Sivustolla 67 vierailijaa

16.05.2024

Vastinetta rahalle?

Vaikka harkinta rajattaisiin vain 29:n Cross Cabin -malliin, on Axoparin kohdalla monta valintaa ja vertailua tehtävänä. Sen tilaratkaisu-, varuste- ja moottorivaihtoehdot ovat poikkeuksellisen monipuoliset, mikä on oleellinen osa Axoparin seikkailuhenkistä ja uusia käyttötapoja pursuavaa brändimielikuvaa. 

Kaiken perustana on kuitenkin vene, joka on aina jonkinlainen kompromissi eri käyttötapojen ja -tottumusten sekä tilaratkaisujen ja ominaisuuksien välillä. Siksi veneen valintaan ja vertailuun kannattaa suhtautua rationaalisesti, vaikka kaikenlaisia tunteita ja mielikuvia pintaan puskeekin.

Kun kilpailijasuodatin säädetään tiukalle, on Axopar 29 XC:llä selviä vahvuuksia ja joitakin heikkouksiakin. Se sopii mainiosti yhteys- ja kohdeveneilyyn, kunhan hytin suojaan ei tarvitse mahtua viittä henkilöä enempää, eikä erikoisemmille tavarakuljetuksille ole tarvetta. 

Vaikka 29:ssä etuavotilan turkki on taka-avotilan turkkia ja sivukansia korkeammalla, on kansi yhä portaaton, eli kulkukannet viettävät keulasta perää kohti kuljettaessa hienovaraisen loivasti alamäkeen ilman varsinaisia porrasaskelmia. Kulkemisen helppous ja turvallisuus ei käytännössä tasaisesta kannesta poikkea.

Hytin sivuovien kohdalla sisälaitoihin on upotettu askelmat, jotka kylkiparkkitilanteissa helpottavat ja nopeuttavat kulkua laidan yli laiturille. Leveistä sivuovista mahtuu entistä paremmin kulkemaan ohjaamon lisäksi myös takapenkille. Kuskin paikalta on nopeaa ja vaivatonta osallistua rantautumisiin, mikä tekee Axopar 29:n hallinnasta helppoa yksinkin, mikä varmasti passaa sekä yhteys- että retkiveneilijälle.

Ehkäpä parhaimmillaan Axopar 29 XC on päivä- ja viikonloppuretkikäytössä, muttei molemmissa samaan aikaan. Iso ja mukava etuavotila suosii päiväretkikäyttöä, mutta verottaa moniin kilpailijoihin nähden armotta keulakajuutan ja wc:n kokoa. Jo metrin verran lyhyemmät kilpailijat, kuten Nimbus C8, Nordkapp Coupe 830 ja Quarken 27 Cabin pesevät 29 XC:n keulakajuutan ja toiletin koossa. 

Toisaalta Axopariin saa takakajuutan eli luokassaan oikeastaan ainutlaatuisen kahden erillisen makuukajuutan tilaratkaisun, jolloin veneessä yöpyy neljä. Wc- ja pentterifasiliteetit tosin jäävät silloin varsin vaatimattomiksi, ja takakajuutta syö lähes tyystin taka-avotilan. Valintoja, valintoja.

Ajettavuudeltaan 29 on kiistatta eliittiä, ja sen suorituskyky syntyy kilpailijoihin nähden energiatehokkaasti. Eikä mahdollisuus kaksimoottoriasennukseen ole kaikissa kilpailijoissa itsestäänselvyys.

Lähtöhinnaltaan Axopar 29 XC on hyvinkin kilpailukykyisen tuntuinen, mutta jokaisella valinnalla tapaa olla hintansa. Perusvarustelu on siinä määrin askeettinen, ettei se täytä edes yhteysveneen odotuksia. Moottorivalinnoissa maskuliininen V10 puoltaa varmasti paikkansa, mutta siitä pyydetään suhteessa kova hinta. Käytännössä 150 000 euron lähtöhinta nousee valintojen myötä nopeasti 200 000 euron tuntumaan.

