Kantosiipiveneet ja -alukset eivät ole mikään uusi keksintö, vaan ne ovat nousseet uudelleen pinnalle etenkin hiljalleen orastavan sähköveneilyn myötä. Kantosiipien varassa foilatessa kun energiaa kuluu etenkin liukunopeuksilla liikuttaessa huomattavasti perinteisiä runkomuotoja vähemmän. Ajatuksen on todistanut todeksi muun muassa ruotsalainen Candela.

Arronetilla ollaan astetta realistisempia ja käytännön läheisempiä. Veneily – varsinkaan liukuvarunkoisten moottoriveneiden osalta – ei ole sähköistymässä ainakaan vielä lähitulevaisuudessa, joten katseet kannattaa kääntää polttomoottoritekniikan hyötysuhteen parantamiseen ja päästöjen pienentämiseen.

Bensiiniperämoottoreissa ei ole katalysaattoreita (autoissa ja uusissa bensiinikäyttöisissä sisäperämoottoreissa on) tai näköpiirissä olevaa mahdollisuutta käyttää uusiutuvia biopolttoaineita (dieselmoottoreissa on), joten konkreettisin keino parantaa niiden ympäristöystävällisyyttä on pienentää tehoja ja kulutusta. Arronetilla on ymmärretty, että juuri siihen kantosiipiteknologia tarjoaa pätevän vaihtoehdon.

Arrofoil 25 Cabin – Omaa tekniikkaa

Arronet julkisti Arrofoil 25 Cabin -prototyypin maaliskuussa Tukholman venemessuilla. Kyse ei ole vain tutkielmasta, sillä myynti on käynnistymässä syksyllä ja varsinaiset asiakastoimitukset ensi vuonna. Hinta tulee olemaan mielenkiintoinen, sillä Arronetin maahantuoja ja myyntiä hoitavan Astrum Veneen mukaan se tulee olemaan suuruusluokaltaan vertailukelpoinen vastaavan kokoisten tavanomaisten mallien kanssa.

Hinnan kurissa pysymistä edesauttaa kalliin sähkötekniikan puuttuminen ja pieni tehontarve. Siinä missä ”normaali” Arronet 24’5 varustetaan 300-hevosvoimaisella perämoottorilla, on Arrofoil 25:ssa yli puolet pienempi 115-hevosvoimainen Suzuki. 

Moottori on muutoin täysin vakio, mutta siihen on lisätty Arronetin kehittämä, potkurin alapuolelle ulottuva kantosiipi. Se kiinnitetään paikalleen pannalla ja muutamilla pulteilla. 

Myös ylös sivuille taittuvat kaksiosaiset etufoilit ovat  Arronetin itse kehittämät. Molemmilla puolilla varsinaisen kantosiiven parina on veden pintaa lukevat sivuohjaimet. Taittomekanismi on hydraulinen ja etufoilit ylös nostettuina Arrofoil on ajettavissa ja käytettävissä normaalin V-runkoisen veneen tavoin: sitä voi kuljettaa ja säilyttää tavallisella trailerilla sekä ajaa uppouma- ja liukunopeuksilla – tarvittaessa myös ohuissa jäissä.

T-mallisten kantosiipien lisäksi edessä on vedenpinnan muotoa lukevat sivuohjaimet. Peräaallonmuodostus on olemattoman niukkaa. 

Arrofoil 25 Cabin – Myös perinteiseen tapaan

Miten kaikki toimii sitten käytännössä? Totalvene pääsi ensimmäisenä mediana Suomessa koeajamaan prototyypin sen aidossa elementissä eli vesillä. Vaikka kysymys on hienosäätöä ja loppusilausta vailla olevasta prototyypistä, on kantosiipitekniikan edut hyvin ilmeiset. Toisaalta myös ajamisessa on omat vaateensa.

Etufoilit ylhäällä Arrofoil käyttäytyy kuin mikä tahansa vene, eikä takafoilin olemassaoloa tule edes ajatelleeksi. Oikeastaan erikoisin ominaisuus on se, että perämoottoriveneeksi Arrofoil on poikkeuksellisen sovelias myös perä edellä kiinnittymiseen, koska moottori on syvällä rungon sisällä. Perän voi sen ansiosta käytännössä ajaa vaikka laituriin kiinni, jolloin kulku ja kuormaaminen on helppoa.

Keulassa saman asian ajaa avattava keularamppi, joka jatkuu syvänä kulkuväylänä ylös kaappariovena aukeavalle etuovelle. Läpikuljettavan ohjaushytin toisessa päässä oleva takaovi on samaa mallia.

