Pienen sähköperämoottorin käyttömukavuus on polttomoottoriin verrattuna ylivoimainen. Sähkömoottori on hiljainen, hajuton, käytännössä huoltovapaa, siro ja kevyt, eikä bensan kanssa tarvitse lotrata. Lataaminen on jerrykannutteluun verrattuna pieni vaiva.

Noin kilowatin tehoiset ja salkkumallisella, moottoriin integroitavalla akulla varustetut akkuperämoottorit ovat jo lyöneet läpi markkinoilla. Ne ovat kalliimpia kuin 2–4-hevosvoimaiset polttomoottorit, mutta hintaero on ominaisuuksiin nähden jiirissä, eikä hidasvauhtisessa pienveneilyssä toimintamatkakaan muodostu ahdistuksen aiheeksi. 

Tehokkaampien sähköperämoottorien ja suurempien erillisakkujen kohdalla tilanne on vielä toinen. Vaikka hinta on haaste, on tarjonta kuitenkin jatkuvassa kasvussa. Sähkökäyttöisten pääpropulsioperämoottorien markkinaa Suomessa on jakamassa käytännössä kolme tekijää, Yamahan omistukseen hiljattain päätynyt saksalainen Torqeedo, kiinalainen ePropulsion sekä uusimpana ja ensimmäisenä perinteisenä perämoottorimerkkinä yhdysvaltalainen Mercury. 

Kaikki ovat kattaneet Vene 24 Båt -messuilla pöytään valikoiman uutuuksia. Messut ovat avoinna vielä sunnuntaina 18.2. klo 10–18.

Vene 24 Båt: ePropulsion eLite ja X20

Epropulsionin sähköperämoottorimallistoon on tähän saakka kuulunut yhden, kolmen ja kuuden kilowatin mallit. Venemessuilla mallisto laajenee sekä ylös- että alaspäin. Uutuuksista varsinkin pienemmälle, puolen kilowatin tehoiselle eLitelle, on helppo povata suosiota.

Elite on erittäin kompakti, helposti kannettavissa oleva ja vain 6,7 kiloa painava sähköperämoottori, jonka tuottaa jatkuvaa tehoa 500 wattia. Huipputeho on 750 wattia, joka on käytössä minuutin kerrallaan. 378 wattitunnin akku on eLitessä integroitu kiinteästi moottoriin, joten käyttöönotto on helppoa ja nopeaa, kun irrallista akkua ei tarvitse kytkeä. Silti moottori on niin pieni ja kevyt, että se on helppo kantaa ladattavaksi. Elitestä saa sähköä myös ulospäin usb-c-pistokkeesta.

Mekaanisista ominaisuuksista eLitessä on säädettävä rikipituus sekä korkeus- ja pituussäädettävä ohjauskahva. Moottoriosa irtoaa peräpeiliin kiinnitettävästä telineestä yhden napin painalluksella, joten moottori on helppo irrottaa, viedä ladattavaksi ja asentaa takaisin. Täydellä teholla (500 W) täydestä akusta riittää ajoaikaa noin kolmeksi vartiksi ja puoliteholla noin puoleksitoista tunniksi. Näppärää pakettia kaupataan 1 100 euron hinnalla.

Toinen ePropulsionin uutuus on 96 voltin käyttöjännitteellä toimiva X-sarja, joka laajentaa tarjontaa 10–40 kilowatin (15–55 hv) teholuokkaan. Venemessuilla on esillä kolmesta vaihtoehdosta keskimmäinen eli 20 kilowatin (27 hv) X20. Muut versiot ovat X12 ja X40.

Koska X-sarjalaisissa moottori on potkuriakselitorpedossa, on normaalisti esillä olevien osien muoto voitu pitää hoikkana. Sähkömoottori pyörittää suoraan varta vasten tarkoitukseen suunniteltua, viisilapaista komposiittipotkuria. X20 on varustettu sähkötrimmillä ja -kipillä, mutta myös sähköisellä ohjausjärjestelmällä ja kaukohallintalaitteella. Sähköohjaus mahdollistaa myös erilaisia ajoavustintoimintoja.

