Esimerkiksi 300-hevosvoimaisia sähkö-, diesel- ja bensiiniperämoottoreita saattoi venemessuilla vertailla ensimmäistä kertaa livenä toisiinsa, kun nähtävillä oli norjalaisen Evoyn Storm-sähköperämoottori, brittiläisen Coxin V8-tuplaturbodiesel sekä MercurynYamahan ja Suzukin perinteiset bensiiniperämoottorit.

Ulkonäöltään ja -mitoiltaan moottorit ovat loppujen lopuksi yllättävänkin lähellä toisiaan, samoin painoiltaan. Bensiinimoottorit painavat alle 300, Evoy noin 350 ja Cox hiukan vajaat 400 kiloa. Evoyn 126 kilowattitunnin akkupaketti painaa vajaat 800 kiloa, eli karkeasti tuplasti enemmän kuin yhdellä 300-hevosvoimaisella polttomoottorilla varustetulle perämoottoriveneelle tyypillinen 300-litrainen polttoainetankki täytenä.

Hankintahinnoissa erot ovat melko musertavia. Bensakoneiden hinnat alkavat noin 35 000 eurosta, diesel-Coxista pitää pulittaa liki 70 000 euroa. Evoy on tilattavissa, mutta taskuja pitää olla valmis kaivamaan syvältä. Moottorin veroton tehdashinta on 75 000 ja ajoakun 80 000 euroa. Suomen verokannalla puhutaan siis lähes 200 000 euron paketista. Yhden sähkö-Evoyn hinnalla saa siis hyvinkin kaksi diesel-Coxia tai neljä bensakonetta, ja jäljelle jää vielä tukku tankkaus- ja huoltorahaa. 

Mainittujen käyttövoimavaihtoehtojen kulutuksesta sen verran, että kuvitteellisen 8-metrisen ja parin tonnin painoisen, 300-hevosvoimaisella perämoottorilla varustetun liukuvarunkoisen veneen voisi odottaa kuluttavan 25 solmun matkanopeudella noin 1,5–1,8 litraa bensiiniä, 1,3–1,5 litraa dieseliä tai 5–10 kilowattituntia sähköä meripeninkulmalla.

Pienet ja hitaat edellä

Vähänkään kookkaampia liukuvia moottoriveneitä paljon realistisempaa on pienveneiden ja uppoumanopeuksilla liikkuvien veneiden sähköistyminen, mikä on itseasiassa jo täydessä vauhdissa.

Pienissä soutu- ja moottorisoutuveneissä erityisen käteviä sekä käyttöominaisuuksiltaan ja -mukavuudeltaan polttomoottoreihin nähden ylivertaisia ovat moottoriin integroidulla noin kilowattitunnin akulla varustetut ja noin kilowatin tehoiset sähköperämoottorit.

Tässä luokassa markkinaa entuudestaan hallinneet Torqeedo ja ePropulsion saivat venemessuilla nimekkään haastajan, kun Mercury toi myyntiin Avator 7.5e -sähköperämoottorin. Avator on tyylikäs, teknisesti pätevä ja oivaltava moottori, mutta 3 490 euron lanseeraushinta on kilpailijoihin nähden väärällä tuhatluvulla.

Avator-sarjaan saadaan vielä kuluvan vuoden aikana neljä muutakin tehoversiota, joista Helsingin venemessuilla paljastettiin kaksi- ja 3,5-kilowattiset 20e ja 35e, joita ruokitaan erikseen hankittavalla ulkoisella ajoakulla. Akkuratkaisusta johtuen tehokkaammat 20e ja 35e ovat ulkomitoiltaan kopan sisällä salkkuakkua piilottelevaa ja vajaan kilowatin tehoista 7.5e:tä pienempiä.

Suomen markkinoille kokonaan uutena sähkömoottorimerkkinä messuilla lanseerattiin Propel, jonka S1-perämoottorista on 7, 10 ja 13 kilowatin tehoiset versiot. Hinnat on porrastettu täsmällisesti tehon mukaan 6 490, 7 490 ja 8 490 euroon. Hintaan tulee lisäksi hallintalaite, näyttöpaneeli ja ajoakku, mikä nostaa koko paketin hinnat noin 12–22 000 euroon. Akkujen koko ja valmistaja on tässäkin tapauksessa lopullisen hinnan kannalta ratkaiseva tekijä. Kilpailijoista ePropulsionin 6-kilowattisen Navy-perämoottorin suositushinta on 3 000 euroa. Torqeedon mallistosta löytyy puolestaan 6- tai 12-kilowattiset Cruise-perämoottorit 4 690 ja 11 390 euron hintaan.

