Beneteau on valinnut sähkömoottoripartneriksi saksalaisen Torqeedon, jonka kanssa Oceanis 30.1:een on kehitteillä dieselmoottorin vaihtoehdoksi 6 kilowatin Cruise-sähkömoottori. Ajoakun kapasiteetiksi on tulossa vakiona 5 ja lisävarusteena 10 kilowattituntia.
– Kuusi kilowattia vastaa nimellisesti kymmenen hevosvoiman tehoa. Sähkömoottorissa on kuitenkin polttomoottoria parempi hyötysuhde ja koko vääntömomentti heti käytettävissä, joten käyttöominaisuuksiltaan moottori vastaa mielestäni hyvinkin 15 hevosvoiman vakiomallin dieselmoottoria, kuvaa Beneteau-purjeveneitä maahantuovan Ajola Yachtsin Antti Saarisalo.
Matkaksi muutettuina sähköpropulsion numerot tarkoittavat, että vakioakun yhdellä latauksella on mahdollista ajaa noin 3 tuntia ja tupla-akulla vastaavasti yhteensä noin 6 tuntia taloudellisimmalla, noin 4 solmun marssinopeudella. Sähköversion optiminopeus on hitaampi kuin vastaavalla dieselmoottorilla, jolla matkanopeus on noin 5,5 solmua. Suuremmalla nopeudella ajettaessa sähköversion toiminta-aika supistuu akusta riippuen tuntiin tai kahteen.
Vastapainoksi polttomoottoria lyhyemmälle toimintasäteelle sähkömoottori tarjoaa hiljaisuutta, päästöttömyyttä sekä tarkkaa ja nopeaa tehon säätöä. Saarisalon mukaan sähkömoottorilla varustettu, Euroopan vuoden veneeksi vuonna 2020 valittu Oceanis 30.1 on optimaalinen Suomen saaristoon ja sisävesille, joissa päivämatkat ovat lyhyitä.
Sähköversion tullaan luokittelemaan huvivenedirektiivin C-kategoriaan, mikä käytännössä kattaa sisävedet ja suojaisat rannikkoalueet, joissa merkitsevä aallonkorkeus on enintään kaksi metriä ja tuulen voimakkuus kohtalaista. Kategoria on sama kuin 15-hevosvoimaisella vakiodieselmoottorilla varustetussa Oceanis 30.1:ssä. Lisävarusteena saatavan 21-hevosvoimaisen dieselmoottorin myötä tyyppihyväksyntä nousee B-kategoriaan, mikä mahdollistaa käytön myös Itämeren ulkopuolella avomeriolosuhteissa.
Valmistajalta saatujen ennakkotietojen mukaan Oceanis 30.1:n akusto sijaitsee samassa tilassa, missä vakioveneessä olisi polttoainetankki, eli avotilan säilytyslokeron pohjan alla. Akusto ei siis vie veneestä säilytystilaa. Sähkömoottorin ohjauselektroniikka ja itse moottori on sijoitettu moottoritilaan, mikä sekin on väljempi kuin dieselmoottoreilla varustetuissa veneissä.