaan pelastaa vanhan Mustangin ja kunnostaa siitä itselleen ainutlaatuisen klassikon.
– Kun tutustuin mallin historiaan ja katsoin Atlantin ylityksestä kuvatut videot vuodelta 1972, päätös oli selvä – sellainen on saatava! Ja tietenkin – mitä lahompi, sen parempi, hän kertoo nauraen.
Sopiva raato löytyi Facebookista. 600 euroa köyhempänä, mutta sitäkin onnellisempana, Parma kiikutti veneen halliin ja aloitti ennakkoon ”kevyeksi” kaavaillun projektin. Aihiossa käyttökelpoista oli vain lasikuitu, suurin osa gelcoatista, keulaknaapi ja valomasto – kaikki muu piti tehdä uusiksi, itse.
Kolme vuotta ja lukematon määrä työtunteja myöhemmin humoristisesti The Other Womaniksi kastettu klassikko-Mustang laskettiin vesille loppukesällä 2024. Muutama kompromissi oli pakko tehdä, mutta Parma päätti testata venettä kunnolla.
– Kävin edestakaisella reissulla Tallinnassa. Toki tarkkailin säätiedotteita erityisen tarkasti ennen lähtöä, Parma kertoo.
Edestakainen ylitys täytti kaikki Parman odotukset – vene pysyi kasassa ja moottori toimi kuin unelma. Tuolloin Mustangissa oli vielä 20-hevosvoimainen moottori, jonka Parma on sittemmin vaihtanut 50-hevosvoimaiseen Tohatsuun. Uuden moottorin koppa on saanut saman punavalkoisen värimaailman kuin itse vene, viimeistellen kokonaisuuden tyylikkäästi.
RO Buster 1980-luvulta – Kaikuja menneisyydestä
Olli Kattelus on kalastanut koko ikänsä, mutta ensimmäisen oman veneensä, Suvi 5700:n, hän osti vasta vuonna 2013. Se on palvellut hyvin, mutta kaipuu pienempään ja ketterämpään veneeseen vei Katteluksen venekaupoille. Veneen kunnostuksesta hänellä ei ollut minkäänlaista kokemusta, joten moni asia tuli tehtyä ainakin kerran väärin – ja sen jälkeen uudestaan oikein.
Kun Kattelus löysi vanhan RO Busterin myynti-ilmoituksen, päätös syntyi kuin itsestään. Hinta oli sopiva, ja vain 80 kiloa painava runko vaikutti täydelliseltä kalareissuille. Vene oli päätynyt edelliselle omistajalle todennäköisesti kiinteistökaupan kylkiäisenä, ja sen kunto kertoi, ettei sitä ollut hetkeen hellitty. Alkuperäinen suunnitelma oli vain vaihtaa lahonnut perälevy, mutta kuten usein käy, projekti eskaloitui nopeasti – lopulta kaikki, mikä irti lähti, revittiin veneestä.
Tilalle rakennettiin alumiinikomposiitista lattiat, uudet penkit ja luukut, sähköt vedettiin uusiksi, keulaan ja perään asennettiin moottorit ja valot, kaiteet uusittiin, ja kaiken kruunasi kaksi Garmin-näyttöä livescopella ja viistoantureilla.
– Käyn tällä kalassa pääasiassa Porvoon lähistön järvillä, mutta tulevaisuudessa saatan lähteä tutkimaan myös alueen merenlahtia ja jokia. Kokonsa puolesta RO Buster on minulle täydellinen, sillä se on helposti traileroitava, Kattelus kertoo.
Vaikka projekti vaati lukemattomia työtunteja ja muutaman kirosanan, lopputulos palkitsi.
– Nyt tuntuu siltä, että tämä oli ensimmäinen ja viimeinen venekunnostukseni – mutta toisaalta, uudet projektit orastavat jo mielessä, Kattelus myöntää hymyillen.
Tornado 1964–65 – Hyväntuulinen kalossi
Neljä vuotta sitten Sami Raittola ei epäröinyt hetkeäkään, kun hänelle tarjottiin 1970-luvun suosittua pikavenettä, Tornadoa – tilaisuus pelastaa klassikko oli liian hyvä ohitettavaksi. Vanhojen lasikuituveneiden ystävänä hänen venekokoelmassaan oli jo yksi Tornado sekä Sweet 16, joten päätös oli helppo.
Raittola ei vain aja Tornadoilla, vaan tuntee niiden historian perinpohjaisesti ja on vuosien varrella kerännyt myös venemallin mainoksia ja materiaaleja.
– Olen tämän yksilön vasta toinen omistaja. Vene oli nostettu kuiville jo 1970-luvun alussa, mutta siihen ei ollut koskettu – kaikki oli yhä alkuperäisessä kunnossa, aivan kuin aika olisi pysähtynyt, Raittola muistelee ensikosketustaan Tornadoon.
Raittola päätti entisöidä veneen niin, että alkuperäinen tunnelma säilyy. Jopa ensiasennusmoottori, Mercury 20 hv vuodelta 1965, on edelleen käytössä.
– Tämä Tornado on hyväntuulen pikavene, Raittola sanoo. Haluan nostaa vanhojen veneiden arvostusta – miksi autot ja moottoripyörät voivat olla harrastuskohteita, mutta veneet eivät, Raittola pohtii.
Tornado ei ole vain nätti katsella – 1960-luvulla se oli yksi aikansa menestyneimpiä kilpaveneitä. Pienilläkin moottoreilla Tornado kulki hienosti: mainosten mukaan 10 hv moottorilla vene ylsi yli 20 solmun nopeuteen ja soveltui hyvin vesihiihtoon.
Tornado ehti myös valkokankaalle – Speden elokuvassa vuonna 1967 veneeseen asennettiin jettimoottori, ja sen rooli vauhdikkaassa menossa oli taattu.
– Tornado on taas ajankohtainen retrovene, nyt kun sähkömoottorit yleistyvät. Ensi talvena tämäkin täyttää jo 60 vuotta, Raittola toteaa.
Voittajat palkitaan lahjakorteilla, yleisöäänestys käynnissa
Veneilytoimittajista koostuva raati valitsee kolmesta kilpailun veneestä voittajan, joka saa 1 000 euron lahjakortin. Messujen aikana on myös käynnissä yleisöäänestys, jonka voittaja saa 500 euron lahjakortin. Voittajat julkaistaan venemessujen lauantaina 15.2.2025 Venemestarin Telakalla.