Sivustolla 155 vierailijaa

12.10.2017

Miten kulkee?

Sea Ray 320 DA ei ole mikään keijukainen, sillä jo kuivapaino lähentelee 6,5 tonnia. Moottorivalikoimasta löytyykin vain parikonevaihtoehtoja, joissa tehoa on reilusti.

Totalvene on testannut 320 DA:n sekä bensiini- että dieselmoottoreilla. Tämän jutun valokuvat ovat bensaversion testistä Mallorcalta ja videot Helsingissä ajetusta dieselversiosta.

Bensakonetarjonta alkaa kahdesta 250-hevosvoimaisesta V6:sta, mutta paremmin vääntävät 6,2-litraiset ja 300-hevosvoimaset V8:t ovat suositeltavampi vaihtoehto sekä suorituskyvyn että taloudellisuuden kannalta. Niilläkään 320 DA ei liiku erityisen sähäkästi, ellei korkeaksi nousevaa mutta käytännön kannalta melko merkityksentöntä huippunopeutta oteta huomioon. Liukukynnys on varsin tuntuva ja luonteva matkanopeus löytyy vasta yli 20 solmun nopeudesta.

Tavanomaista mittaustilannetta raskaammin kuormattuna ja epäsuotuisissa olosuhteissa bensakoneilla saavutettiin yli 37 solmun huippunopeus. Taloudellisimmaksi matkanopeusalueeksi muodostui 22–28 solmua, jolloin kulutus asettui 3,5 litraan meripeninkulmalla. Pahimmillaan noin 10 solmun "räkäplaanissa" bensaa paloi yli viisi litraa meripeninkulmalla, vähän enemmän kuin huippunopeudella.

Ainoa dieselvaihtoehto on 260-hevosvoimaiset Mercury TDI:t, jotka pienemmästä tehosta huolimatta tuntuvat bensavaihtoehtoa sähäkämmiltä. Liukuunnousu on nopeampaa ja kaasureagointi terävämpää myös liukunopeuksilla. Huippunopeus nousee 35 solmuun ja kulutus on selvästi bensakoneita alhaisempaa kautta koko nopeusalueen. Taloudellisin marssinopeusalue on 25–30 solmua, jolloin kulutus jää jo varsin maltilliseen 2,3 litraan meripeninkulmalla.

Ajo-ominaisuuksiin konevalinnalla ei vaikuttaisi olevan merkitystä. Kulkuasento jää liukunopeuksilla hieman pystyksi, vaikka vetolaitteen pitäisi neutraalisti trimmattuina. Etenkin vasta-aallokkoon suunnatessa keulaa on hyvä painaa trimmilevyillä hieman alas. 

Kulkuasennosta sekä massiivisesta kojelaudasta ja keulakannesta johtuen avotilan matkustamosta ei näe ajon aikana oikein mitään eteenpäin ja ohjaamossa istuttaessa keulan eteen muodostuu ajoittain katvealueita. Ajamaan mahtu myös seisten tai penkkiin nojaten jolloin näkyvyys on parempi, mutta istuma-asento olisi kuitenkin pidemmän päälle se mukavin vaihtoehto. 

Ajotuntuma on vahvasti veneen koon mukainen. Eteneminen on eleettömän mukavaa muttei erityisen sporttista. Kaarroksiin 320 DA taittuu kuitenkin tarkasti ja ohjausvaste on kohtuullisen nopea, joten ajamisen meininkiäkin löytyy kun vähän kutittelee. Kokonaisuus on kuitenkin pikemminkin sportcruisermaisen seesteinen kuin daycruisermaisen dynaaminen.

320 DA on korkealaitainen vene, joten haastavat tuuliolosuhteet saattavat tehdä rantautumisista kimurantteja. Kaksikoneasennus helpottaa osaltaan, mutta keulapotkuri on silti itsestään selvä poiminta lisävarustelistalta. Joystick-satamahallintalaitteen (JPS) saa vain bensa V8:ien yhteyteen, tolkuttomaan noin 50 000 euron lisähintaan.

Vaikka kaikki bensavaihtoehdot ovat ympäristöystävällisiä katalysaattoriversioita, moottoripaletin mielenkiintoisimmaksi vaihtoehdoksi nousee vahvasti vääntävät dieselit. Mallivuodelle 2018 moottorivalikoima kasvaa kolmella perämoottorilla varustetulla versiolla.


Kuvat ja videot

Nopeus, kulutus ja melutaso (diesel)

kn l/mpk dB(A) r/min
4,0 0,5 65 600 (TK)
       
5 1,6 68 900
10 2,9 78 2 100
15 3,1 80 2 600
20 2,6 82 2 800
25 2,3 81 3 200
30 2,3 82 3 500
       
34,8 2,7 85 4 000 (MAX)

> Sea Ray 320 DA + 2 x 260 hv Mercury Diesel TDI 3.0L Bravo III X

> Kuorma 300 l polttoainetta ja noin 200 kg

> Tuuli 2 m/s, aallonkorkeus noin 10 cm

Nopeus, kulutus ja melutaso (bensiini)

kn l/mpk dB(A) r/min
2,7 3,1 600 (TK)
       
5 3,0 1 200
10 5,2 2 000
15 4,6 3 100
20 3,8 3 400
25 3,5 3 700
30 3,7 4 200
       
37,2 4,9 5 000 (MAX)

> Sea Ray 320 DA + 2 x 300 hv Mercury MerCruiser 6.2L ECT Bravo III

> Kuorma 300 l polttoainetta ja noin 650 kg

> Tuuli 6–8 m/s, aallonkorkeus noin 40 cm