Suomen markkinoilla Axopar 29 XC:n mitoiltaan ja konseptiltaan lähimmiksi kilpailijoiksi voi nimetä esimerkiksi Nimbus C9:n ja Nordkapp Coupe 905:n. 300-hevosvoimaisella Mercurylla varustettuna kattavammin vakiovarustellun Nimbuksen hinnat alkavat 200 000 ja Nordkappin 165 000 eurosta, joten Axoparin hintakilpailukyky on luokkansa kärkeä. Valintoja, valintoja.


Kuvat

  • Teksti: Jan Sjölund
  • Kuvat: Axopar ja Jan Sjölund

Varusteet ja hinnat

Hinta ilman moottoria ei ilmoiteta
Pakettihinta 300 hv 146 500 € (Mercury Verado 300 V8)
Pakettihinta 350 hv 156 920 € (Mercury Verado 350 V10)
Pakettihinta 400 hv 161 940 € (Mercury Verado 400 V10)
Pakettihinta 2 x 200 hv 168 960 € (2 x Mercury F200 V6)
Monitoiminäyttö 4 220 € (12" Simrad NSX)
Toinen monitoiminäyttö 4 220 € (12” Simrad NSX)
Karttaplotteri ja ajotietokone sis. monitoiminäyttöön
Kaikuluotain 550 €
Tutka 3 600 € (Simrad Halo20+)
Vhf 1 690 € (Simrad RS40)
Audiolaite 1 370 € (Clarion)
Laajempi audiojärjestelmä 2 970 € (JL-Audio)
Keulapotkuri 3 300 €
Trimmitasot 1 330 €
Automaattiset trimmitasot
Moottoritrimmiavustin vakio (Mercury ActiveTrim)
Sähköinen kaukohallintalaite vakio (Mercury DTS)
Sähköinen ohjaustehostin vakio, sähköhydraulinen (Mercury EHS)
Säädettävä ohjauspyörä vakio (kallistuskulma)
Ankkurivinssi, keula / perä 5 710 € / –
Tuulilasinpyyhkimet ja -pesin vakio
Kaksiakkujärjestelmä vakio
Sähköiset päävirtakytkimet 1 180 €
Maasähköjärjestelmä 2 600 €
Lämmityslaite 4 840 € (Webasto 4 kW)
Ilmastointilaite
Keulakajuutta vakio
Keulakajuutan vuode ja valaistus 2 360 €
Keulakajuutan vesi-wc 2 590 € (käsik. merivesi)
  3 230 € (sähkök. makeavesi)
Makeavesijärjestelmä 1 310 €
Lämminvesivaraaja
Pesuallas ja hana sis. makeavesijärjestelmään, 2 kpl
Uimatason suihku 460 €
Jääkaappi 1 310 €
Liesi
Keulakannen L-sohva 4 030 € (sis. pöydän)
Keulakannen U-sohva 5 580 € (sis. pöydän ja aurinkotason)
Peräkannen Multistorage 4 340 €
Peräkannen Aft Cabin 6 080 €
Peräkannen Wet Bar 6 080 € 
Peräkannen aurinkotaso 1 850 € (vaatii Multistoragen tai Aft Cabinin)
Peräkannen istuinpehmusteet 430 €
Kattoluukku vakio
Sähkötoiminen kattoluukku 3 170 €
Hakuvalo 1 110 €
Kattoteline 2 050 €
Vetokaari 880 €
Vapateline 810 €
Kahvalliset uimaportaat 540 €
Ikkunapeitteet 610 €
Turkkipinnoite, uimataso vakio (EVA-matto)
Turkkipinnoite, kulkukannet lisävaruste, hinta ja materiaali vahvistamatta
Kansivalaistus

610 €

Vedenalainen valaistus 1 390 €
Verhoilun erikoisväri 600 €
Rungon erikoisväri
Moottorin erikoisväri 1 240 € (valkoinen)
Kiinnittymisvarusteet 550 €
Pohjan eliönestomaalaus 2 350 €
Koeajovene yhteensä 214 030 €