Silver Viper DCz (2020–) – Enemmän kokoa, enemmän vauhtia
Mahtuuko mukaan?
Kuten sanottua, Viper muistuttaa tilaratkaisultaan hyvin pitkälle Tigeria. Vaikka Viper on reilut 60 senttiä Tigeria pidempi, ei kokoero tiloissa ole mitenkään valtava. Se ei silti tarkoita, etteikö Viper olisi omassa segmentissään kilpailukykyinen.
Viperin tilankäytön priorisointi on tehty järjestyksessä avotila, uimatasot ja kajuutta. Aloitetaan tärkeimmästä.
Avotilan U-sohva on paitsi tilava myös asiallisen mukava. Jälkimmäisen vaikuttaa riittävän pitkä istuinosa ja korkea selkänoja, joka on kulmista sopivasti pyöristetty. Sohvan keskelle saa tuttuun tapaan pöydän, jonka avulla sohvan saa pedattua myös aurinkotasoksi tai varavuoteeksi.
Kuskin penkki kääntyy osaksi oleskeluryhmää. Sohvan pidempi paapuurin sivu päättyy puolestaan "heittoselkänojaan", jonka asento määrittää sen kumpaan suuntaan tuplaleveällä päätypaikalla istutaan.
Selkänojan etureunaan on muotoiltu sivutuet, jotka tukevoittavat istuma-asentoa, kun penkillä istutaan ajon aikana kasvot ajosuuntaan. Selkänoja etuasennossa sohvan päätyyn muodostuu puolestaan oleskeluryhmän istumapaikka, johon voi hakeutua luontevasti myös vähän rennompaan asentoon, joko poikittain tai pitkittäin ja vaikka jalat sohvalle nostaen.
Avotila on suojaisan syvä kaukalo, jossa perheen pienempikin väki pysyy turvallisesti kyydissä. Suojaisuutta parantaa osaltaan pitkälle sivuille jatkuva tuulilasi, joka pitää ajoviiman ja tuulenpuuskat keskimääräistä paremmin poissa avotilasta.
Kulkuyhteydet avotilasta keulakannelle ja uimatasolle ovat tavanomaisella tavalla toimivat. Keulakannelle siirrytään kolmiaskelmaista portaikkoa, joka Viperissä on kiinnitetty liukuoveen. Portaat ovat leveät, mutta liikkuvat siis oven mukana, joten oven tulee olla kiinni kun portaita käytetään.
Pitkiksi venytetyille uimatasolle on jätetty kulkuväylä styyrpuurin peränurkkaan. Reitti on selkeästi merkitty askelmilla, mutta kulkee korkean selkänojan ja kuomutallin yli.
Perän uimatasokokonaisuus muodostuu kaksista kookkaista mutta selkeästi eri korkeudella olevista tasanteista, vaikka nykytrendi on jo tovin vienyt kohti yhdessä tasossa olevaa kokonaisuutta. Viperin toteutuksen hyvänä puolena on, että ylempien askelmien uumeniin jää poikkeuksellisen tilavat ankkurilaatikot, joiden päällä mahtuu vaikka istahtamaan ja kuivattelemaan pulikoinnin jälkeen.
Kulku puolelta toiselle käy kohtuullisen sujuvasti moottorin etupuolelta, sillä moottorikaivon muoto kapenee eteenpäin, mikä lyhentää tarvittavaa harppausta. Lisävarustelistalta löytyy vesiurheilun vetokaari, joka nimellistehtävänsä lisäksi toimii myös uimatasoilla liikkuvalle kaiteena ja kädensijana.
Harpotaan seuraavaksi avotilan poikki kohti kajuuttaa. Liukuoven lisäksi avattavana on pieni kansilippa, mutta sen jälkeenkin oviaukko on verrattain pieni.