Tehokkaampien sähköperämoottorin suurin hidaste on hinta, mutta on pellossa vielä pari muutakin kantoa käännettävänä. X20 maksaa 13 300 euroa, ja moottorin pariksi tarvitaan vielä 6 000 euron hintainen 10 kilowattitunnin G102-100-akku – tai pari. Yhden akun ja moottorin paketti painaa noin 200 kiloa. Hintaa ja painoa on siis aika paljon enemmän kuin 30-hevosvoimaisen polttomoottorin ja irtotankin yhdistelmällä.

www.electricmarine.fiwww.epropulsion.com | Messuosasto 6h80

Vene 24 Båt: Mercury Avator 20e ja 35e

Vain hieman yli vuoden sisällä kolmessa vaiheessa julkistettu Mercuryn pienempien teholuokkien ja matalajännitteisten (48 V) sähköperämoottorien Avator-sarja on virallisesti valmis. Suomessa myynti alkoi viime kesänä hieman alle kilowatin tehoisella ja integroidulla akulla varustetulla 7.5e-mallilla. Venemessuilla myyntiin saadaan 2,2- (3 hv) ja 3,7 kilowatin (5 hv) tehoiset 20e ja 35e, sekä ennakkoesitellään tehokkaimmat 75e (10 hv) ja 110e (15 hv), jotka saadaan markkinoille ensi kesän puolivälissä.

Avator 20e ja 35e -valikoima koostuu lyhyt- ja pitkärikisistä kahva- ja kaukohallintaversioista. 20e:n parina tulee vakiona yksi 2,3 kilowattitunnin akku ja 35e:n kera kaksi. Latureineen ja johtosarjoineen kahvahallittava Avator 20e maksaa 9 000 euroa. Toisessa ääripäässä on kaukohallintalaitteella varustettu 35e, jonka pakettihinta on paria satalappusta vaille 15 000 euroa. 

20e liitetään kaapelilla suoraan akkuun, mutta kahden tai useamman akun järjestelmässä akkujen ja moottorin väliin tarvitaan Power Center -virranjakokeskus. Maksimissaan 2 600 euron hintaisia akkuja voi olla neljä. Painoa kertyy akkumäärän mukaan: Avator 20e tai 35e -moottori painaa 21,3 kiloa ja akku 21,7 kiloa per kappale.

Avatorit muistuttavat sekä vedenpinnan ylä- että alapuolisilta osiltaan sähköperämoottoreista selvästi eniten bensaperämoottoreita, ja palkitussa designissa on selvää sukunäköä etenkin Mercuryn uusimpien V6-, V8, V10- ja V12-mallien kanssa – mikä varmasti on tarkoituskin. 

www.mercurymarine.com | Messuosasto 6b48

Vene 24 Båt: Torqeedo Travel ja Travel XP

Saksalainen Torqeedo on veneilyn sähköistämisen pioneereja ja esitteli ensimmäisen Travel-sähköperämoottorin jo vuonna 2005. Mallivuodelle 2024 Torqeedo on uudistanut Travel-akkuperämoottorit täysin.

Perusmalli on nimetty ytimekkääksi Traveliksi. Sen teho on 1,1 kilowattia (1,5 hv) ja akun kapasiteetti 1,1 kilowattituntia. Täydellä kaasulla ajelee siis teoriassa vajaan tunnin, mutta kaasua hölläämällä huomattavasti pidempään. Moottoriosa painaa 11,6 ja akku 8,6 kiloa. Akku on uudessa Travelissa johdoton eli käyttöönottoon riittää sen paikalleen laittaminen. Ajoinformaatiota saa sekä moottorin uudelta värinäytöltä että TorqView-apin välityksellä kännykältä. 

Tehokkaampi versio tuntee nimen Travel XP. Sen moottori tuottaa 1,6 kilowatin (2,2 hv) tehon, ja akkukin on vähän perusmallia suurempi (1,4 kWh). Suuremman akun voi ostaa myös perusmalliin. XP:n kokonaispaino on 22,2 kiloa.

Molemmat Travel-mallit on saatavana sekä lyhyt että pitkärikisinä versioina. Travelin hinnat ovat rikipituudesta riippuen 2 890 ja 2 930 euroa. XP on tasan tuhatlappusen arvokkaampi. Lisävarusteena molempiin malleihin voi kytkeä rattiohjauksen.

www.torqeedo.fi | Messuosasto 6h48