Sivustolla 73 vierailijaa

27.01.2021

Miten kulkee?

Syvä v-pohja ja jäykkä runkorakenne antavat hyvät lähtökohdat ikävänkin aallokon taltuttamiseen, ja siinä XO myös onnistuu. Se jyrää isojenkin aaltojen läpi ja yli eleettömästi mukavasti, turhia pomppimatta tai roiskimatta. Mercuryn silkinpehmeästi käyvä 300-hevosvoimainen V8-perämoottori sopii kokonaisuuteen mainiosti. Potkua on riittävästi ja ääntä vähän.

Kaarroskäytös on ääritilanteisiin asti varsin rauhallista ja ennakoitavaa. Kallistuminen on rungon leveys ja kansirakenteen korkeus huomioiden jopa yllättävän pientä. Entistä leveämmät palteet pitävät 260 Cabinin hyvin pystyssä, mutta tuntuvat myös toisinaan ajossa, etenkin aaltoja kohti kaarrettaessa.

Kuskille välittyvä ajotuntuma jää kuitenkin etäiseksi. Siinä missä edeltävä 240 Cabin oli ainakin aktiivisesti ajamiseen suhtautuvan kipparin käsissä nautinnollisen herkkä ja tarkka ajaa, on 260 Cabin pikemminkin tahmean jähmeä. Esimerkiksi ohjausliikkeisiin reagointi on melko hidasta eikä optimaalisia trimmiasetuksia tahdo löytyä pelkällä takapuolituntumalla, vaan tarvitaan vilkuilua sekä mittariin että potkurivirtaan.

Trimmaamisen ulkoistaakin tässä tapauksessa mieluusti hyvin kalibroidulle automatiikalle. Mercuryn Active Trim -moottoritrimmiavustin on 260 Cabinissa vakiona ja vakiovarusteisiin trimmitasoihin saa lisävarusteena Mente Marinen automatiikan.

Vaikka 38 solmun huippunopeus on sinänsä kelpo lukema, on 260 Cabinin suorituskyky numeroiden valossa enintään kohtuullinen ja kulutus runsaan puoleinen. Parhaat kilpailijat yltävät samoihin ja parempiinkin lukemiin, vaikka 300 hevosvoiman vietävänä olisi kookkaampi vene.

Käytännössä sekä ajotuntuma että suoritusarvot saavat vähintään epäilemään testatun 260 Cabinin moottorin rikauksen ja potkurivalinnan optimaalisuutta. Moottorin pudottaminen pykälää alemmas voisi ainakin teoriassa sekä parantaa trimmattavuutta että vähentää voimakasta vesisumun pyörteilyä taka-avotilassa, ja paremmalla potkurivalinnalla voisi olla vaikutuksensa suoritusarvoihin.

Ohjaamon ergonomiassa XO:lla on aiemmin ollut vähän oma linja, jonka pyrkimyksenä on ollut luoda yhdenvertainen ergonomia sekä seisoma- että istuma-asennolle. 260 Cabinissa istuma-asento on asetettu selkeästi etusijalle ja hyvä niin.

Penkillä istutaan yhä tavanomaista korkeammalla, mutta näkyvyys on hyvä ja ajoasento pääpiirteittäin kunnossa. Jalat saa asetettua kookkaalle jalkatuelle ja ratti sekä kojelaudan painikkeet ovat sopivasti käsillä. Kaasukahva on sen sijaan sen verran ylhäällä ettei kaasukädelle ole tukea ja kosketusnäytön sormeilu vaatii reilua kurottelua. Jälkimmäiseen auttaa lisävarustelistalta löytyvä kaukohallintapaneeli, joka sijoitetaan luontevasti kaasukäden sormenpäiden ulottuville.

Ohjaamon istuin on asennettu jo vakiona mukavuutta parantavalle jousitetulle ja arvokkaalle statiiville. Vastaavan saa lisävarusteena myös apukuskille. Penkki on pehmustukseltaan mukava mutta muotoilultaan levymäinen. Sivutukea tarjoaa lähinnä kyynärnojat, joiden mitoituksessa ja toteutuksessa on vielä petrattavaa. Penkkiin integroitujen kyynärnojien toimivuus ja kestävyys ovat ylipäätään asioita, jotka eivät ole veneohjaamoissa mitenkään itsestäänselvyyksiä.


Kuvat

 

 

Nopeus, kulutus ja melutaso

kn l/h l/mpk dB(A) r/min  
2,6 2,9 1,1 55 600 (tyhjäkäynti)
4,5 5,0 1,1 56 1 000  
6,5 8,2 1,3 58 1 500  
7,5 12,6 1,7 62 2 000  
8,9 17,6 2,0 65 2 500  
10,8 23,5 2,2 66 3 000  
14,3 31,9 2,2 70 3 500  
18,5 39,2 2,1 72 4 000  
27,9 51,9 1,9 74 4 500  
33,0 71,8 2,2 77 5 000  
36,1 82,2 2,3 78 5 500  
37,8 91,5 2,4 82 6 000 (wot)  
           
> XO 260 Cabin         
> 300 hv Mercury V300 XL V8      
> Tuuli 4 m/s, aallokko 30 cm      
> Kuorma 200 kg ja 200 l polttoainetta      

Keskustele