Cox CXO300 (2022–) – 300-hevosvoimaisen dieselperämoottorin ensitesti
Vaikka polttomoottoreita ollaan kuoppaamassa kovaa vauhtia, tarvitaan niitä veneiden liikuttamisessa vielä pitkään. Uusiutuvaa biodieseliä polttava perämoottori ei kuulosta yhtään hullummalta vaihtoehdolta.
Volvo Penta Silent Shift (2020–) – Vanhakin hiljenee
Moni sisäperämoottorin vetolaite kolahtaa kuuluvasti vaihdetta kytkettäessä. Volvo Penta on päässyt ominaisuudesta eroon DPH-perävetolaitetta lukuun ottamatta kaikissa muissa uusissa Aquamatic-vetolaitteissaan. Silent Shift -vaihteen saa myös käytettyihin SX-, DPS- ja FWD-vetolaitteisiin.
Lowrance esitteli uuden keulamoottorin: Markkinoiden tuorein tulokas tarjoaa aavemaista äänettömyyttä
Lowrance esitteli toukokuun lopussa Espanjan Palmassa oman Ghost Trolling Motor (2019–) -keulamoottorin, joka on Lowrancen nelivuotisen suunnittelun ja kehityksen tulos.
Evinrude E-Tec G2 K115 HO/K140/K150 (2020–) – Sähköhallintaa ja tehoa kompaktissa paketissa
Evinrude E-Tec -perämoottorien päivittyminen G2-sukupolveen jatkuu uudella 3-sylinteristen moottorien K-sarjalla. Myös siihen kuuluu Evinruden tyyliin nimellistehoa tehokkaampi H.O. eli High Output -versio.
Volvo Penta D4-320 DPI, D6-440 DPI ja D6-IPS650 (2020–) – Nyt ei enää kolise!
Volvo Pentan suosituimmat meridieselit D4 ja D6 siirtyvät uuteen sukupoilveen ja saavat uudet tehoversiot. Tärkein uutuus on kuitenkin hydraulisella kytkimellä varustettu uusi DPI-vetolaite.
Yamaha V8 XTO Offshore (2019–) Monipuolinen monsteri
Yamahan uusi lippulaivamoottori on perämoottorien jättiläinen. Kirjaimellisesti.
Humphree vakaimet Aktiivista vakautusta
Erilaiset ajoavustimet tekevät vauhdilla tuloaan veneisiin. Volvo Pentan omistama Humphree kulkee aallon harjalla – muttei keiku.
Yanmar Dtorque 111 (2018–) Hienomekaaninen työkone
Saksalaisen Neander Sharkin valmistama ja Yanmarin myymä Dtorque on insinööritaidon ihme, joka palauttaa pienen dieselperämoottorin merenkulun kartalle.
Mercury V250/300 4.6L V8 Verado (2018–) Mercuryn miljardisatsaus, osa 2: Hienostunut V8
Mercury laittaa perämoottorimallistonsa yläpään uuteen uskoon V-moottoreilla, joiden tuotekehitykseen on käytetty yli miljardi dollaria. Eilen ajettiin V6:t, nyt on vuorossa V8:t.
Mercury F175/200/225 3.4L V6 FourStroke (2018–) Mercuryn miljardisatsaus, osa 1: Väkevä V6
Mercury laittaa perämoottorimallistonsa yläpään uuteen uskoon V-moottoreilla, joiden tuotekehitykseen on käytetty yli miljardi dollaria. Ensimmäisenä uunista tuli ulos 3,4-litraiset V6-koneet.
- 25.05.2023 Uutinen Kuolemiin johtanut Airiston veneturma
- 02.06.2023 Testi Ockelbo B25 CAB (2022–)
- 28.05.2023 Uutinen SPV ehdottaa Helsingin edustan veneliikennettä rajoitettavaksi purjehduskilpailujen ajaksi
- 24.05.2023 Uutinen Tapio Lehtisen pelastaja kastoi kisaveneen Helsingissä
- 25.05.2023 Uutinen Onko tämä kohtuullista?
- 09.06.2023 Testi Yamarin 67 Day Cruiser (2022–)
- 04.06.2023 Uutinen Moottorivene ajoi karille Kemiönsaaren edustalla
- 15.05.2023 Video Max 78 Cabin S (2023–)
- 09.06.2023 Testi Yamarin 67 Day Cruiser (2022–)
- 30.05.2023 Video Puuveneveistäjät ry:n tyyppivene
- 26.05.2023 Video Saxdor 270 GT (2023–)
- 12.05.2023 Uutinen Suuri veneiden koeajotapahtuma Lauttasaaressa 12.–13.5.2023
- 27.05.2023 Ensiesittely Candela C-8 Polestar Edition (2024–)
- 03.06.2023 Video Princess F65 (2023–)
Uusimmat
- 10.06.2023 Uutinen Merikeskus Vellamon kesä
- 10.06.2023 Uutinen Helsinki-päivää vietetään myös Suomenlinnassa
- 09.06.2023 Uutinen Säpin majakka 150 vuotta
- 09.06.2023 Uutinen Helsinki-päivän parhaat merelliset menovinkit
- 09.06.2023 Testi Yamarin 67 Day Cruiser (2022–)
- 08.06.2023 Uutinen Pidä Saaristo Siistinä ottaa vastaan vinkkejä huoltoaluksesta
- 08.06.2023 Uutinen Tänään vietetään YK:n Maailman merien päivää