Uppoumarunkoisten veneiden ohella Propelia on kehitetty ja testattu muun muassa potkurivalikoiman ja -materiaalin osalta myös liukuvarunkoisia veneitä silmällä pitäen. Maahantuojan tavoitteena on mahdollistaa esimerkiksi Suomessa suosittujen, noin 4–4,5 metriä pitkien ja 15–30-hevosvoimaisilla perämoottoreilla varustettujen pulpettiveneiden sähköistäminen. Propelin saa myös akselivetoon yhdistettävänä D1-sisämoottorina, joten se sopii myös korvaamaan esimerkiksi purjeveneen vanhan dieselin. 

Samoilla apajilla on ePropulsion uusilla I-sarjan sähkösisämoottoreilla. Valikoimassa on 10, 20 ja 40 kilowatin tehot 6 100, 8 400 ja 10 500 euron hintaan. Moottorien pariksi on tarjolla I-sarjan LiFePO4-akkuja.

Perinteisemmät uutuudet

Bensiiniperämoottorien puolella kilpailu alkaa kulminoitua yhdysvaltalaisen Mercuryn ja japanilaisen Yamahan kaksintaisteluksi. Tehokisassa Mercury on 600-hevosvoimaisella ja 7,6-litraisella V12-moottorillaan selkeä kukkulan kuningas. Uusin lisäys Mercuryn isojen V-moottorien sarjaan on venemessuilla Suomen ensi-illassa olleet 5,7-litraiset V10-moottorit, tehoiltaan 350 tai 400 hevosvoimaa. 

Yamaha toi puolestaan messuille esille päivitetyt versiot 5,6-litraisesta XTO V8:sta. Tehoa on nyt 450 tai 400 hevosvoimaa eli 25 enemmän kuin ennen. Hieman arkisemmassa kokoluokassa esiteltiin uudistetut nelisylinteriset 150- ja 200-hevosvoimaiset mallit, jotka saa sähköisen kaukohallintalaitteen lisäksi myös sähköisellä moottoriin integroidulla ohjaustehostimella varustettuina. Yamaha-uutuuksien toimitukset venevalmistajille ja jälleenmyyjille alkavat syksyllä eli käytännössä ne ovat mallivuoden 2024 uutuuksia. 

Kepein uutuus on Tohatsun 30-hevosvoimaisen uusi sukupolvi, joka tuntee tunnuksen MFS30D. Konstruktio on täysin uusi, minkä ansiosta suorituskyvyn luvataan kasvaneen ja kulutuksen pienentyneen. Paperilla ainakin painoa on saatu pudotettua tuntuvasti. Suosituin kaukohallinnalla sekä sähköstartilla ja -trimmillä varustettu MFS30DETL painaa vain 67,5 kiloa, mikä on peräti 15 kiloa edeltävää MFS30C-mallia vähemmän. Painon lisäksi Tohatsu on puristanut myös hinnan kilpailijoiden alle: käsikäynnisteisten kahvamallien hinnat alkavat 4 000 euron tuntumasta, DETL:n saa Tohatsun sinisenä tai valkoisena samaan 5 290 euron hintaan.

Dieselmoottoreissa mielenkiinto kohdistuu etenkin repower eli vaihtomoottorien saralle. Suomessa on paljon käytössä olevaa venekalustoa, joiden konehuoneessa on vielä alkuperäinen, vihreä 130–300-hevosvoimainen Volvo Pentan sisä- tai sisäperämoottori. Volvo Carsin lopetettua dieselmoottorien valmistuksen, on myös Volvo Pentan 110–220-hevosvoimaisen D3-moottorisarjan tie tulossa päätökseen.

Venemessuilla uutena vaihtoehtona repower-markkinoille palasi uuden maahantuojan voimin italialainen FNM, jonka perusmoottorit tulevat Iveco Groupin FPT:ltä ja VM Motorilta. Moottorivalikoimaan kuuluu 1,3-, 2,0-, 3,0- ja 4,2-litraiset moottorisarjat, jotka kattavat sisämoottoreina teholuokat 40–350 ja sisäperämoottoreina 120–350 hevosvoimaa. Sisäperämoottorit ovat saatavilla joko MerCruiserin Bravo-perävetolaitteella tai asennussarjalla olemassa olevaan Volvo Pentan tai MerCruiserin vetolaitteeseen.