Silver Tiger BRZ & DCZ (2019–) – Tiikerin loikka
Miten kulkee?
Petestep-rungon ideana on hallita rungon syrjäyttämän veden virtauksia ja roiskeita tavallista runkoa paremmin. Kyse ei siis ole porraspohjasta, jossa ideana on ohjata rungon alle ilmaa. Petestepin tavoitteena on ollut etenkin kulkumukavuuden parantaminen, mutta virtauksien ohjaamisella saavutetaan Petestepin mukaan myös taloudellisuutta parantavaa nostetta ja työntöä. Väitteiden tukena on Tukholman teknillisen korkeakoulun tutkimuksia sekä pohjarakenteelle myönnetty patentti.
Käytännössä tilanne on mainospuheiden lennokkuutta arkisempi. Koeajon puitteissa Petestep-teknologia toimivuutta on vaikea todentaa, muuten kuin arvioimalla Petestep-pohjalla varustettua Tigeria kokonaisuutena ja lähimpiin kilpailijoihin verrattuna. Kukaan ei tiedä millainen Tiger olisi jonkun muunlaisella pohjalla.
Suorituskyvyltään tai taloudellisuudeltaan Tiger ei ole teho- ja kokoluokassaan mitenkään käänteen tekevä vene. Se ei silti tarkoita, etteiko Tiger olisi suoritusarvoiltaan erittäinkin kilpailukykyinen.
Kumpikin testivene oli varustettu 150-hevosvoimaisella Hondalla, jolla molemmat saavuttivat yli 40 solmun huippunopeuden. BRZ oli kaksikosta marginaalisesti nopeampi.
Polttoaineenkulutus on varsin hillittyä, sillä taloudellisimmalla 18–28 solmun matkanopeusalueella kulutus jää 0,8 litran tuntumaan meripeninkulmalla. Myös melu on kiitettävän vähäistä, sillä desibelilukemat jäävät samalla nopeusalueella 74–78 desibeliin.
Tiger ylittää liukukynnyksen melko voimakkaasti keulaa nostaen, mutta asettuu liukuun jo 12 solmun nopeudessa. Kokonaiskuva kiihtyvyydestä jää vähän tahmeaksi.
Petestep-pohjan ylivoimaisesti parhaat puolet ovat kulkumukavuus ja runkoäänien hiljaisuus. Etenkin suoraan vastaiseen tai myötäiseen ajettaessa Tiger on kuin kotonaan aallonharjalta toiselle loikatessaan. Runko halkoo aaltoja pehmeästi ja ilman suurempaa pauketta, vaikka koeajolla aallonkorkeus lähenteli metriä.
Sivuaallokossa suuntavakaus jää hiukan puutteelliseksi veneen hakiessa aaltojen ylityksissä välillä omia linjojaan. Myös kaarroksissa ilmenee aallokossa ajoittaista levottomuutta. Pieneksi haitaksi arvioitiin myös keulan edestä ajoittain ylösnousevat roiskeet, joista toisinaan osa päätyy myös tuulilasin yli avotilaan.
Tyvenessä tiukatkin väistökokeet sujuvat sen sijaan ilman yllätyksiä, jopa poikkeuksellisen sulavasti. Edes kaiken mielikuvituksen käyttäminen ratin ja kaasun käsittelyssä ei aiheuta epämiellyttäviä tai vaarallisia seurauksia.
Kuskin paikalle kotiutuu nopeasti, vaikka istumakorkeus on pari senttiä tavanomaista matalampi. Ergonomia on pääosin kunnossa, eli istuin on kohtuullisen mukava, hallintalaitteet tavoitettavissa eikä näkyvyydessä ole merkittäviä esteitä. Pientä petrattavaakin jää: hyvin kehittynyt takalisto noteeraa penkin kapeuden, kaasukäsi kyynärnojan puutteen ja ohjauspyörän kallistuskulman säätö toisi ajoasentoon viimeisen silauksen.
Kuvat
Nopeus, kulutus ja melutaso
kn |
l/mpk |
dB(A) |
r/min |
2,4 | 0,5 | 53 | 650 = tyhjäkäynti |
3,8 | 0,6 | 59 | 1 000 |
5,2 | 0,7 | 61 | 1 500 |
6,5 | 0,8 | 66 | 2 000 |
7,6 | 1,2 | 70 | 2 500 |
12,5 | 1,0 | 72 | 3 000 |
18,8 | 0,8 | 74 | 3 500 |
23,3 | 0,8 | 74 | 4 000 |
27,9 | 0,9 | 78 | 4 500 |
32,9 | 1,0 | 80 | 5 000 |
35,8 | 1,2 | 81 | 5 500 |
40,8 | 1,3 | 83 | 6 200 = maksimi |
> Silver Tiger DCZ + Honda BF150 XU
> Moottorin asennuskorkeus #2, 18" teräspotkuri
> Kuorma 2 henk. ja 25 l polttoainetta
> Tuuli 4–6 m/s, aallonkorkeus 20 cm
- 25.08.2024 Uutinen Moottorivene rysäytti karille paraatipaikalla Helsingissä
- 06.09.2024 Uutinen Mies menehtyi veneonnettomuudessa Lohjalla
- 05.09.2024 Uutinen Stansvik on nousemassa helsinkiläisveneilijöiden uudeksi suosikkikohteeksi
- 13.09.2024 Uutinen Candelan “maailmanennätykseen” voi suhtautua varauksin
- 20.08.2024 Uutinen Yle: Jurmo etsii ratkaisua jäteongelmaan
- 29.08.2024 Kokeilu Faster 465 (2025–)
- 27.08.2024 Uutinen Sähköperämoottorimarkkinoilla tapahtuu
- 29.08.2024 Kokeilu Faster 465 (2025–)
- 10.09.2024 Video Saxdor 400 GTC (2024–)
- 26.08.2024 Ensiesittely Najad 451 AC (2025–)
Uusimmat
- 17.09.2024 Uutinen Strömman läppäsilta suljetaan kaikelta liikenteeltä korjaustöiden ajaksi
- 16.09.2024 Uutinen Gps-häiriöt vesialueilla lisääntyneet
- 15.09.2024 Ensiesittely Beneteau First 30 (2025–)
- 14.09.2024 Ensiesittely Garmin GC 245- ja GC 255 (2025–)
- 13.09.2024 Uutinen Candelan “maailmanennätykseen” voi suhtautua varauksin
- 12.09.2024 Uutinen Killingholman ja Herttoniemen välille ei rakenneta polkupyöräsiltaa
- 11.09.2024 Ensiesittely Dragonfly 36 (2025–)