Uuden muuttuvavanopeuksisten merigeneraattorien sarjan ansiosta telakat voivat entistä helpommin asentaa hybridisähköisiä modulaarisia propulsiojärjestelmiä laivoihin. Volvo Pentan mukaan tämä tärkeä askel kohti modulaarista propulsiovoimaa luo laivayhtiöille mahdollisuuden investoida uusiin aluksiin, tietäen että ne on alusta pitäen mukautettavissa uusiin vaihtoehtoisiin energialähteisiin.
Uudet merigeneraattorit ovat keskeinen osa Volvo Pentan hybridi- ja sähkösovelluksiin suunniteltuja ratkaisuja. Muuttuvanopeuksiset merigeneraattorit mahdollistavat laivojen varustamisen entistä pienemmillä akkupankeilla, koska nämä voidaan ladata aluksien ollessa liikkeellä. Tämä tekee Volvo Pentan mukaan siirtymän hybridikäyttöiseen merenkulkuun vaivattomampaa ja kustannustehokkaampaa. Tekniikka on jo testattu käytännössä muun muassa tanskalaisen MHO-Co:n kahdessa tuulivoimapuiston huoltoaluksessa sekä ruotsin suurimmassa maantielautassa eli lossissa.
Merigeneraattorien polttomoottorina toimii D8-, D13- ja D16-dieselit, joiden sähköntuottokyky ulottuu 190 kilowatista aina 595 kilowattiin saakka. Kaikki Volvo Penta -dieselmoottorit voivat käyttää HVO 100 -polttoainetta tavallisen dieselin sijaan, mikä vähentää fossiilisten CO2-päästöjen jopa 90 prosenttia.
Tyypillisesti muuttuvanopeuksinen merigeneraattori, tai modulaarinen sarjan niitä, asennetaan tuottamaan virtaa propulsioratkaisun sähkömoottorille, joko suoraan tai ajoakkupaketin kautta. Suora tai kohtuullisen kokoisella ajoakulla varustettu hybridijärjestelmä on usein toteutukseltaan kompaktimpi, edullisempi ja kevyempi kuin pelkästään riittävän suureen ajoakkuun virtalähteenä tukeutuva järjestelmä.