Axopar 37 SC (2017–) Uusi mahti
Miten kulkee?
Axoparin pitkä ja teräväkeulainen runko ratsastaa vauhdilla aaltojen harjalla ja halkoo aaltoja vaivatta. Ulkona puhkuu pienoinen kesämyräkkä, joka on nostanut Vaasan vesille tyypillisen terävän metrisen aallokon. Vastaan poukkoilevien kanssaveneilijöiden menoa huomaa seuraavansa Axoparin hytin hiljaisuudesta, suojaisuudesta ja eleettömästä mukavuudesta vähän osaa ottavin tuntein.
Maisema vaihtuu 37 SC:llä lähes kelissä kuin kelissä todella vauhdilla. Testipäivän olosuhteet eivät ole lähelläkään 37 SC:n suorituskyvyn maksimaalisen hyödyntämisen äärirajoja. Ja suorituskykyä todellakin riittää, kun perässä on moottorivalikoiman ässäparin muodostavat 350-hevosvoimaiset koneet.
40 solmun matkanopeus on Axoparilla arkipäivää, sillä se asettuu vielä taloudellisen liukunopeusalueen piiriin. Taloudellisin liukunopeus ei ole 20 solmun kieppeillä vaan 30–35 solmun alueella, jolloin bensaa kuluu 2,6 litraa meripeninkulmalla. Kulutus pysyy kolmen litran tuntumassa kiitettävän laajalla, 20–40 solmun nopeusalueella. Huippunopeus nousee tyrmäävästi yli 50 solmuun, mutta niin nousee kulutuskin.
Arkiajossa isoilla bensakoneilla varustettu Axopar ei ole juurikaan sen janoisempi kuin vaikkapa oheiseen kilpailijataulukkoon nostettu Nord Star 32 Patrol. Se kuluttaa kahdella 370-hevosvoimaisella sisäperämoottorilla varustettuna 30 solmun marssinopeudella Axopar 37:n tavoin noin 2,6 litraa meripeninkulmalla – tosin dieseliä. Etu käyttökustannuksissa syntyy siis lähinnä polttoaineen hintaerosta.
Perämoottoriveneistä esimerkiksi selvästi Axoparia pienempi (9,5 m) ja kevyempi (1 950 kg) Buster Phantom kuluttaa vain kolme desilitraa meripeninkulmalla vähemmän kuin 37 SC. Lähempänä Axoparin mittoja olevat, mutta selvästi painavammat Boston Whaler 320 Vantage (10,21 m, 4 445 kg) ja Jeanneau Cap Camarat 10.5 WA (10,57 m, 4 250 kg) ovat jo tuntuvasti janoisempia: 3,6 ja 4,1 l/mpk.
Axoparin kohdalla voi hyvin todeta, että tiukan kilokontrollin ja porraspohjan suunnitteluun panostetut tunnit eivät ole menneet hukkaan.
Runko on tehokas myös ajettavuudessa. Painopiste on perämoottoreista huolimatta matalalla, minkä voi todeta esimerkiksi tiukoissa ja vauhdikkaissa kaarroksissa sekä sivuaallokkoajossa, joissa 37 SC käyttäytyy mallikkaasti.
Kevyet perämoottorit eivät sotke myöskään 37 SC:n pituusbalanssia, sillä kahdella portaalla varustettu runko nousee pintaan ja trimmaantuu hyvään kulkuasentoon luontevasti. Keveyttä taas kompensoidaan runkomuodon jyrkkyydellä ja terävyydellä, mikä pitää huolen siitä että kyyti aallokon läpi on pehmeää ja mukavaa.
Oleellinen osa mukavuutta on alhainen melutaso, joka Axoparin kohdalla toteutuu erinomaisen hyvin, vaikka koeajopäivä oli olosuhteiltaan haastava. Tyhjäkäynnillä tai uppoumanopeuksilla moottoreita ei 37 SC:ssä kuule vaikka oikein yrittäisi. Dieselkoneilla varustetuissa kilpailijoissa moottorien käynnistyminen tai käynnissä ole ei jää epäselväksi.
