Tämän vuoden uutuuksista lähimpänä kappalemääräisesti myydyintä daycruiserien luokkaa on 7,3 metriä pitkä AMT 240 DC. Se on ehditty Totalveneessä jo koeajaakin, jutun voi lukea tästä. Koeajon jälkeen myyntiin on saatu 225-hevosvoimaisella Yamahalla varustettu ”perusmalli”, jonka hinnat alkavat 86 190 eurosta.

Kahdeksanmetrinen Axopar 25 Cross Bow ja sen katoksella varustettu Cross Top -variantti ehdittiin nähdä ja viime syksynä Uivassa, mutta Helsingin messukeskuksessa on vetonauloina pari versiota lisää. 

Toinen niistä on norjalaisen Evoyn 300-hevosvoimaisella perämoottorilla varustettu Electric-täyssähköversio, tai oikeastaan sen prototyyppi, sillä lopullista tuotetta lupaillaan markkinoille vuoden sisällä. Suorituskyky ei häpeä bensaversiota, sillä protoveneellä on saavutettu 50 solmun huippunopeus ja melkoisen ällistyttävä kiihtyvyys. Toimintamatkassa ollaan vielä takamatkalla, sillä tällä hetkellä lupaus on 25 meripeninkulmaa 25 solmun matkavauhdilla.

Evoyn toimittamaan voimalinjaan kuuluu moottorin lisäksi 126 kilowattitunnin ajoakku. Yhtälö ei tule olemaan halpa, sillä Evoyn kotisivuilta jo pelkästään moottorin ja akun verottomaksi tehdashinnaksi voi ynnäillä noin 155 000 euroa. 

Suunnilleen vastaavalla summalla pääsee käsiksi Axopar 25:n luksusversioon, Brabus Shadow 300:aan. Siinä on mallimerkinnän mukaisen hevosvoimamäärän tuottava Mercury Racingin 300R-perämoottori ja vakio-Axoparia prameampi varustus ja sisustus. Tilat ja runko ovat Axoparin kanssa identtiset, mutta tehoa on 50 hevosvoimaa enemmän, sillä vakio-Axoparin saa maksimissaan 250-hevosvoimaiselle normi-Mercurylla.

Saxdor 270 GTO ja Quarken 27 T-Top V2 ovat tiukka vertailupari, jonka voi laajentaa trioksi ottamalla messukierrokselle mukaan luokkaa tähän saakka Suomessa hallinneen Nimbus T8:n. Kaikista löytyy lisätietoa myös Totalveneestä: Nimbuksesta on julkaistu täysmittainen koeajojuttu, Saxdorista videoesittely ja Quarkenista sekä koeajo että videoesittely.

Kolmikosta Saxdor on puristanut 270 GTO:n lähtöhinnan tiukimmin 100 000 euron tuntumaan, mutta moottorina on silloin Mercuryn 225-hevosvoimainen V6. Quarkenin ja Nimbuksen hinnat alkavat T-topilla varustettuna 120 000 eurosta. Nimbuksessa on suomalasikaksikkoa parempi vakiovarustus (mm. karttaplotterim keulapotkuri ja automaattitrimmit) mutta pienempi vakiokone (Mercury F200 V6). Quarkenissa on moottorina aina Yamahan 300-hevosvoimainen, sähköohjauksella varustettu ja valkoiseksi maalattu V6-malliston lippulaiva. Sopivasti varusteltuna ja 300-hevosvoimaisella koneella paketoituna kaikkien käytännön hinnat asettuvat noin 150 000 euron tasolle.

Enemmän asuttavammat

Kun kahdeksanmetristen ja 300-hevosvoimaisten T-top-daycruiserien hintaluokka tuplataan, päästään perämoottorilla varustettujen daycruiserien Suomen markkinoiden suurinta kokoluokkaa edustavaan ja pääkuvassa näyttäytyvään Finnmaster T9 ST -uutuuteen. Yli yhdeksän metriä pitkä ja 3,2 meträ leveä vene on muutoin sama kuin Totalveneessä koeajettu avomallin T9, mutta avotila on saanut päälleen ylärakenteen, johon kuuluu varmasti yksi markkinoiden suurimpia kangaskattoluukkuja, jota operoidaan napin painalluksella sähkötoimisesti. 

Daycruiserien ja sportcruiserien eli avo-ohjaamollisten matkaveneiden välimaastoon on viime vuosina kehkeytynyt varsin mielenkiintoinen weekendcruiserien luokka. Kriteereihin kuuluu perämoottori tai pari, kannen alta löytyvät kaksi tuplapetiä ja erillinen toiletti sekä avotilaan asemoitu pentteri.

Uutuutena luokkaan ajaa Nordkapp Noblesse 830, joka on messuilla esillä Mercuryn uudella V10-perämoottorilla varustettuna. 

Edellä mainitut kriteerit Noblesse täyttää hyvin, tosin pääpaino on hulppeassa avotilassa ja ulko-oleskelussa, asumis- ja yöpymisfasiliteetit ovat niukempia. 

Erikoisuutena keulakannelle kulku tapahtuu paapuurin laidalta, mikä vaikuttaa ihan toimivalta ratkaisulta. Kojelauta on ratkaisun ansiosta leveä, eikä tuulilasissa ole kuskin näkökentän lähettyvillä ylimääräisiä karmeja. Noblessen hintakartta alkaa 300-hevosvoimaisella vakiokoneella 150 000 eurosta, mutta pari tarpeellista varustepakettia ja isompi kone asettavat reaalihinnat ainakin 175–180 000 euron luokkaan. 

Windy on Skandinavian tunnetuimpia venemerkkejä Euroopassa ja perinteisesti vahva sportcruiserien tekijä. Windy 34 Alize on suoraa jatkumoa vaikkapa vuosituhannen alun 31/32 Tornadolle ja 34/35 Khamsinille. 

Windy uskoo sportcruisereissa yhä sisäperämoottoreihin, joita Alezessa on yksi tai mieluummin kaksi. Messuveneessä on kaksi 440-hevosvoimaista Volvo Pentan dieseliä, joilla ylletään yli 50 solmun huippuihin ja vaivattomasti 40 solmun matkanopeuteen. Hintalappu kirjataan vakiovarustein noin 520 000 euroa, messuveneen varustelulla liki 600 000 euroa.

Suorituskyvyn lisäksi Alizessa on myös avotilaa vaikka muille jakaa, sillä oleskelua ei ole rajoitettu pentterillä tai sivukansilla. Keulakannelle kuljetaan pienempien daycruiserien tavoin tuulilasin läpi ja naposteltavat valmistellaan kajuutan suojaan sijoitetussa pentterissä, jossa on varsin käyttökelpoisesti kokoa. 

Sisätilat yllättävät muutenkin positiivisesti. Rajoittuneinta on korkeussuunnassa mutta pinta-alaa on etenkin keskikajuutassa ja toiletissa paljon. Jälkimmäinen on jaettu märkä- ja kuivatilaan eli toiletissa on ovella, seinällä ja penkillä varustettu suihkukomero, mikä on harvinaista vielä paljon suuremmissakin matkavenemalleissa. 

Vene 23 Båt -venemessut Helsingin Messukeskuksessa 10.–19.2.2023. Avoinna ma-pe klo 11–19 ja la-su klo 10–18. Vielä ehtii.

www.venemessut.fi