Finnmaster R6 & T6 (2020–) – Särmä taistelupari
Miten kulkee?
Molemmat koeajoveneet oli varustettu tehokkaimmalla moottorivaihtoehdolla eli 200-hevosvoimaisella Yamahalla. Myös 150-hevosvoimainen riittää varmasti hyvin, ja on siten ihan varteen otettava vaihtoehto.
Koko 6-sarjan perustana oleva 18-runko on perusmukava ja R6/T6-parin ajotuntuma on Finnmastereille tyypillinen. Se tarkoittaa liukunopeuksien ajodynamiikan syntyvän ennen kaikkea tarkasta ohjauksesta, tukevasti rungon takakolmannekselle asettuvasta kulkuasennosta ja perinteiseen tyyliin lähinnä keulan asentoon vaikuttavasta trimmattavuudesta.
Aallokkoajossa keulan ylös-alas liikkeet muodostuvat melko suuriksi, mutta eteneminen on varsin mukiin menevän pehmeää, varsinkin jos osaa hyödyntää terävää reagoivuutta ohjausliikkeisiin ja pidettyä veneen kölillään. Matalalinjaisissa R6:ssa ja T6:ssa se on helpompaa kuin korkeamman painopisteen omaavassa P6:ssa.
Sivuaallokossa tyypillisen tuuleen nojaamisen saa eliminoitua lisävarusteisilla trimmitasoilla, mikä osaltaan vähentää rattityöskentelyn tarvetta. Se on plussaa, sillä etenkin ylätrimmillä koeajoveneiden ohjaus muuttui turhan raskaaksi.
Suorituskykymittaukset ajettiin T6:lla, eikä R6:n arvojen siitä huomattu oleellisesti poikkeavan. 200-hevosvoimainen kone nostaa huippunopeuden 45 solmuun, mikä alkaa olla rungon ominaisuuksien ylärajoilla. Suunnilleen suoraa linjaa kiitäessä tuntumaa voi vielä pitää sporttisena mutta suunnanmuutoksissa orastaa jo levottomuus.
150-hevosvoimaisella huiput asettunee noin 40 solmuun, missä runko suorittaa kaikissa ajokokeissa varmaotteisesti. Käytännön suorituskyvyssä ero 150- ja 200-hevosvoimaisten moottorivaihtoehtojen välillä jäänee lopulta pieneksi.
Taloudellinen liukunopeusalue on laaja, ulottuen 16 solmusta noin 35 solmuun, jolloin kulutus on litran meripeninkulmalla tai vähän alle. Parhaimmillaan meripeninkulman pääsee 0,8 litralla, kun nopeuden pitää 25 solmussa. Finnmasterissa taloudellisin liukunopeus on siis muutaman solmun korkeammalla kuin yleensä.
Epätaloudellisimmat nopeusalueet ovat 7–11 solmun väliin osuva liukukynnys ja 40 solmun ylitys. "Räkäplaanissa" isoa peräaaltoa raahatessa bensaa kuluu liki 1,5 litraa meripeninkulmalla, huippunopeudella vähän enemmänkin. Melutaso ei anna aihetta isoihin otsikoihin, sen enempää hyvässä kuin pahassa.
Voimakkaasti muotoiltu kuskin penkki ottaa kipparin keskimääräistä napakampaan syleilyyn. Ratti, jalkatuki, kaasukahva ja kyynärnoja ovat varmasti useimmille sopivilla paikoilla. Tuulilasi suojaa naaman hyvin ajoviimalta, mutta oikealle korvalliselle tuulee joko tuulilasin kulman voimakkaan pyöristyksen tai matalan sivulasin takia selvästi enemmän.
Kuvat
Suorituskyky ja kulutus
kn | l/h | l/mpk | r/min |
2,7 | 1,5 | 0,6 | 650 (tyhjäkäynti) |
4,6 | 3,2 | 0,7 | 1 000 |
6,0 | 5,2 | 0,9 | 1 500 |
7,1 | 9,6 | 1,4 | 2 000 |
10,2 | 13,3 | 1,3 | 2 500 |
18,9 | 16,2 | 0,9 | 3 000 |
25,1 | 20,8 | 0,8 | 3 500 |
30,4 | 27,9 | 0,9 | 4 000 |
35,3 | 36,8 | 1,0 | 4 500 |
39,1 | 51,3 | 1,3 | 5 000 |
44,1 | 64,7 | 1,5 | 5 500 |
45,2 | 73,2 | 1,6 | 5 700 (wot) |
> Finnmaster T6 + Yamaha F200 GETX
> Reliance 3-lapainen 19" teräspotkuri
> Kuorma 150 kg ja 120 l polttoainetta
> Tuuli 3–5 m/s, aallonkorkeus 20 cm
- 12.08.2025 Ensiesittely Suvi ja Torqeedo lanseeraavat uuden sähkövenemalliston
- 12.08.2025 Reportaasi Uiva Flytande 14.–17.8.2025
- 06.08.2025 Uutinen Imatra Offshore Race 9.–10.8.2025
- 23.08.2025 Uutinen Helsinki-Tallinna Race 2025
- 30.07.2025 Uutinen Tomi Huuhkan muistoksi järjestetään offshore-kilpailu Imatralla elokuussa
- 07.08.2025 Uutinen Garmin ORC MM 2025
- 01.08.2025 Uutinen RORC Fastnet Race 2025
- 12.08.2025 Ensiesittely Suvi ja Torqeedo lanseeraavat uuden sähkövenemalliston
- 15.08.2025 Video Targa 41 (2024–)
- 07.08.2025 Video Saxdor 340 GTWA (2025–)
- 23.08.2025 Video Uiva 2025: Cremo 488 BR ja 558 BR
- 15.08.2025 Video Uiva 2025 Flytande 14.8.–17.8.2025
- 07.08.2025 Video Mercury Racing 200 ROS ja 300 ROS (2026–)
- 01.08.2025 Ensiesittely Simrad AutoTrack -toiminto (2025–)
Uusimmat
- 27.08.2025 Uutinen Anytec ja Yamaha Motor Scandinavia yhteistyöhön
- 27.08.2025 Uutinen Itämeripäivä, Kustavi 28.8.2025
- 27.08.2025 Uutinen Puotilanrantaan kaavailtu asuinalue puskee veneilijät Vuosaareen
- 27.08.2025 Video Uiva 2025: Beneteau First 44, Hanse 360 ja Lagoon 55
- 26.08.2025 Uutinen Itämeripäivä, Hanko 28.8.2025
- 26.08.2025 Uutinen Itämeripäivä, Naantali 28.8.2025
- 26.08.2025 Ensiesittely Saxdor 400 GTS (2026–)