Totalvene uutisoi viime perjantaina Bavarian ajautuneen maksukyvyttömäksi, minkä seurauksena yritys hakeutui omatoimisesti väliaikaiseen, oikeusistuimen valvomaan konkurssitilaan. Se vahvistettiin kuluvan viikon tiistaina, ja takaa Bavarian toiminnan jatkumisen normaalisti seuraavan kolmen kuukauden ajan eli heinäkuun loppuun.
Siihen mennessä Bavarian tulee löytää uusi omistaja tai uusia sijoittajia, mikäli toimintaa mielitään jatkaa. Nykyiset omistajat, Oaktree- ja Anchorage-sijoitusyhtiöt, eivät ole enää halukkaita pumppaamaan Bavariaan lisää rahaa.
Veneteollisuuden uutissivusto IBI Plus kertoo Bavarian liikevaihdon olleen viimeisimmällä vahvistetulla, heinäkuuhun 2016 päättyneellä, tilikaudella 112,3 miljoonaa euroa. Tilikauden tappioksi verojen jälkeen kirjattiin peräti 31,7 miljoonaa euroa. Edellisen tilikauden liikevaihto oli samaa luokkaa, 113,4 miljoonaa euroa. Veneitä Bavaria on viime vuosina valmistanut tiettävästi hieman alle tuhat vuodessa.
Parhaimmillaan vuonna 2006 Bavarian liikevaihto oli 271 miljoonaa euroa, jolloin veneitä valmistui noin 3 000. Samana vuonna Bavaria teki 79 miljoonan euron voiton ennen veroja. Nykyiselle noin 110 miljoonan tasolle Bavarian liikevaihto tippui finassikriisin ja epäonnistuneen mallistouudistuksen vaikutuksista ensimmäisen kerran jo vuonna 2009.
Bavarian perustaja Winfried Hermann ja omistajiin kuulunut suurin jälleenmyyjä Josef Meltl myivät Bavarian menestyksen aallonharjalla sijoitusyhtiö Bain Capitalille rahoitusyhtiö Goldman Sachsin tuella heinäkuussa 2007. Ajoitus oli myyjän kannalta herkullinen, sillä kauppahinnaksi on raportoitu 1,3 miljardia euroa. Jälkikäteen sen on helppo todeta olleen räikeä ylihinta.
Vain kaksi vuotta myöhemmin Bain Capital luopui Bavariasta, ja myi sen nykyisille omistajilla 300 miljoonalla eurolla. Sekä Bain Capital että Goldman Sachs kirjasivat kaupasta satojen miljoonien eurojen tappiot.