Axopar 29 XC Cross Cabin (2024–) – Trendsetterin uusin painos
Axopar osui kymmenen vuotta sitten esitellyllä 28:lla kultasuoneen. Uusi Axopar 29 ei ole samalla tavalla markkinoita mullistava, mutta monin paikoin edeltäjäänsä parempi. Muutama kompromissikin on yhä olemassa.
Helmikuussa 2014 Helsingin venemessuilla ensiesitelty Axopar 28 sai monen leuan loksahtamaan lattiaan. Se oli muotoilultaan moderni ja konseptiltaan täysin uudenlainen vene, mikä sai sen kerta kaikkiaan erottumaan massasta.
Kymmenessä vuodessa on tapahtunut paljon. Axoparista on tullut vertaistaan hakeva kansainvälinen menestystarina ja trendsetteri, joka on onnistunut ohjailemaan alaa muiden seuratessa suunnannäyttäjän perässä. Tähän ei moni venevalmistaja pysty.
Eikä Axopar ole jarrutellut. Suurempi 37 on nykyisin selvästi Axoparin myydyin malli ja uusin 45-mallisarja rynnii vahvasti kohti kärkeä alle miljoonan euron hintaluokassa. Samalla alkuperäinen 28 ehtii uuden 29:n myötä jo kolmanteen mallisukupolveen. Haastavinta Axoparilla tuntuu olevan pienempien alle 25-jalkaisten mallien kanssa.
Nykyisellään Axopar on selvästi Suomen suuri venevalmistaja. Viimeisimmän ilmoitetun tilikauden (2022) liikevaihto oli karvan alle 150 miljoonaa ja tulos yli 10 miljoonaa euroa. Veneensä Axopar on valmistuttanut alusta saakka Puolassa, missä sillä on kaksi sopimusvalmistajaa, Slepsk ja Markos.
Axoparin fokus on alusta saakka ollut kansainvälisillä markkinoilla, ja veneet on suunniteltu sen mukaisesti. Se on oikeastaan ensimmäinen suomalainen moottorivenemerkki, joka on lyönyt toden teolla läpi Yhdysvalloissa, joka on selkeästi maailman suurin huvivenemarkkina.
Suomi on Axoparille vain pieni vientimaa, jonka osuus myynnistä on parin-kolmen prosentin luokkaa. Käytännössä Suomessa on myyty viime vuosina tyypillisesti 20–30 Axoparia vuodessa. Niistä selvästi yli puolet on ollut 28 Cabin -malleja, toiseksi eniten on myyty suuremman 37:n eri Cabin-versioita.
Suomen mittakaavassa kyse on siis suuremmista (yli 8 m) ja hintavammista (yli 150 000 €) katetuista moottoriveneistä. Tässä segmentissä on perinteisesti kuljettu Suomessa Targan tahdissa, muttei välttämättä enää. Viiden viime vuoden aikana Suomeen on myyty 88 Targaa ja 113 Axoparia.
Suomen osalta kiinnostus kohdistuu varmasti jatkossakin katettuun ohjaushyttimalliin, joka tuntee nyt nimen 29 XC eli Cross Cabin. Sen keskelle venettä sijoitettu ohjaushytti on entiseen tapaan yhdenvertaisesti molemmin puolin ympärikuljettava.
Uusi 29 on selvää jatkumoa 28:lle. 29:n mallisarjarakenne ja modulaarisesti varioitava konsepti ovat pitkälti edeltäjästä tuttu perusta, mitä on toki jatkokehitetty monilta osin. Tämän perustan ympärille rakentuu lisävarustelistan kautta monipuolinen valikoima erilaisia versioita, joten aletaan laittamaan palikoita kohdilleen.
