Sivustolla 174 vierailijaa

23.11.2017

Miten kulkee?

Liukuvarunkoisten ohjaushyttiveneiden runkofilosofiat vaihtelevat merkeittäin sen mukaan, mitä ominaisuuksia valmistajat ovat halunneet painottaa. Ääripäiksi voisi esittää pohjakulmaltaan loivan, palteikkaan ja pienellä kölillä varustetun vakaan rungon ja kölittömän, syvemmän ja suorituskykyisemmän rungon.

Sting on päätynyt jälkimmäiseen ja lopputulos vastaa hyvin ennakko-odotuksia.

Vakaudeltaan 630 FT ei ole aivan niin järkkymätön kuin parhaat kilpailijat. Vene noteeraa yhden satakiloisen laidoilla liikkumisen selvästi, muttei vielä häiritsevästi. Suuntavakaus on sen sijaan myös uppoumanopeuksilla varsin hyvä, vaikkei rungossa köliä olekaan.

Liukuunnousussa erottuu selvä kynnys 8–12 solmun nopeudessa, joka ylittyy kuitenkin nopeasti sekä 150-hevosvoimaisella testimoottorilla että kokeillulla 115-hevosvoimaisella. Molemmat olivat tosin Evinruden HO-malleja, joissa tehoa on ainakin kymmenisen prosenttia mallimerkinnän numeroita enemmän.

Isommalla koneella huippunopeus hätyyttelee jo 40 solmun rajaa, joten kala-apajille tai yhteisajon määränpäähän pääsee tarvittaessa nopeastikin. Myös taloudellisuus on kunnossa, sillä taloudellisimmalla noin 25 solmun marssinopeudella bensaa palaa vain litra meripeninkulmalla. Ja Evinruden koneille tyypillisesti taloudellisuus säilyy suhteellisen hyvänä aivan huippunopeuteen saakka. 630 FT kuluttaa selvästi enemmän 10 solmun räkäplaanissa kuin täpöt täysillä.

Eteneminen saisi kuitenkin tapahtua vähän hiljaisemmin, etenkin aallokossa. Moottoriäänet eivät ole ongelma, mutta runkoäänet nousevat selkeästi esiin. Ominaisuus tosin on tyypillinen muillekin pilothouse-veneille, joissa kaikutilan muodostama hytti on juuri siellä missä runkoäänet ovat kuuluvimmillaan.

Ajo-ominaisuuksien osalta vauhtia voi pitää yllä kohtuullisen kokoisessa aallokossakin, sillä runko halkoo aaltoja varsin mukavasti. Siinä auttaa hyvä trimmaus- ja ohjaustuntuma.

630 FT:n pitkittäisbalanssi on luonnostaan hyvä, eikä vene tunnu lainkaan keulapainoiselta. Sen ansiosta reagointi moottoritrimmin käyttöön on luontevaa ja trimmausalue laaja. Trimmilevyjä 630 FT kaipaa vähemmän kuin odottaisi, mutta silti etenkin paljon ja erilaisissa olosuhteissa ajavan ne kannattaa mukaan ruksata.

Konevalinnassa houkuttelee uuden sukupolven 150-hevosvoimainen G2, joka tuo tullessaan muun muassa sähköisen kaukohallintalaitteen sekä iTrim-moottoritrimmiavustimen. iSteer-sähköohjauksella varustettua C150 FLH -mallia 630 FT:n moottorivalikoimaan ei ole hinnoiteltu.

Ohjaamon ergonomia on kohtuullisen hyvä sekä seisten että istuen ajettaessa. Se on jopa hieman hämmästyttävää, sillä sen enempää penkissä kuin ratissakaan ei ole säätöjä. Suurimmat huomautukset menevät turhan taakse jäävälle kaukohallintalaitteelle ja istumamukavuudeltaan melko vaatimattomalle penkille.

 


Kuvat

Nopeus, kulutus ja melutaso

kn l/mpk dB(A) r/min
2,2 0,4 56 500 = TK
4,4 0,5 63 1 000
6,0 0,7 64 1 500
7,0 1,0 69 2 000
8,0 1,7 78 2 500
10,2 1,9 79 3 000
14,2 1,5 82 3 500
24,8 1,0 82 4 000
29,3 1,1 83 4 500
32,8 1,1 86 5 000
39,5 1,3 89 6 000 = MAX

> Sting 630 FT + 150+ hv Evinrude C150 HO E-Tec G2

> Moottorin asennuskorkeus #4 

> 3-lapainen Rebel-teräspotkuri, nousu 18"

> Kuorma 2 henk. + 200 l polttoainetta

> Tuuli 2 m/s, aallokko 10 cm