Sivustolla 86 vierailijaa

13.05.2022

Miten kulkee?

Jo Paragoneista lähtien yksi Mattilan venemerkkien kantava teema on ollut erinomaiset ajo-ominaisuudet, eikä Saxdor muuta asiaa. 320 GTC on ajettavuudeltaan ja kulkumukavuudeltaan erinomainen vene.

Porraspohjaveneille tyypilliseen tapaan se nousee eleettömästi liukuun ja asettuu kuin itsestään luontevaan kulkuasentoon. Moottoritrimmin käyttö on hienosäätöä, jolla haetaan paras kulkunopeus ja taloudellisuus. Ne kertoo paremmin mittarit kuin takapuolituntuma. Aallokkoajon kulkumukavuuteen trimmikulman säädöllä ei hirveän oleellista vaikutusta ole.

Koeajopäiväksi Airistolle saatiin metriä lähentelevä terävä aallokko, joka suli 320 GTC:n alle liki täydellisesti. Koska rungon pituus riitti kantamaan aallon harjalta toiselle, ei korkeidenkaan nopeuksien ylläpitämiselle ollut mitään estettä.

Teräväkeulainen ja syvä runko halkoo vasta-aallokkoa miellyttävän tehokkaasti, ja myös sivuaallokossa eteneminen osoittautui miellyttävän vakaaksi. Sivu- ja myötä-aallokossa koitettiin etsiä myös terävän ja kapean keulan mahdollisesti aiheuttamaa leikkaustaipumusta, mutta siitä ei saatu merkkiäkään. Aallokkoajosta puhtaat paperit ja papukaijamerkki.

Kaarroksiin 320 GTC taittuu määrätietoisesti mutta vakaasti. Ohjaustuntuma on kevyen tarkka ja valittu kääntösäde helppo säilyttää. Ääritilanneväistössä ilmenee normikaarroksia enemmän huojuntaa, muttei vielä matkustajia istumapaikoiltaan tiputtavissa määrin.

Moottorivaihtoehtoja on kolme: yksi tai kaksi 300-hevosvoimaista V8:sia tai niiden väliin kaksi 225-hevosvoimaista V6:sta. Tehdasasennuksena Saxdorit varustetaan Mercuryn moottoreilla ja instrumenteilla. 

Koeajoveneessä oli V6:t, joilla huippunopeus nousi yli 43 solmuun. Yhdellä 300-heppaisella yllettäneen siis arviolta jonnekin 36–38 solmun tuntumaan ja kahdella hätyytellään 50 solmun rajapyykkiä.

V6:set vaikuttavat ihanteelliselta valinnalta, sillä taloudellisin liukunopeusalue repesi peräti yli 10 solmua laajaksi, ulottuen 22 solmusta aina 33 solmuun. Bensaa palaa tuolla nopeusalueella 2,3 litraa meripeninkulmalla. Lukema on siedettävä, muttei varsinaisesti mikään haamusuoritus.

Bensaperämoottoreille tyypilliseen tapaan kulutus on uppoumanopeuksilla etenkin dieselsisäperämoottoreihin verrattuna melko suurta, 320 GTC:n kohdalla 1,5–1,9 litraa meripeninkulmalla. Hiljaa ajelemalla ei siis paljoa pihistellä. 10–12 solmun liukukynnyksellä ja yli 40 solmun huippunopeuksilla kulutus nousee 3,1–3,5 litraan meripeninkulmalla.

Melutasosta sen sijaan sataa kiitoksia. Se on miellyttävän alhaista kautta koko nopeusalueen: uppoumanopeuksilla pysytään alle 60 desibelissä ja matkanopeuksilla miellyttävästi 75 desibelin tuntumassa.

Keskilinjalle sijoitetulla kuskin paikalla viihtyy muuten hyvin, mutta istuma-asennossa on penkin ja jalkatuen välinen epäsuhta, mikä ajaa jalkoja hankalaan asentoon. Näkyvyys on hyvä, kännykälle saa langatonta latausta ja päähallintalaitteet ovat luontevasti käsillä, mutta vasemmalle sijoitetut tuulilasinpyyhkimien kytkimet jäävät hankalasti ratin kehän alle ja kosketusnäytöille yltäminen vaatii istuessa reilua kurotusta. Seisten tilanne on parempi.


Kuvat

Nopeus, kulutus ja melutaso

r/min kn l/h l/mpk dB(A)
600 (tyhjäk.) 3,0 4,6 1,5 52
1 000 5,1 8,5 1,7 58
1 500 7,1 13,6 1,9 59
2 000 8,5 22,4 2,6 60
2 500 10,3 32,1 3,1 65
3 000 12,5 39,0 3,1 67
3 500 22,5 52,4 2,3 72
4 000 28,0 63,6 2,3 77
4 500 32,6 76,0 2,3 79
5 000 36,9 102,6 2,8 80
5 500 40,3 125,7 3,1 81
6 000 (wot) 43,4 149,7 3,5 82

> Saxdor 320 GTC + 2 x Mercury F225 XL V6

> Enertia Eco 17" teräspotkurit

> Kuorma noin 500 kg

> Tuuli 4–6 m/s, aallokko noin 30 cm