Sivustolla 66 vierailijaa

16.05.2024

Axopar osui kymmenen vuotta sitten esitellyllä 28:lla kultasuoneen. Uusi Axopar 29 ei ole samalla tavalla markkinoita mullistava, mutta monin paikoin edeltäjäänsä parempi. Muutama kompromissikin on yhä olemassa.

Helmikuussa 2014 Helsingin venemessuilla ensiesitelty Axopar 28 sai monen leuan loksahtamaan lattiaan. Se oli muotoilultaan moderni ja konseptiltaan täysin uudenlainen vene, mikä sai sen kerta kaikkiaan erottumaan massasta.  

Kymmenessä vuodessa on tapahtunut paljon. Axoparista on tullut vertaistaan hakeva kansainvälinen menestystarina ja trendsetteri, joka on onnistunut ohjailemaan alaa muiden seuratessa suunnannäyttäjän perässä. Tähän ei moni venevalmistaja pysty.

Eikä Axopar ole jarrutellut. Suurempi 37 on nykyisin selvästi Axoparin myydyin malli ja uusin 45-mallisarja rynnii vahvasti kohti kärkeä alle miljoonan euron hintaluokassa. Samalla alkuperäinen 28 ehtii uuden 29:n myötä jo kolmanteen mallisukupolveen. Haastavinta Axoparilla tuntuu olevan pienempien alle 25-jalkaisten mallien kanssa.

Nykyisellään Axopar on selvästi Suomen suuri venevalmistaja. Viimeisimmän ilmoitetun tilikauden (2022) liikevaihto oli karvan alle 150 miljoonaa ja tulos yli 10 miljoonaa euroa. Veneensä Axopar on valmistuttanut alusta saakka Puolassa, missä sillä on kaksi sopimusvalmistajaa, Slepsk ja Markos.

Axoparin fokus on alusta saakka ollut kansainvälisillä markkinoilla, ja veneet on suunniteltu sen mukaisesti. Se on oikeastaan ensimmäinen suomalainen moottorivenemerkki, joka on lyönyt toden teolla läpi Yhdysvalloissa, joka on selkeästi maailman suurin huvivenemarkkina.

Suomi on Axoparille vain pieni vientimaa, jonka osuus myynnistä on parin-kolmen prosentin luokkaa. Käytännössä Suomessa on myyty viime vuosina tyypillisesti 20–30 Axoparia vuodessa. Niistä selvästi yli puolet on ollut 28 Cabin -malleja, toiseksi eniten on myyty suuremman 37:n eri Cabin-versioita. 

Suomen mittakaavassa kyse on siis suuremmista (yli 8 m) ja hintavammista (yli 150 000 €) katetuista moottoriveneistä. Tässä segmentissä on perinteisesti kuljettu Suomessa Targan tahdissa, muttei välttämättä enää. Viiden viime vuoden aikana Suomeen on myyty 88 Targaa ja 113 Axoparia.

Suomen osalta kiinnostus kohdistuu varmasti jatkossakin katettuun ohjaushyttimalliin, joka tuntee nyt nimen 29 XC eli Cross Cabin. Sen keskelle venettä sijoitettu ohjaushytti on entiseen tapaan yhdenvertaisesti molemmin puolin ympärikuljettava.

Uusi 29 on selvää jatkumoa 28:lle. 29:n mallisarjarakenne ja modulaarisesti varioitava konsepti ovat pitkälti edeltäjästä tuttu perusta, mitä on toki jatkokehitetty monilta osin. Tämän perustan ympärille rakentuu lisävarustelistan kautta monipuolinen valikoima erilaisia versioita, joten aletaan laittamaan palikoita kohdilleen.

Vieritä vertailua

Axopar 29 XC

Pituus x leveys 9,40 x 2,98 m
Paino ilman moottoria 2 800 kg
Tehoalue 300–400 hv
CE-luokitus C / 9 henk.
Moottori 300 hv Mercury V300 V8
Hinta 146 500 €
Lisätietoja www.axopar.com
  www.boatcenter.fi

Askeladden P92 SUV

9,20 x 2,80 m
3 100 kg
300–600 hv
C / 10 henk.
400 hv Mercury V400 V10
157 300 €
www.askeladden.no
www.e3-marin.fi

Navan C30

10,23 x 2,99 m
3 890 kg
300–600 hv
C / 12 henk.
300 hv Mercury V300 V8
176 700 €
www.navan-boats.com
www.vgboats.fi

Nimbus Commuter 9

9,35 x 2,95 m
3 170 kg
250–350 hv
C / 8 henk.
300 hv Mercury V300 V8
201 810 €
www.nimbus.se
www.boatworld.fi

Nordkapp Coupe 905

9,12 x 2,98 m
2 550 kg
300–500 hv
C / 9 henk.
300 hv Mercury V300 V8
165 600 €
www.nordkapp-boats.com
www.nordkapp-boats.fi

XO EXPLR 10 Sport+

9,40 x 2,59 m
2 700 kg
250–500 hv
C / 10 henk.
300 hv Mercury V300 V8
179 800 €
www.xoboats.com
www.vgboats.fi

Tykkää
  • Erinomaiset ajo-ominaisuudet
  • Suuntavakaa myös uppoumanopeuksilla
  • Suorituskykyinen, silti suhteellisen taloudellinen
  • Runsaasti ulkotilaa
  • Monipuoliset tilaratkaisuvaihtoehdot
  • Kilpailykykyinen hinnoittelu
Älä tykkää
  • Pieni keulakajuutta
  • Hankala kulku toilettiin
  • Täyteen kalustettuna paikoin ahdas