Sting 630 Fast Track (2018–) Reviirin laajennus
Miten kulkee?
Liukuvarunkoisten ohjaushyttiveneiden runkofilosofiat vaihtelevat merkeittäin sen mukaan, mitä ominaisuuksia valmistajat ovat halunneet painottaa. Ääripäiksi voisi esittää pohjakulmaltaan loivan, palteikkaan ja pienellä kölillä varustetun vakaan rungon ja kölittömän, syvemmän ja suorituskykyisemmän rungon.
Sting on päätynyt jälkimmäiseen ja lopputulos vastaa hyvin ennakko-odotuksia.
Vakaudeltaan 630 FT ei ole aivan niin järkkymätön kuin parhaat kilpailijat. Vene noteeraa yhden satakiloisen laidoilla liikkumisen selvästi, muttei vielä häiritsevästi. Suuntavakaus on sen sijaan myös uppoumanopeuksilla varsin hyvä, vaikkei rungossa köliä olekaan.
Liukuunnousussa erottuu selvä kynnys 8–12 solmun nopeudessa, joka ylittyy kuitenkin nopeasti sekä 150-hevosvoimaisella testimoottorilla että kokeillulla 115-hevosvoimaisella. Molemmat olivat tosin Evinruden HO-malleja, joissa tehoa on ainakin kymmenisen prosenttia mallimerkinnän numeroita enemmän.
Isommalla koneella huippunopeus hätyyttelee jo 40 solmun rajaa, joten kala-apajille tai yhteisajon määränpäähän pääsee tarvittaessa nopeastikin. Myös taloudellisuus on kunnossa, sillä taloudellisimmalla noin 25 solmun marssinopeudella bensaa palaa vain litra meripeninkulmalla. Ja Evinruden koneille tyypillisesti taloudellisuus säilyy suhteellisen hyvänä aivan huippunopeuteen saakka. 630 FT kuluttaa selvästi enemmän 10 solmun räkäplaanissa kuin täpöt täysillä.
Eteneminen saisi kuitenkin tapahtua vähän hiljaisemmin, etenkin aallokossa. Moottoriäänet eivät ole ongelma, mutta runkoäänet nousevat selkeästi esiin. Ominaisuus tosin on tyypillinen muillekin pilothouse-veneille, joissa kaikutilan muodostama hytti on juuri siellä missä runkoäänet ovat kuuluvimmillaan.
Ajo-ominaisuuksien osalta vauhtia voi pitää yllä kohtuullisen kokoisessa aallokossakin, sillä runko halkoo aaltoja varsin mukavasti. Siinä auttaa hyvä trimmaus- ja ohjaustuntuma.
630 FT:n pitkittäisbalanssi on luonnostaan hyvä, eikä vene tunnu lainkaan keulapainoiselta. Sen ansiosta reagointi moottoritrimmin käyttöön on luontevaa ja trimmausalue laaja. Trimmilevyjä 630 FT kaipaa vähemmän kuin odottaisi, mutta silti etenkin paljon ja erilaisissa olosuhteissa ajavan ne kannattaa mukaan ruksata.
Konevalinnassa houkuttelee uuden sukupolven 150-hevosvoimainen G2, joka tuo tullessaan muun muassa sähköisen kaukohallintalaitteen sekä iTrim-moottoritrimmiavustimen. iSteer-sähköohjauksella varustettua C150 FLH -mallia 630 FT:n moottorivalikoimaan ei ole hinnoiteltu.
Ohjaamon ergonomia on kohtuullisen hyvä sekä seisten että istuen ajettaessa. Se on jopa hieman hämmästyttävää, sillä sen enempää penkissä kuin ratissakaan ei ole säätöjä. Suurimmat huomautukset menevät turhan taakse jäävälle kaukohallintalaitteelle ja istumamukavuudeltaan melko vaatimattomalle penkille.
Kuvat
Nopeus, kulutus ja melutaso
kn | l/mpk | dB(A) | r/min |
2,2 | 0,4 | 56 | 500 = TK |
4,4 | 0,5 | 63 | 1 000 |
6,0 | 0,7 | 64 | 1 500 |
7,0 | 1,0 | 69 | 2 000 |
8,0 | 1,7 | 78 | 2 500 |
10,2 | 1,9 | 79 | 3 000 |
14,2 | 1,5 | 82 | 3 500 |
24,8 | 1,0 | 82 | 4 000 |
29,3 | 1,1 | 83 | 4 500 |
32,8 | 1,1 | 86 | 5 000 |
39,5 | 1,3 | 89 | 6 000 = MAX |
> Sting 630 FT + 150+ hv Evinrude C150 HO E-Tec G2
> Moottorin asennuskorkeus #4
> 3-lapainen Rebel-teräspotkuri, nousu 18"
> Kuorma 2 henk. + 200 l polttoainetta
> Tuuli 2 m/s, aallokko 10 cm
- 17.04.2025 Vaihtoveneet Käytetyn veneen esittely: Aquador 32 C (1999-2016)
- 23.04.2025 Uutinen Espoonlahdessa hengenvaarallinen työteline veneilijöiden reitillä
- 19.04.2025 Uutinen Traficom kuulutti Inkoon Barösundin kielto- ja rajoituspäätöksestä
- 20.04.2025 Ensiesittely Itama 54 (2026–)
- 09.04.2025 Ensiesittely Marex 390 Scandinavia (2026–)
- 11.04.2025 Kokeilu Silver Condor Cabin (2025–)
- 17.04.2025 Ensiesittely Invictus ST 550 (2026–)
- 17.04.2025 Vaihtoveneet Käytetyn veneen esittely: Aquador 32 C (1999-2016)
- 20.04.2025 Ensiesittely Itama 54 (2026–)
- 01.04.2025 Ensiesittely Garmin Force Pro (2025–)
- 17.04.2025 Ensiesittely Sunbeam 29 GT (2025–)
- 31.03.2025 Video Vene 25 Båt: Gps-häiriöt ja veneilyturvallisuus
- 01.04.2025 Ensiesittely Ferretti Yachts 800 (2026–)
- 25.04.2025 Video Videoesittely: Yamarin 60 DC ja Yamarin 63 DC
Uusimmat
- 30.04.2025 Uutinen Limisaumaveneperinne esiin Kotkassa ja Loviisassa
- 29.04.2025 Uutinen Bodön kausi käynnistyy vappuna
- 29.04.2025 Uutinen Beneteau Gran Turismo 35, 40 & 50 (2026–)
- 28.04.2025 Uutinen Boomeranger Boatsille iso tilaus
- 28.04.2025 Näin se tehdään Kevätkunnostus: Vetolaitteen tarkistus
- 28.04.2025 Uutinen Veneilyaukot avataan Hailuodon kiinteän yhteyden työmaalla
- 27.04.2025 Uutinen Kråkössä vietetään vappua uuden kesäravintolan avajaisilla