Vesillä tapahtuvan matkustajaliikenteen mahdollisuudet ovat valtavat, mutta niitä ei ole tähän mennessä käytetty viisaasti. Nykyään vesiväylillä liikennöivät suuret alukset, jotka on suunniteltu ruuhkahuippukuormitusta varten. Tuloksena on vähän lähtöjä, alhainen käyttöaste ja suuret päästöt matkustajaa kohti, kertoo Candela tiedotteessa.

Yhtiön mukaan tulevaisuuden matkustajaliikenne operoidaan pienten, sähkökäyttöisten, kantosiipialusten avulla, jotka ovat mukautettavissa erityistarpeisiin. Lähtöjä on entistä tiheämmin, ja lisäksi näiden alusten käyttökustannukset ovat alhaisemmat, mikä johtaa huomattaviin kustannussäästöihin.

Useampi pieni

Konseptissa säästöt konkretisoituvat siinä, että sähkökäyttöiset kantosiipialukset säästävät jopa 90 prosenttia energia- ja huoltokustannuksissa fossiilisia polttoaineita käyttäviin lauttoihin verrattuna. Tämä siitäkin huolimatta, että alkuinvestointi matkustajapaikkaa kohden on sama.

Korvaamalla suuret, hitaat fossiilisia polttoaineita käyttävät alukset pienillä, nopeilla sähkökäyttöisillä aluksilla luodaan vesiliikennejärjestelmä, joka on helposti skaalattavissa kuljetuskysynnän mukaan. Useilla pienillä aluksilla voidaan lisätä lähtöjen tiheyttä tiettyinä kellonaikoina tai tietyillä reiteillä.

Candela-matkustaja-alukset ovat täysin sähkökäyttöisiä, eivätkä ne saastuta ilmaa tai vettä. Kantosiipitekniikka minimoi energiankulutuksen ja mahdollistaa tasaisen ja hiljaisen matkan aaltojen yläpuolella. Kantosiipialukset eivät myöskään luo peräaaltoja, jotka häiritsevät esimerkiksi vesilintujen pesintää.

Tukholman kuninkaallisen teknillisen instituutin tekemän elinkaariarvioinnin mukaan yhden 30 matkustajan Candela P-12 -lautan hiilijalanjälki on 97,5 prosenttia pienempi kuin nykyisin käytettävien dieselalusten.

Smart Water Mobility -konsepti esitellään 4.-7.6. Barcelonan UITP ja 6.-9.6. Oslon Nor-Shipping -messuilla.

Lue lisää tästä