Sivustolla 152 vierailijaa

14.05.2019

Miten kulkee?

Moottorivaihtoehtoja C390:een on tarjolla kaksi. Molemmat ovat Volvo Pentan valikoimista poimittuja dieselsisäperämoottoreita. Perusvaihtoehtoina on kaksi 300-hevosvoimaista D4:sta, optiona pari 370-hevosvoimaisia D6:sia. Molempien yhteyteen saa joystick-satamahallintalaitteen, mutta keulapotkuria ei senkään kanssa kannata unohtaa.

D4:t ovat selvästi D6:sia kevyempi paketti, mutta Sealine on silti ottanut varman päälle. Muutamia raskaampia lisävarusteita, kuten hydraulista uimatasoa tai lankonkia, ei saa kuin tehokkaampien D6:sten kanssa.

Testivene oli varustettu D6:lla, ja niillä saavutettiin 34 solmun huippunopeus. 5–8 solmun uppoumanopeuksilla kulutus on maltilliset 1–2 litraa meripeninkulmalla. Taloudellisin liukunopeus löytyy vasta 30 solmun ympäriltä, jolloin kulutus asettuu 3,5 litraan meripeninkulmalla.

Lukemat ovat aivan kelvollisia, vaikka pientä petraamisen varaa parhaisiin kilpailijoihin verrattavissa on havaittavissa. Esimerkiksi Grandezza 40 kulkee samoilla moottoreilla muutaman solmun kovempaa ja liukunopeuksilla jopa puolisen litraa meripeninkulmalla vähemmällä.

Eroa selittää osaltaan C390:n yli kymmeneen tonniin nouseva kuivapaino sekä hieman raskas kulkuasento. Liukuun C390 ei varsinaisesti ryntää, vaan oma aalto ylittyy rauhallisen varmasti mutta keulaa melko reilusti nostaen.

Kiloista on toisaalta iloakin, sillä C390 on mukavan jykevä alusta vesillä, jota tavanomainen puolenmetrin aallokko ei juurikaan hätkäytä. Koosta ja fyysisestä vaikutelmasta huolimatta C390 reagoi ohjausliikkeisiin erittäin mallikkaasti. Hyvä ohjausvaste tuo ajamiseen mukavasti fiilistä.

Moottoritrimmeihin ei liikoja tarvitse koskea, varsinkaan jos varustukseen on valinnut Volvo Pnta PTA-avustimen. Myös trimmilevyjen käyttöön on tarjolla lisävarusteena Mente Marinen automatiikka.

Trimmilevyjä myös tarvitaan, ja ne saisivat olla pykälän suuremmat kuin testiveneessä, sillä jo koeajopäivän vähän alle 10 sukuntimetrin tuuli aiheutti sen, että tuuleen nojaamisen kompensointiin tarvittiin tuulen puoleisen trimmilevyn koko kapasiteetti.

Vasta-aallokkoon ajettaessa keulaa saa trimmata tosissaan alas, mutta silti kulkusuunnalla on epäsuotuisa vaikutus matkustusmukavuuteen. Kyse ei ole niinkään rungon epämukavuudesta, vaan runko- ja rakenneäänien selvästä kasvusta. Pauke kuulostaa ikävältä ja saa etenemisenkin tuntumaan kulmikkaammalta kuin se onkaan.

Kulkusuunnalla on vaikutusta myös siihen, kuinka paljon perästä imeytyy vesisumua avotilaan. Siihen vaikuttaa oleellisesti myös takaseinän ja kattoluukujen asento. Vaihteluväli on C390:n kohdalla ei lainkaan häiritsevästä jonkin verran häiritsevään.


Kuvat

Nopeus, kulutus ja melutaso

kn l/mpk dB(A) r/min
4,0 0,5 54 600
6,5 1,2 60 1 000
8,7 2,1 63 1 500
10,3 4,5 69 2 000
17,2 4,1 72 2 500
25,5 3,6 75 3 000
32,2 3,5 77 3 500
34,0 3,7 78 3 650 = WOT

> Sealine C390 + 2 x 370 hv Volvo Penta D6-370 DPH
> T4-potkurit, 360 l polttoainetta, 6 henkilöä
> Tuuli 6–8 m/s, aallonkorkeus 30–40 cm