Matkanopeuksilla tilanne kuitenkin tasoittuu, eikä 37 SC kuulosta enää täysin suvereenilta. Silti äänitasoa voi hyvin kuvailla kiitettävän alhaiseksi ja täysin vertailukelpoiseksi isojen ohjaushyttiveneiden parhaimmistoon.
Axoparin kohdalla selkeimmäksi äänilähteeksi muodostuu runkoäänet. Etenkin aallokkoajossa ja kaarroksissa rungon ja aaltojen kohtaamiset tuntuvat tapahtuvan juurikin ohjaushytin etureunan kohdalla ja välittyvän siten ajoittain selvästi ohjaamoon.
Ajamisen osalta eniten parannettavaa on ohjaamossa, sillä siihen nähden että näkyvyys on hyvä, penkki mukava ja hallintalaitteet sijoiteltu sinänsä toimivasti veistokselliseen ja kalustemaiseen kojelautaan, on ajoasento ja ergonomia istuen melko heikko.
Kuvat
Nopeus, kulutus ja melutaso
r/min | kn | l/h | l/mpk | dB(A) |
600 | 3,3 | 4,6 | 1,4 | 57 |
1 000 | 5,5 | 8,9 | 1,6 | 58 |
1 500 | 7,5 | 14,0 | 1,9 | 61 |
2 000 | 8,9 | 22,9 | 2,6 | 64 |
2 500 | 11,3 | 34,7 | 3,1 | 68 |
3 000 | 15,6 | 52,5 | 3,4 | 70 |
3 500 | 23,5 | 67,1 | 2,9 | 75 |
4 000 | 31,4 | 83,0 | 2,6 | 79 |
4 500 | 36,1 | 98,9 | 2,7 | 81 |
5 000 | 39,5 | 122,0 | 3,1 | 82 |
5 500 | 43,1 | 144,0 | 3,3 | 85 |
6 000 | 47,9 | 182,0 | 3,8 | 85 |
6 400 | 50,4 | 231,0 | 4,6 | 86 |
> Axopar 37 SC + 2 x 350 hv Mercury F350 XL Verado
> Moottorien asennuskorkeus #1, 3-lap. EnertiaEco 17" teräspotkurit
> Kuorma 2 henk. + 480 l polttoainetta
> Tuuli 8–10 m/s, aallonkorkeus 40 cm
- 17.04.2025 Vaihtoveneet Käytetyn veneen esittely: Aquador 32 C (1999-2016)
- 23.04.2025 Uutinen Espoonlahdessa hengenvaarallinen työteline veneilijöiden reitillä
- 19.04.2025 Uutinen Traficom kuulutti Inkoon Barösundin kielto- ja rajoituspäätöksestä
- 20.04.2025 Ensiesittely Itama 54 (2026–)
- 09.04.2025 Ensiesittely Marex 390 Scandinavia (2026–)
- 11.04.2025 Kokeilu Silver Condor Cabin (2025–)
- 17.04.2025 Ensiesittely Invictus ST 550 (2026–)
- 17.04.2025 Vaihtoveneet Käytetyn veneen esittely: Aquador 32 C (1999-2016)
- 20.04.2025 Ensiesittely Itama 54 (2026–)
- 01.04.2025 Ensiesittely Garmin Force Pro (2025–)
- 17.04.2025 Ensiesittely Sunbeam 29 GT (2025–)
- 31.03.2025 Video Vene 25 Båt: Gps-häiriöt ja veneilyturvallisuus
- 01.04.2025 Ensiesittely Ferretti Yachts 800 (2026–)
- 25.04.2025 Video Videoesittely: Yamarin 60 DC ja Yamarin 63 DC
Uusimmat
- 30.04.2025 Uutinen Limisaumaveneperinne esiin Kotkassa ja Loviisassa
- 29.04.2025 Uutinen Bodön kausi käynnistyy vappuna
- 29.04.2025 Uutinen Beneteau Gran Turismo 35, 40 & 50 (2026–)
- 28.04.2025 Uutinen Boomeranger Boatsille iso tilaus
- 28.04.2025 Näin se tehdään Kevätkunnostus: Vetolaitteen tarkistus
- 28.04.2025 Uutinen Veneilyaukot avataan Hailuodon kiinteän yhteyden työmaalla
- 27.04.2025 Uutinen Kråkössä vietetään vappua uuden kesäravintolan avajaisilla