Vieritä vertailua
Axopar 29 XC
Pituus x leveys | 9,40 x 2,98 m |
Paino ilman moottoria | 2 800 kg |
Tehoalue | 300–400 hv |
CE-luokitus | C / 9 henk. |
Moottori | 300 hv Mercury V300 V8 |
Hinta | 146 500 € |
Lisätietoja | www.axopar.com |
www.boatcenter.fi |
Askeladden P92 SUV
9,20 x 2,80 m |
3 100 kg |
300–600 hv |
C / 10 henk. |
400 hv Mercury V400 V10 |
157 300 € |
www.askeladden.no |
www.e3-marin.fi |
Navan C30
10,23 x 2,99 m |
3 890 kg |
300–600 hv |
C / 12 henk. |
300 hv Mercury V300 V8 |
176 700 € |
www.navan-boats.com |
www.vgboats.fi |
Nimbus Commuter 9
9,35 x 2,95 m |
3 170 kg |
250–350 hv |
C / 8 henk. |
300 hv Mercury V300 V8 |
201 810 € |
www.nimbus.se |
www.boatworld.fi |
Nordkapp Coupe 905
9,12 x 2,98 m |
2 550 kg |
300–500 hv |
C / 9 henk. |
300 hv Mercury V300 V8 |
165 600 € |
www.nordkapp-boats.com |
www.nordkapp-boats.fi |
XO EXPLR 10 Sport+
9,40 x 2,59 m |
2 700 kg |
250–500 hv |
C / 10 henk. |
300 hv Mercury V300 V8 |
179 800 € |
www.xoboats.com |
www.vgboats.fi |
Tykkää
- Erinomaiset ajo-ominaisuudet
- Suuntavakaa myös uppoumanopeuksilla
- Suorituskykyinen, silti suhteellisen taloudellinen
- Runsaasti ulkotilaa
- Monipuoliset tilaratkaisuvaihtoehdot
- Kilpailykykyinen hinnoittelu
Älä tykkää
- Pieni keulakajuutta
- Hankala kulku toilettiin
- Täyteen kalustettuna paikoin ahdas
- 26.02.2025 Uutinen Airiston paviljongissa avataan uusi kesäravintola
- 28.02.2025 Uutinen Vesiliikenteen rajoituksia laajennetaan Barösundissa
- 07.03.2025 Reportaasi Käytettyjen veneiden muuttaminen uhkaa muuttua paljon kalliimmaksi ja hankalammaksi
- 21.02.2025 Reportaasi Vene 25 Båt: Arronet 18'5 SPO, Max 55 ja Rocky 50
- 24.02.2025 Uutinen Bothnia Regatta Perämerelle
- 06.03.2025 Uutinen Kirjalansalmen sillan kunnossapito vaatii jatkuvaa seurantaa
- 19.03.2025 Näin se tehdään Purjeveneen moottorinvaihto
- 03.03.2025 Video Boot Düsseldorf 2025: Marex 440 Scandinavia
- 25.02.2025 Video Boot Düsseldorf 2025: Galeon 480 Fly
- 27.02.2025 Video Boot Düsseldorf 2025: Sunseeker Ocean 156
- 28.02.2025 Video Boot Düsseldorf 2025: Viknes V10
- 25.02.2025 Video Boot Düsseldorf 2025: Roto Hydra 530
- 12.03.2025 Video Boot Düsseldorf 2025: venematkailu
- 05.03.2025 Video Boot Düsseldorf 2025: Highfield ADV 7
Uusimmat
- 22.03.2025 Ensiesittely Cantiere Mimì Libeccio 8.5 Classic Wheel ja 7.5 WA (2025–)
- 21.03.2025 Ensiesittely Yamaha HelmMaster EX Wireless Control System (2025–)
- 21.03.2025 Ensiesittely Sialia 45 Sport (2025–)
- 20.03.2025 Ensiesittely Windelo 51 S ja Windelo 55 S (2025-)
- 20.03.2025 Ensiesittely Pearl 63 (2025–)
- 20.03.2025 Uutinen Yhdessä vesille -kampanja kutsuu mukaan vastuulliseen veneilyyn
- 19.03.2025 Näin se tehdään Purjeveneen moottorinvaihto