Jettien ensirekisteröintimäärän kasvuprosentti on komea, yli 47. Kappalemääräisesti vesijettien menekki on kasvanut liki 300 laitteella. Jettien ensirekisteröintimäärä noussee tänä vuonna ensimmäistä kertaa yli tuhanteen. Hellekesän lisäksi jettikauppaa on saattanut vauhdittaa huoli EU:n Yhdysvalloissa valmistetuille jeteille asettamista tuontitulleista.
Jettien suosion kasvusta huolimatta suosituin uutena hankittava vesikulkuneuvo on moottorivene. Niitä rekisteröitiin alkuvuoden aikana yli 2 200 kappaletta. Säiden puolesta otollisesta veneilykesästä huolimatta moottoriveneiden alkuvuoden ensirekisteröintimäärä jäi viime vuotta nelisen prosenttia pienemmäksi. Monen kaupallisesta haastavan vuoden jälkeen kasvua toivovalle venealalle se on suuri pettymys.
Markkinaosuuksista käydään suosituimpien moottorivenemerkkien kesken tiukkaa kamppailua. Välineenä on etenkin 4–6 metriä pitkät avoveneet, jotka ovat Suomen suosituin moottoriveneluokka. Siihen kuuluukin kahta poikkeusta (Yamarin 59 ja Buster Magnum) lukuun ottamatta kaikki oheiseen 20 eniten rekisteröidyn moottorivenemallin listalle yltäneet mallit.
Käytännössä kymmenen myydyimmän merkin listalla nähtiin jo ensimmäisen vuosipuoliskon jälkeen muuttuneita tilanteita, jotka heinäkuun tilasto vahvistaa. Koska kaikkien venemerkkien ensirekisteröintimäärät vähenevät voimakkaasti syksyä ja talvea kohti, antaa seitsemän ensimmäisen kuukauden tilasto jo varsin hyvän kuvan merkkien välisistä voimasuhteista.
Kymmenen kärjessä voittajiin voidaan lukea takaisin myydyimmäksi venemerkiksi palannut Buster ja lähes kolmanneksella myyntiään kasvattanut Bella.
Kappalemääräisesti suurimman romahduksen on kokenut Yamarin, joka viime vuonna oli saman ajanjakson jälkeen ykkösenä yli 130 venettä suuremmalla rekisteröintimäärällä. Prosentuaalisesti vielä suuremman tappion on kokenut Terhi, jonka myynnistä on sulanut tänä vuonna kolmannes.
Busterin menestyksen taustalta löytyy uusi M, joka on noussut tänä vuonna Suomen myydyimmäksi venemalliksi. Tuttuun tapaa myös muut Buster-mallit myyvät tasaisen hyvin. Bellan kasvaneen rekisteröintimäärän taustalta löytyy tälle vuodelle lanseerattu alumiinirunkoinen Falcon-tuotesarja, jonka neljää mallia on rekisteröity alkuvuoden aikana yhteensä 49 kappaletta. Ilman Falconeita Bellan muutosprosentti näyttäisi kovasti toiselta.
Yamarinin rekisteröintimäärän pieneneminen on aiheutunut pääasiassa viime vuonna suosittujen Cross 49 ja Cross 54 -mallien myynnin tyrehtymisestä. Siihen lienee useita syitä, joista yksi on kasvanut kilpailu viisimetristen alumiiniveneiden luokassa. Samassa kokoluokassa painii myös Terhi 475, jonka myynnin vähentyminen selittää suurimman osan Terhin kokonaistappiosta.
Kymmenen suosituimman merkin ulkopuolelta suurin mielenkiinto kohdistuu venäläiseen alumiinivenemerkki Masteriin. Se oli 2000-luvun alussa Suomen myydyin ulkomainen venemerkki ja vakiovieras 10 myydyimmän venemerkin joukossa. Sittemmin se katosi Suomen venemarkkinoilta käytännössä kokonaan.
Nykyinen Master-mallisto on huomattavasti kehittyneempi ja kilpailukykyisempi kuin viime vuosikymmenellä, joten osaavan maahantuojan edustamana sillä on potentiaalia vallata markkinoita. Orastavia merkkejä siitä on nähtävissä jo alkuvuoden rekisteröintitilastossa.
Purjeveneiden kauppa on prosentuaalisesti komeassa kasvussa, mutta kappalemäärät eivät anna suurta aihetta juhlaan. Merkkien kesken tilanne ei sitten kesäkuun muuttunut, sillä heinäkuussa ensirekisteröity purjevene kuului luokkaan "muut".
Vesijettien markkina on Sea-Doo-kauppiaiden juhlaa, sillä vesikulkuneuvorekisteri tunnistaa alkuvuoden ajalta 663 Sea-Doo-merkkisen vesijetin ensirekisteröintiä. Kawasaki (119) ja Yamaha (118) käyvät tiukkaa taistoa kakkospaikasta, mutta kaukana Sea-Doon takana.
Tilastojen lähde on Trafin vesikulkuneuvorekisteri. Luvut eivät sisällä Ahvenanmaata.