Kajuutta on mitoitettu juuri ja juuri kahden aikuisen maattavaksi. Kajuutan pituus on käytännössä vuoteen pituus, joten yli 180-senttisten on luontevinta nukkua viistosti v-vuoteen pidempiä sivuja hyödyntäen. Väliin mahtuu tarvittaessa jälkikasvuakin, mutta ylimääräisiä senttejä ei ole.
Kajuutan verhottomuus ja ohuenpuoleiset patjat kielivät osaltaan siitä, että kajuutassa yöpymisen oletetaan olevan satunnaista ja tilapäistä mallia.
Nukkumisen lisäksi kajuutassa voi myös lötkötellä vähän pystymmässä asennossa, sillä vuodetta ympäröi käyttökelpoiset selkänojat, vaikka täyttä, aikuiselle selkä suorana istumiseen riittävää 90 sentin istumakorkeutta ei olekaan.
Kenties oleellisin Viperin kajuutan ero Tigeriin ja myös muutamaan suoraan kilpailijaan on vakiovarusteisiin kuuluva vesi-wc. Se on piilotettu vuoteen styyrpuurin päädyn alle.
Matalassa kajuutassa riisuutuminen on sen verran haastavaa, että ainakin isokokoisilta uroksilta wc:n hyödyntäminen rajoittuneen todellisiin hätätapauksiin, mutta perhekäytössä wc parantaa veneilymukavuutta jo ihan päiväretkilläkin.
Kuvat
Tilamitat
Avotila | |
Sisäpituus | 242 cm |
Sisäleveys | 210 cm |
Ristimitta | 290 cm |
U-sohva | 130 x 180 x 140–170 cm |
Uimatasojen pituus | 75 + 55 cm |
Ohjaamo | |
Istumakorkeus | 41 cm |
Ratista selkänojaan | 50–62 cm |
Ratista lattiaan | 59 / 74 cm |
Tuulilasin korkeus | 128 cm |
Kajuutta | |
Oviaukko | 50 x 90 cm |
Korkeus | 73 / 125 cm |
V-vuode | 185 x 65–170 cm |
- 17.04.2025 Vaihtoveneet Käytetyn veneen esittely: Aquador 32 C (1999-2016)
- 23.04.2025 Uutinen Espoonlahdessa hengenvaarallinen työteline veneilijöiden reitillä
- 19.04.2025 Uutinen Traficom kuulutti Inkoon Barösundin kielto- ja rajoituspäätöksestä
- 20.04.2025 Ensiesittely Itama 54 (2026–)
- 09.04.2025 Ensiesittely Marex 390 Scandinavia (2026–)
- 11.04.2025 Kokeilu Silver Condor Cabin (2025–)
- 17.04.2025 Ensiesittely Invictus ST 550 (2026–)
- 17.04.2025 Vaihtoveneet Käytetyn veneen esittely: Aquador 32 C (1999-2016)
- 20.04.2025 Ensiesittely Itama 54 (2026–)
- 01.04.2025 Ensiesittely Garmin Force Pro (2025–)
- 17.04.2025 Ensiesittely Sunbeam 29 GT (2025–)
- 01.04.2025 Ensiesittely Ferretti Yachts 800 (2026–)
- 25.04.2025 Video Videoesittely: Yamarin 60 DC ja Yamarin 63 DC
- 12.04.2025 Ensiesittely Saffier SL46 Med (2025-)
Uusimmat
- 30.04.2025 Uutinen Limisaumaveneperinne esiin Kotkassa ja Loviisassa
- 29.04.2025 Uutinen Bodön kausi käynnistyy vappuna
- 29.04.2025 Uutinen Beneteau Gran Turismo 35, 40 & 50 (2026–)
- 28.04.2025 Uutinen Boomeranger Boatsille iso tilaus
- 28.04.2025 Näin se tehdään Kevätkunnostus: Vetolaitteen tarkistus
- 28.04.2025 Uutinen Veneilyaukot avataan Hailuodon kiinteän yhteyden työmaalla
- 27.04.2025 Uutinen Kråkössä vietetään vappua uuden kesäravintolan avajaisilla