Uppoumanopeuksilla Arrofoil etenee miellyttävän suuntavakaasti. Liukuun nousu on Arrofoilin tehopainosuhteella (115 hv / 1 630 kg) tahmeaa, mutta viiden hengen kuormallakin liukuun päästiin. 22–23 solmun matkanopeudella kulutus asettui 1,3–1,4 litraan meripeninkulmalla. Tällaiseen ajoon Arrofoilia ei ole kuitenkaan tarkoitettu.

Etufoilien mekanismi on kyljen lovessa, joten ylös nostetut foilit eivät muuta veneen kokonaisleveyttä. Keulassa on avattava ramppi ja sen jatkeena syvä kulkuväylä ohjaushyttiin.

Arrofoil 25 Cabin – Foilaten 60 prosenttia taloudellisemmin 

Sitten onkin aika laskea foilit ja käydä itse asiaan. Jo heti alkuun saatujen ohjeiden määrästä käy selväksi, että ajokokemus poikkeaa tavallisesta, eikä esimerkiksi normaalit veneen trimmaussäännöt päde. 

Pelkkä kaasun painaminen pohjaan ei johdakaan haluttuun lopputulokseen, vaan sakkaamiseen ja sitä seuraavaan ”mahalaskuun”, joka ei varmasti ole kaikille kyytiläisille mieluisa kokemus. Onnistuneeseen kiihdytykseen tarvitaan kaasunkäytön lisäksi oikea-aikaista moottorin trimmaamista ylös. Hyvien ohjeiden ja parin epäonnistumisen jälkeen alkaa oikeasta ajotekniikasta päästä jyvälle.

Kantosiipien varaan Arrofoil nousee noin 16–18 solmun nopeudessa, mutta vakain matkanopeus löytyy juurikin 22–23 solmun kohdalta. Huippunopeus on rajoitettu 25 solmuun. 

Arrofoililla foilaaminen on jännittävää, mutta ainakin koetuissa olosuhteissa ehdottoman mukavaa. Pieni luonnonaallokko ja normaalikokoiset peräaallot ylittyvät täysin huomaamatta. Vaikka kyse on äänieristykseltään viimeistelemättömästä prototyypistä, on melutaso jo nyt hyvin alhainen.

Jälkeensä Arrofoil jättää lähes olemattoman kokoisen peräaallon, mikä kertoo osaltaan hyvästä hyötysuhteesta. Energiaa ei kulu aallonmuodostukseen. Se palkitsee huomattavan alhaisena kulutuksena: 22–23 solmun nopeudella bensaa palaa vain 0,5–0,6 litraa meripeninkulmalla eli huikeat 60 prosenttia vähemmän kuin ilman kantosiipiä. Näin merkittävästä parannuksesta on jo jotain konkreettista hyötyäkin.

Kunhan foilaamisen kannalta sopivan moottoritrimmin asennon löytää, on eteneminen vakaata ja matkustusmukavuus huippuluokkaa. Seuraava haaste on kaarrokset, joissa Arrofoil kallistuu epäortodoksisesti ulkokaarteen puolelle. Kallistuma ei ole kuitenkaan kovin voimakas eikä aiheita Arrofoilin nopeuksilla suuria sivuttaisvoimia. 

Jos edessä on tiukempi kaarros tai U-käännös, on kipparin käsialan oltava kuitenkin kunnossa – muuten taas sakataan. Käytännössä moottoritrimmi pitää juuri

ennen kaarrosta laskea alas, ja antaa kaarrokseen hiukan lisää kaasua, jotta foilaus jatkuu. Tältä osin Arrofoililla kurvailu muistuttaa siis hiukan lentokoneella lentämistä.

Moottorikaivo on syvällä rungossa, joten jos vain veden syvyys riittää, voi Arrofoilin peruuttaa vaikka kiinni laituriin. Moottori on siihen kiinnitettyä takafoilia lukuun ottamatta täysin vakiomallinen.

Arrofoil 25 Cabin – Kohta täällä 

Arronet järjestää Arrofoil 25 Cabinin prototyypillä ensimmäiset asiakaskoejot 14.–15. kesäkuuta tehtaalla Öregrundissa Tukholman pohjoispuolella. Mukaan tulee ilmoittautua etukäteen ja sen voi tehdä Suomen maahantuojan ja myyjän Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. kautta.

Ensimmäiset jälleenmyyjien demoveneet valmistuvat kesän jälkeen, jolloin myös Astrum saa omansa. Se esitellään Uivassa venenäyttelyssä Helsingissä 15.–18. elokuuta ja luonnollisesti myös Totalveneen kanavissa perusteellisen koeajoraportin muodossa.