Sealine C390 (2019–) – Kolme kajuuttaa ja kansisalonki
Miten kulkee?
Moottorivaihtoehtoja C390:een on tarjolla kaksi. Molemmat ovat Volvo Pentan valikoimista poimittuja dieselsisäperämoottoreita. Perusvaihtoehtoina on kaksi 300-hevosvoimaista D4:sta, optiona pari 370-hevosvoimaisia D6:sia. Molempien yhteyteen saa joystick-satamahallintalaitteen, mutta keulapotkuria ei senkään kanssa kannata unohtaa.
D4:t ovat selvästi D6:sia kevyempi paketti, mutta Sealine on silti ottanut varman päälle. Muutamia raskaampia lisävarusteita, kuten hydraulista uimatasoa tai lankonkia, ei saa kuin tehokkaampien D6:sten kanssa.
Testivene oli varustettu D6:lla, ja niillä saavutettiin 34 solmun huippunopeus. 5–8 solmun uppoumanopeuksilla kulutus on maltilliset 1–2 litraa meripeninkulmalla. Taloudellisin liukunopeus löytyy vasta 30 solmun ympäriltä, jolloin kulutus asettuu 3,5 litraan meripeninkulmalla.
Lukemat ovat aivan kelvollisia, vaikka pientä petraamisen varaa parhaisiin kilpailijoihin verrattavissa on havaittavissa. Esimerkiksi Grandezza 40 kulkee samoilla moottoreilla muutaman solmun kovempaa ja liukunopeuksilla jopa puolisen litraa meripeninkulmalla vähemmällä.
Eroa selittää osaltaan C390:n yli kymmeneen tonniin nouseva kuivapaino sekä hieman raskas kulkuasento. Liukuun C390 ei varsinaisesti ryntää, vaan oma aalto ylittyy rauhallisen varmasti mutta keulaa melko reilusti nostaen.
Kiloista on toisaalta iloakin, sillä C390 on mukavan jykevä alusta vesillä, jota tavanomainen puolenmetrin aallokko ei juurikaan hätkäytä. Koosta ja fyysisestä vaikutelmasta huolimatta C390 reagoi ohjausliikkeisiin erittäin mallikkaasti. Hyvä ohjausvaste tuo ajamiseen mukavasti fiilistä.
Moottoritrimmeihin ei liikoja tarvitse koskea, varsinkaan jos varustukseen on valinnut Volvo Pnta PTA-avustimen. Myös trimmilevyjen käyttöön on tarjolla lisävarusteena Mente Marinen automatiikka.
Trimmilevyjä myös tarvitaan, ja ne saisivat olla pykälän suuremmat kuin testiveneessä, sillä jo koeajopäivän vähän alle 10 sukuntimetrin tuuli aiheutti sen, että tuuleen nojaamisen kompensointiin tarvittiin tuulen puoleisen trimmilevyn koko kapasiteetti.
Vasta-aallokkoon ajettaessa keulaa saa trimmata tosissaan alas, mutta silti kulkusuunnalla on epäsuotuisa vaikutus matkustusmukavuuteen. Kyse ei ole niinkään rungon epämukavuudesta, vaan runko- ja rakenneäänien selvästä kasvusta. Pauke kuulostaa ikävältä ja saa etenemisenkin tuntumaan kulmikkaammalta kuin se onkaan.
Kulkusuunnalla on vaikutusta myös siihen, kuinka paljon perästä imeytyy vesisumua avotilaan. Siihen vaikuttaa oleellisesti myös takaseinän ja kattoluukujen asento. Vaihteluväli on C390:n kohdalla ei lainkaan häiritsevästä jonkin verran häiritsevään.
Kuvat
Nopeus, kulutus ja melutaso
kn | l/mpk | dB(A) | r/min |
4,0 | 0,5 | 54 | 600 |
6,5 | 1,2 | 60 | 1 000 |
8,7 | 2,1 | 63 | 1 500 |
10,3 | 4,5 | 69 | 2 000 |
17,2 | 4,1 | 72 | 2 500 |
25,5 | 3,6 | 75 | 3 000 |
32,2 | 3,5 | 77 | 3 500 |
34,0 | 3,7 | 78 | 3 650 = WOT |
> Sealine C390 + 2 x 370 hv Volvo Penta D6-370 DPH
> T4-potkurit, 360 l polttoainetta, 6 henkilöä
> Tuuli 6–8 m/s, aallonkorkeus 30–40 cm
- 17.04.2025 Vaihtoveneet Käytetyn veneen esittely: Aquador 32 C (1999-2016)
- 23.04.2025 Uutinen Espoonlahdessa hengenvaarallinen työteline veneilijöiden reitillä
- 19.04.2025 Uutinen Traficom kuulutti Inkoon Barösundin kielto- ja rajoituspäätöksestä
- 20.04.2025 Ensiesittely Itama 54 (2026–)
- 09.04.2025 Ensiesittely Marex 390 Scandinavia (2026–)
- 11.04.2025 Kokeilu Silver Condor Cabin (2025–)
- 17.04.2025 Ensiesittely Invictus ST 550 (2026–)
- 17.04.2025 Vaihtoveneet Käytetyn veneen esittely: Aquador 32 C (1999-2016)
- 20.04.2025 Ensiesittely Itama 54 (2026–)
- 01.04.2025 Ensiesittely Garmin Force Pro (2025–)
- 17.04.2025 Ensiesittely Sunbeam 29 GT (2025–)
- 01.04.2025 Ensiesittely Ferretti Yachts 800 (2026–)
- 25.04.2025 Video Videoesittely: Yamarin 60 DC ja Yamarin 63 DC
- 12.04.2025 Ensiesittely Saffier SL46 Med (2025-)
Uusimmat
- 30.04.2025 Uutinen Limisaumaveneperinne esiin Kotkassa ja Loviisassa
- 29.04.2025 Uutinen Bodön kausi käynnistyy vappuna
- 29.04.2025 Uutinen Beneteau Gran Turismo 35, 40 & 50 (2026–)
- 28.04.2025 Uutinen Boomeranger Boatsille iso tilaus
- 28.04.2025 Näin se tehdään Kevätkunnostus: Vetolaitteen tarkistus
- 28.04.2025 Uutinen Veneilyaukot avataan Hailuodon kiinteän yhteyden työmaalla
- 27.04.2025 Uutinen Kråkössä vietetään vappua uuden kesäravintolan avajaisilla